اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

افتتاح ۴۰ پروژه در تخت جمشید توسط وزیر میراث فرهنگی

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از افتتاح ۴۰ پروژه تخت جمشید توسط وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور در هفته دولت خبر داد.

افتتاح ۴۰ پروژه در تخت جمشید توسط وزیر میراث فرهنگی

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، حمید فدایی از افتتاح ۴۰ پروژه تخت جمشید توسط وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور در هفته دولت خبر داد.

وی این طرح‌ها را در حوزه‌های مختلفی معرفی کرد و دراین‌باره افزود: این پروژه‌ها را در حوزه‌های مختلف نظیر حفاظت و مرمت، باستان‌شناسی، عمرانی، حقوقی، گردشگری، خدماتی رفاهی، فرهنگی معرفی و آن را نتیجه کار مداوم و تلاش مستمر مسئولان و کارشناسان این مجموعه با همکاری دستگاه‌های مرتبط دانست که از حدود دو سال گذشته تعریف و هم‌اکنون به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در رابطه با اهم این پروژه‌ها، مطرح کرد: شاخص‌ترین این پروژه‌ها در زمینه ساماندهی و تهیه زیرساخت‌های لازم گردشگری در محوطه تخت جمشید شامل نورپردازی محوطه، نورپردازی عمومی و حفاظتی دیوار صفه و کاخ‌های تخت جمشید، بهینه‌سازی و به‌روزرسانی ۹۲ خط نوری به‌منظور اجرای برنامه نور و صدا، سازه‌های نمایشگاهی مجموعه، مسیر دسترسی ورودی تخت جمشید از میدان ملل تا ورودی مجموعه است.

فدایی بیان داشت: طراحی و بهسازی سرویس‌های بهداشتی، ساماندهی ورودی و محوطه نقش رستم، ساماندهی و تجهیز اتاقک‌های میراث‌بانان یگان حفاظت، مستندنگاری‌های نقش رستم و نقش رجب در رابطه با پرونده ثبت جهانی این آثار در یونسکو، تهیه نقشه باستان‌شناسی شهرستان مرودشت، حفاظت و مرمت کاخ‌های مختلف مجموعه جهانی تخت جمشید با همکاری موسسه مرمتگران بدون مرز ایتالیایی و پژوهشکده حفاظت و مرمت کشور از دیگر پروژه‌های شاخص است.

وی گفت: ساماندهی انبارهای تخت جمشید و تهیه شناسنامه سنگ‌های منقوش در آن، اقدامات حفاظت و مرمت نقش برجسته‌ها و کتیبه‌های غار حاجی‌آباد، طراحی و اجرای محافظ‌های شیشه‌ای و بسیاری از پروژه‌های شاخص و لازم این مجموعه جهانی در دو سال گذشته است که در دو سال اخیر به سرانجام رسیده و در هفته دولت توسط وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور، بهره‌برداری و افتتاح خواهد شد.

انتهای پیام/ م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول