اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  سایر حوزه ها

در مراسم راه‌اندازی اولین مرکز نوآوری رسانه مطرح شد: تحریم آمریکا هوشمندسازی خبرگزاری فارس را سرعت بخشید

مدیرعامل خبرگزاری فارس با تاکید بر اینکه تحریم آمریکا هوشمندسازی خبرگزاری فارس را سرعت بخشید، گفت: تحریم آمریکا باعث شد هدف خبرگزاری فارس تسریع پیدا کند به طوری که کار هوشمند کردن و رساندن پیام به مخاطب را به صورت سیستماتیک انجام دهیم.

در مراسم راه‌اندازی اولین مرکز نوآوری رسانه مطرح شد: تحریم آمریکا هوشمندسازی خبرگزاری فارس را سرعت بخشید

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، نخستین مرکز نوآوری و شتابدهی حوزه رسانه توسط خبرگزاری فارس راه‌اندازی شد. 

راه‌اندازی شتاب‌دهنده‌های تخصصی در حوزه‌هایی نظیر هوش مصنوعی، تولید محتوا، نرم‌افزارهای اختصاصی حوزه خبر، سامانه‌های کاربردی سازمانی، اقتصاد رسانه و مدل‌های درآمدی مبتنی بر خلق ارزش مشترک و تبلیغات هوشمند از جمله موضوعات مدنظر این مرکز نوآوری و شتابدهی است. 

تفاهم‌نامه اجرایی مرکز نوآوری و شتابدهی حوزه رسانه خبرگزاری فارس صبح امروز با حضور  پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان و رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری، اسماعیل قادری‌فر رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پیام تیرانداز مدیرعامل خبرگزاری فارس به امضا رسید.

در این مراسم، پیام تیرانداز  مدیرعامل خبرگزاری فارس با تاکید بر اینکه یکی از برنامه های مهم در آینده هوشمند کردن خبرگزاری فارس است، گفت: زیر ساخت هایی را برای این کار فراهم شده است و به زودی اتفاق‌های خوبی را در حوزه ایجاد مرکز نوآوری و شتابدهی حوزه رسانه با کمک معاونت علمی ریاست جمهوری رقم می زنیم.

وی ادامه داد: همه ما فرایند ارتباطات را در قالب واحدهای درسی جزء اولین مبانی یاد گرفتیم، در واقع ارتباطات شامل فرستنده، پیام و گیرنده و نهایتا بازخورد است که فرستنده به معنای رسانه و پیام به معنای محتوایی که مخابره می شود و در نهایت گیرنده که مخاطب است.این فرایند یک نقطه ثقل دارد که به نظر ما باید کار رسانه ای از آنجا شروع شود زیرا اگر خلاء هایی در حوزه رسانه داریم به خاطر عدم تمرکز است، زیرا موضوع گیرنده و مخاطب شناسی از اهمیت زیادی برخوردار است چراکه شروع فعالیت رسانه ای باید از این ۲ محور یعنی مرحله شناخت مخاطب آغاز شود.

تیرانداز افزود: متاسفانه درحال حاضر در رسانه‌های داخلی اسم مخاطب شناسی را بعضا استفاده می‌‌کنیم اما سازوکاری که مخاطب‌شناسی را بتواند برای ما درست ترسیم کند و مقدمه کار ما را به صورت عینی محقق کند، نداریم. یکی از کارهای مهمی که ما فکر می‌کنیم در ذیل فعالیت‌های دانش‌بنیان باید اتفاق بیفتد همین مساله است.

مدیرعامل خبرگزاری فارس گفت: کارهایی که ما در خبرگزاری فارس انجام می‌دهیم نیاز به کمک از سوی فعالان علمی و فناوری دارد و خوشحال می‌شویم که بتوانیم از تجربیات آنها استفاده کنیم و همچنین از افرادی که فعالیتهای تخصصی و دانشی را در حوزه رسانه دنبال می کنند، استفاده کنیم. 

 

 

تیرانداز اضافه کرد: ما هم اگر خروجی مطلوبی در حوزه رسانه داشته باشیم با افتخار در اختیار سایر رسانه‌ها قرار می‌دهیم. در حال حاضر یک ضرورت بر ما حادث شد به طوری که در بهمن ماه سال گذشته مورد تحریم قرار گرفتیم در واقع دامنه خبرگزاری فارس، فیلتر و از دسترس خارج شد؛ البته باید به این نکته اشاره کنم که رسانه‌هایی مانند خبرگزاری فارس بالغ بر هزار تولید رسانه‌ای اعم از خبر و گزارش در طول روز دارند که بخش کمی از تیترها در صفحه اول خبرگزاری و بخصوص در خروجی‌ها نمایش داده می‌شوند به طوری که بسیاری از ورودی‌های ما از موتورهای جستجو صورت می گیرد.

* ترامپ نادانسته کارهای بزرگی را برای کشور ما انجام داده است

وی ادامه داد: عملا با تحریم خبرگزاری فارس امروز خبرهای این خبرگزاری را به سختی در صفحه‌های 7 و 6 موتورهای جستجو می‌توانیم پیدا کنیم. لذا یک چینشی به صورت سنتی الان در رسانه‌ها اتفاق می‌افتد و معلوم نیست تولیدی که ما انجام می‌دهیم آیا به درد همه مخاطبان که به خبرگزاری رجوع کرده‌اند می‌خورد یا خیر؟  قاتل شهید سلیمانی نادانسته کارهای بزرگی را برای کشور ما انجام داده است که مهمترین آنها قطع وابستگی به نفت است که سالیان سال جزو آروزهای ما بوده است که همه سیاسیون و سیاست‌گذاران کشور این امر بدیهی را به عنوان ضرورت قلمداد می‌کردند. 

مدیرعامل خبرگزاری فارس افزود: مادامی که ما به نفت وابسته هستیم فکر و خلاقیت و خیلی از موضوعات دیگر از بین رفته و توجهی به آنها نمی‌شود. اکنون به واسطه این تحریم‌ها کشور در همه زمینه‌ها در حال پیشرفت و حرکت است. 

* تحریم آمریکا هوشمندسازی خبرگزاری فارس را سرعت بخشید

تیرانداز اضافه کرد: مطلعیم که خیلی از اندیشکده‌های آمریکایی توصیه می‌‌کنند به دولتمردان آمریکا که تحریم‌های نفتی را بردارند چرا که عدم وابستگی ایران به نفت محقق می‌شود. در این راستا ما در حوزه رسانه هم در خبرگزاری فارس که تحریم شده‌ایم این موضوع را پیگیری کردیم و باعث شد هدف خبرگزاری تسریع پیدا کند به طوری که ما کار هوشمند کردن و رساندن پیام به مخاطب را به صورت هوشمند دنبال می کنیم. 

وی افزود: به تعداد مخاطبینی که خبرگزاری فارس دارد ما صفحه چیدمان شده مطابق با سلیقه‌ها آنها در اختیارشان قرار می‌دهیم که طبیعتا از خیلی از انحرافاتی که در حوزه رسانه انجام می‌شود، جلوگیری می‌‌کند. عدم مخاطب‌شناسی انحرافاتی را ممکن است برای رسانه‌های ما ایجاد کند که جلب توجه‌های کاذب یکی از این موارد است. کار رسانه دیده شدن است و اگر دیده شدن به صورت علمی اتفاق نیفتد ممکن است برای جبران آن برخی رسانه ها به کارهای عجیب و غریب مبادرت کنندکه این امر طبیعتا لطمات و اثرات سویی را در جامعه به همراه خواهد داشت. 

وی خاطرنشان کرد: ان‌شاءالله مرکز نوآوری رسانه که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد توسعه فرهنگ و اقتصاد دانش‌بنیان امروز به صورت رسمی کار خود را آغاز می‌کند محفل و محملی است برای پرداختن به موضوعات اساسی در حوزه رسانه در جهت پیشرفت کشور. بزودی رویدادهای استارتاپی را خواهیم داشت و اتفاقات خوبی را در این حوزه رقم خواهیم زد. ان‌شاءالله دومین همایش علوم شناختی و رسانه را نیز با محوریت اتفاقات خوبی که در این حوزه انجام شده و به نتیجه رسیده را برگزار خواهیم کرد. 

تیرانداز گفت: ما در حوزه رسانه فعالیت می‌کنیم این را با گوشت، پوست و استخوان درک می‌کنیم که کشور ما اگر بتواند در حوزه رسانه به جایی که باید برسد، برسد، بسیاری از موانعی که امروز سد راه همراه کردن مردم با سیاست‌های اصولی و پیشرفت‌های اساسی کشور هست و دشمن اجازه نمی‌دهد این اتفاقات با تحریم‌هایی که صورت می‌دهد صورت بگیرد قطعا برداشته خواهد شد، تا ما رو به جلو با سرعت بیشتری حرکت کنیم. 

وی ضمن تشکر از معاونت فناوری ریاست جمهوری و معاونت علمی که در این مسیر کمک کردند، گفت: امیدوارم که خبرهای حوزه رسانه را بزودی بتوانیم مخابره کنیم و اثراتش را در کشور استفاده کنیم. 

 

* کرمی: دوران همه گیری کرونا سرعت برخورد با مشکلات را روزآمدتر کرد

 پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان و رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این نشست با بیان اینکه رسانه‌های ما و رسانه‌های جهان نمی‌توانند با سبک و سیاقی که در گذشته به صورت یک بنگاه خبری و رسانه‌‌ای کار می‌کردند، کارشان را ادامه دهند، گفت: دوران همه گیری کرونا سرعت برخورد با مشکلات را روزآمدتر کرد. 

 

 

وی با اشاره به افتتاح مرکز نوآوری روزنامه همشهری را با حمایت معاونت علمی طی 10 روز آینده، گفت: مثالی از همشهری می‌زنم با توجه به اینکه بنده هم بیش از یکسال در روزنامه همشهری فعالیت داشتم، یک روز که به بازدید این روزنامه رفته بودیم به یکی از دوستان گفتم شما با سر به دیوار رفته‌ای. ناراحت شد و احساس کرد قصد جسارت و توهین به وی را دارم و بعد که توضیح دادم همشهری یکی از بالندگی‌ها و داشته‌هایش آگهی های آن است و درآمدی که از این طریق ایجاد می‌کرد بسیار زیاد بود اما یک شرکت استارتاپ‌کوچکی به اسم دیوار ورود کرد و کل داشته‌های همشهری را یک شبه از آن خود کرد و شد دیواری که شما به صورت اپلیکیشن دیوار می‌شناسید. 

دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان با تاکید بر اینکه خبرگزاری فارس یکی از بهترین رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها است که نیروهای خوش‌فکر، خوب و انقلابی دارد، گفت: خبرگزاری‌ فارس از زمان پیدایش و تولد نشان داد که به فکر روزآمدی است.

وی ادامه داد: بنده خود را رسانه‌ای و روزنامه‌نگار می‌دانم و علقه این کار باعث شد در ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان به سمت این کار بروم که نواوری و فناوری را بتوانم با رسانه‌ها به اشتراک بگذارم و کاری را شروع کنم که ثمره آن به کشور و به جوانان تحصیل‌کرده‌ای که در این مسیر در دانشگا‌ه‌ها در حال تحصیل هستند و اشتغال و آینده شغلی خود را در رسانه‌ها و فضاهای خبری ببینند. همانطور که دکتر تیرانداز گفتند چیزی حدود ۱۸-۱۷ رشته را فرد باید اطلاع داشته باشد تا بتواند کار خبری انجام دهد و خبررسان خوب شود. 

* رسانه‌ها حتما باید به سمت فناوری‌های نوظهور بروند

به گفته کرمی، فناوری‌های نوظهور در رسانه‌ها کم نیستند، خبرگزاری فارس و سایر رسانه‌ها حتما باید به سمت فناوری‌های نوظهور بروند. مثال دم دستی چیزی بود که برای رئیس جمهور پیشین امریکا آقای اوباما رخ داد که یک روز مردم مواجه شدند با اوبامایی که صحبت‌هایی نقیض و ضد موضوعاتی که اوبامای اصلی مطرح می‌کند مطرح کرد و رسانه‌ها اعلام کردند که اوباما هجو می‌گوید. این فکر یک فناوری بود، فناوری که الان جزو خطرسازترین فناوری‌ها در جامعه بشری در موضوعات اخلاقی، سیاسی و علمی است. 

وی ادامه داد: چیزی که ترامپ دیوانه از آن می‌ترسید همین است. یکی از روزنامه‌ها اعلام کرده بود که شما در ۲۰۲۰ شاهد می‌‌شوید که رئیس جمهوری می‌آید و می‌گوید مردم من نمی‌توانم ادامه مسیر دهم چون مبتلا به سرطان شده‌ام. یک رسانه و فناوری که واقعیت را با دروغ و جهل و فیک جایش را عوض می‌کند، چه کسی باید با این امر مقابله کند جز رسانه‌ها؟

دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: مقابله با فناوری‌های مضر که می‌تواند هم جوامع را دچار چالش کند هم راستی‌آزمایی یک رسانه را زیر سوال ببرد کار رسانه هاست. به راحتی با فناوری‌هایی که انجام می‌دهیم می‌توانیم اخباری را جعلی با صفحه خبرگزاری فارس بیرون بفرستیم، چند نفر از عزیزان فارس می‌توانند رصد و پایش کنند که خبر جعلی را بردارند یا مقابله یا جایگزین کنند، قطعا هیچکدام، نیروی انسانی قادر به مقابله با هوش مصنوعی نیست. اما خبرگزاری فارس با نواوری و بهره‌گیری از این فناوری‌ها ظرف کثری از دقیقه این آسیب‌ها را چه در راستای رسانه و مسائل اطلاع‌رسانی و راستی‌آزمایی‌ها می‌تواند پالایش و واقعیت را به جامعه منتقل کند. 

به گفته وی، ما بیش از ۲۰۰ مرکز نوآوری در کشور در موضوعات مختلف داریم که معاونت علمی حمایت ، سیاست‌گذاری و راه‌اندازی کرده است که نانو، سلول‌های بنیادی، خشک‌سالی و محیط زیست از این موارد هستند. در حوزه رسانه کار ما ضعیف بوده، سال گذشته با دکتر تیرانداز صحبت کردم و پیشنهاد این موضوع را دادم با توجه به اینکه فارس قابلیت‌های نیروهای انسانی دارد، می‌تواند در این کار نمونه باشد و خوشحالم که امروز با حمایت دکتر تیرانداز، معاونت علمی می‌تواند اعلام کند که در حوزه رسانه‌ و پایگاه‌های خبری توانسته مرکز نواوری را بوجود بیاورد و از این پس چنین بنیانگذاری خیری فراسوی رسانه‌های دیگر قرار بگیرد. 

دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: در مراکز نواوری ورودی را به صورت رویداد برگزار کنیم. افراد خوش‌فکر، مستعد و دارای ایده چه دانشجو باشند، چه  استاد و فردی باشند که خلاقیتی در حوزه رسانه دارند در مراکز نواوری در کنار اساتید رشته‌های مختلف قرار می‌گیرند و صندوق حمایت مالی در  کنار این فردی که دارای ایده‌ است قرار می‌گیرد و از مراحلی که در درون این مرکز نواوری طی می‌شود استارتاپ‌ یا کسب و کار ویژه رسانه شکل می‌گیرد که می‌تواند در حوزه تولید خبر و فناوری‌های مرتبط با خبر یا رسانه باشد و درنهایت ضمن اینکه رفع نیاز رسانه را می‌کند شرکتی است که کار را به درآمدزایی می‌رساند و اشتغالی برای فارغ‌ التحصیلان حوزه و رشته خود ایجاد می‌کند. 

وی افزود: تا دیروز ما می‌رفتیم موضوع افکارسنجی را به شرکت‌هایی که در حوزه افکار سنجی کار می‌کردند واگذار می‌کردیم، الان یک شرکت استارتاپی کوچک بزرگترین افکارسنجی را که شرکت‌های بزرگ در 5-4 سال گذشته انجام می دادند را با 4-3 نفر دانشجوی خوب مستعد خلاق با بهره‌گیری از هوش مصنوعی و نرم افزارهای رایگان  انجام می دهند. این کارها می‌تواند در دل خبرگزاری‌ فارس شکل بگیرد، خبرگزاری فارس می‌تواند تمام زنجیره‌ای که یک خبرگزاری خوب  روزآمد نیاز دارد را در دل خود پرورش دهد، اشتغال‌زایی و با این نوع نواوری‌ها رفع نیاز کشور کند. 

* خبرگزاری فارس یک زیست بوم خوب است

کرمی با تاکید بر اینکه خبرگزاری فارس جای خوبی قرار گرفته است، گفت: خبرگزاری فارس یک زیست بوم خوب است و در جایی قرار گرفته که در کنار دانشگاه‌های مادر در مرکز یک ناحیه نواوری است. ان‌شاءالله خبرگزاری فارس مامنی خواهد بود که حضور این افراد خوش فکر و خلاق را تبدیل به شرکت‌های استارتاپی در حوزه رسانه و فعالیت‌های رسانه‌ای ‌کند و به دوستان عزیز در این خبرگزاری تبریک می‌گویم و ارزوی موفقیت می‌کنم. 

اسماعیل قادری‌فر رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه در جریان توسعه زیست بوم نوآوری در کشور اتفاقات خوبی افتاده که رسانه‌ها و مخصوصا خبرگزاری فارس بزرگترین حامی این زییست بوم در کشور هستند، گفت: به دلیل اینکه فرصت کمتری پیش می‌اید از تلویزیون و رسانه استفاده کنیم من همیشه خبرگزاری فارس و صفحه علمی و دانشگاهی فارس را روزانه چندین بار صبح زود، بین جلسات و زمان های مختلف چک می‌کنم. تشکر می‌کنم که اخبار علمی و فناوری و سایر حوزه‌ها در خبرگزاری فارس به خوبی منعکس می‌شود و اینگونه تحقق‌ها لبیک گفتن به فرمان مقام معظم رهبری است که جریان علم و فناوری را آرزو داشتند و همیشه تاکید می‌فرمودند که باید به مساله واقعی در کشور تبدیل شود. 

 

 

وی خاطرنشان کرد: جریان علم و فناوری از دو دهه گذشته و حدود اواسط دهه ۷۰ با ورود واژگانی مانند جنبش نرم‌افزاری و نهضت تولید علم توسط علم و فناوری کشور کم کم باعث شد در دهه 90 به یک بلوغ، خودباوری و افتخار برسیم که به گزارش و استناد پایگاه‌های علم سنجی دنیا رتبه‌های 16 و 17 تولید علم را در دنیا به خود اختصاص بدهیم.

قادری‌فر ادامه داد: مجددا با تاکیدی که رهبر معظم انقلاب در دیدارهایی که سالیانه با اساتید، دانشجویان و نخبگان دارند با تکیه بر فرمایش حضرت امیر که فرمودند علم السلطان بحث تکمیل زنجیره‌های تبدیل ایده، پدیده و خلق نوآوری از تولید دانش دنبال شده و ماحصل آن این شده که ما در چارچوب مفهومی به عنوان زیست بوم نوآوری و فناوری شاهد تولد پدیده‌های جدیدی به عنوان شرکت‌های دانش‌بنیان، کسب‌وکارهای نو یا استارتاپ‌ها باشیم. به طورکلی فاصله را کم کردیم و خوشبختانه گزارشات حاکی است که در شاخص جهانی نواوری از رتبه 130 در سال 2016-2015  به رتبه 64 و بعد به رتبه 33-32 ارتقاء پیدا کردیم که این روند شاخص تولید فناوری از دانش است که با حرکت‌های جهادی بسیار خوبی که در دانشگاه‌، مراکز فناوری، مراکز رشد و نوآوری کشور شکل گرفته وارد جریان اثرگذار شده و به نوعی ما برونبخشی جریان علمی در کشور را شاهد هستیم.

رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: این معاونت به عنوان پشتیبان و تسهیل‌گر جریان نواوری در کشور سعی کرده همین فاصله‌ها را پر کند و ما نهادی فراسازمانی و دستگاهی هستیم که وظیفه حمایت صرف از تولید علمی را به عهده نداریم بلکه ما در طرف تقاضا به دنبال عرضه علم و فناوری در قالب محصول هستیم همانطور که امروز از آن به عنوان اقتصاد دانش‌بنیان یاد می‌شود و این اقتصاد دانش‌بنیان طبیعتا ملزوماتی دارد و ابزارهای سیاستی مناسبی را می‌طلبد که یکی از مهمترین انها بحث مراکز نواوری است و بروز و ظهور رسانه‌ای و فرهنگ سازی این موضوع است. 

وی گفت: ما در ستادهای توسعه فناوری که در معاونت علمی یازده ستاد داریم که ستاد دوازدهمی نیز شکل گرفته که بر تکیه بر فرمان مقام معظم رهبری بوده تا بتوانیم فرهنگ علم و  فرهنگ را در کشور ساری و جاری کنمی ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش بنیان به عنوان مقدم حرکت علمی و فناوری کشور شکل گرفته که سعی می‌کند در این عرصه‌ها ظهور کنیم.

* قادری‌فر: ورود جریان علمی نو در یک رسانه قوی و اثرگذار در دنیای اسلام باعت تحریم خبرگزاری فارس شد

قادری‌فر خاطرنشان کرد: خوشبختانه از این طرف خبرگزاری فارس هم که شعار فارس فرزند ایران است را دارد می‌بینیم که طی 4-3 سال گذشته با برنامه‌ریزی یک دانشکده رسانه سعی کرد جریان علمی نو را وارد یک رسانه قوی و اثرگذار در کشور و دنیای اسلام کند که قطعا همین فشارها باعث تحریم و فیلتر کردن دامنه‌ها شد و از طرفی این خبرگزاری حرکت علمی خوبی را شروع کرده که استعدادهای برتر و نخبگان رسانه را در کار تحصیل‌، تحقیق و پژوهش و مطالعات به خدمت می‌گیرد که خروجی های آنها منجر به خروجی‌های بسیار خوب در رسانه خواهد شد. 

وی ادامه داد: امروز با شکل‌گیری این مراکز نواوری که افتخار داریم با همکاری هم ایجاد کنیم جریان تبدیل ایده‌های نوآورانه که در دانشکده شما و سایر دانشگاه‌های کشور است ایجاد می‌شود. با وجود دانشگاه‌های خوب و بزرگ مثل دانشگاه تهران، شریف، امیرکبیر می‌توانند ورودی بسیار خوبی را برای جریان دانشی در مرکز نوآوری و شتاب‌دهی فارس ایجاد کند و ما ان‌شاءالله در تعامل دوجانبه و دوسویه‌ای که با هم خواهیم داشت به سرفصل‌های خوب خواهیم پرداخت. برگزاری رویدادهای نوآورانه و فناورانه، ایجاد شتاب‌دهنده‌‌های تخصصی ذیل ا ین مرکز رسانه‌ای که بحث تولید محتوا و هوش مصنوعی است مرکز محتوای این مرکز خواهد بود و امیدواریم جوانان و فعالین زیست بوم اقتصادی و فرهنگی از بین متعهدین به آرمان‌های نظام در این مرکز فعالیت خواهند کرد.

به گزارش فارس، مرکز نوآوری و شتابدهی حوزه رسانه با حمایت مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و ستاد توسعه فرهنگ و اقتصاد دانش بنیان راه‌اندازی شده است.

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول