اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

یک استان و چند مشکل، از عدم تخصیص آب تا پروژه‌های ناتمام چند ساله

استاندار زنجان با اشاره به عمربالای پروژه سبزه میدان گفت: امید است این پروژه به زودی به بهره‌برداری برسد‌ و انتظار مردم به پایان برسد.

یک استان و چند مشکل، از عدم تخصیص آب تا پروژه‌های ناتمام چند ساله

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، فتح‌الله حقیقی ظهر امروز در جلسه با نائب رئیس مجلس با تبریک هفته دولت اظهار کرد: ۹۹۴ پروژه به مناسبت هفته دولت با اشتغالزایی یک هزار و ۳۹۷ نفر آغاز و یا کلنگ زنی شده است.

استاندار زنجان با اشاره به اینکه در سال گذشته ۱۵۶پروانه سرمایه‌گذاری با ۳ هزار میلیارد تومان صادر شده است، بیان کرد: هفت پروژه بسیار مهم در این مدت به بهره‌برداری رسیده است.

وی با اشاره اینکه در سال گذشته ۱۱ واحد تعطیل شده بار دیگر فعالیت خود را آغاز کردند، تصریح کرد: ۱۰ واحد دیگر نیز در سال‌جاری به چرخه فعالیت بازمی‌گردند.

استاندار زنجان با اشاره به اینکه در سال ۹۷ تعداد ۱۲۰ بارنامه در بخش معدن زنجان صادر شده است، ادامه داد: این آمار در سال‌جاری به ۲۵۰ بارنامه رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه مسکن سهمیه استان زنجان ۳ هزار و ۴۰۰ واحد بود، خاطر نشان کرد: این سهمیه به ۱۳ هزار و ۵۰۰ واحد رسیده است.

حقیقی با اشاره به اینکه دو محور بزرگ در زنجان در دست احداث است که با بهره برداری آن بخشی از مشکلات حمل و نقل حل خواهد شد، ادامه داد: این دو محور شامل محور زنجان_ بیجار _ همدان و محور سلطانیه _ قیدار _ همدان است.

استاندار زنجان با بیان اینکه دو خطه کردن راه آهن زنجان _ قزوین در دستور کار قرار دارد، عنوان کرد: با تزریق ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار از سفر نوبخت امید است این پروژه به زودی به پایان برسد.

وی با بیان اینکه زنجان در موضوع کاداستر در کشور در جایگاه نخست قرار دارد، بیان کرد: نخستین سند تک برگی در زنجان صادر شده است.

حقیقی با اشاره به عمربالای پروژه سبزه میدان ادامه داد: امید است این پروژه به زودی به بهره‌برداری برسد.

عدم عدالت در تخصیص آب به زنجان

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه ۹۵ درصد آب‌های مصرفی در بخش صنعت از چاه‌های ممنوعه تامین می‌شود و ۸۲ درصد آب شرب نیز از چاه‌های ممنوعه استفاده می‌شود، اظهار کرد: در این زمینه از میانگین کشوری بسیار عقب هستیم.

مصطفی طاهری با بیان اینکه بارندگی در زنجان چهار برابر میانگین کشوری است، بیان کرد: این در حالی است که تخصیص آب در زنجان پایین‌تر از میانگین کشوری است.

وی با بیان اینکه در تخصیص آب مشکل داریم، گفت: انتظار داریم تخصیص آب برای اراضی شیب‌دار طارم انجام شود، اگر این اتفاق نیفتد در سال‌های بعد یا چالش دچار خواهیم شد.

عدم تعیین تکلیف طرح توسعه باغات زیتون

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در این جلسه با اشاره به اینکه استانن زنجان ۱.۳۴ درصد مساحت کشور را دارد، اظهار کرد: مساحت اراضی کشاورزی در استان ۸۸۳ هزار هکتار معادل ۴.۷۷ درصد از اراضی کشور و ۲.۲ از اراضی آبی کشور است و ۵۰ درصد کل اراضی مستعد مورد استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری هستند.

جواد تاراسی با اشاره به اینکه سهم مساحت استان زنجان از سفیدرود ۳۱ درصد است و سهم بهره‌برداری از آن ۱۵ درصد است، عنوان کرد: این در حالی است که ۶.۹ درصد استان گیلان در حوضه آبریز سفیدرود قرار دارد اما برداشت آن‌ها از این منابع آبی ۴۴ درصد است و برخلاف محدویت‌ها، شاهد افزایش طرح‌های کشاورزی استان گیلان و بهره‌برداری از منابع آبی هستیم.

وی با اشاره به اینکه انتقال آب از مناطق خشک و نیمه خشک به یک منطقه پرباران و دارای منابع عظیم مهارنشده فاقد توجیه کارشناسی است، گفت: با وجود برخورداری استان گیلان از بارش سالانه یک هزار میلیمتری، برای تامین نیازهای آن، منابع آبی دیگری بعد از سد سفیدرود لحاظ نشده است.

تاراسی با اشاره به اینکه مصارف آب سطحی استان دقیق لحاظ نشده است، افزود: اراضی پایاب سد سفیدرود به میزان ۱۹۰ هزار هکتار برآورد شده در حالی‌که ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی آن داخل حوضه سد سفیدرود است.

رئیس جهاد کشاورزی استان زنجان مساحت اراضی زیتون‌کاری استان زنجان را ۲۱ هزار هکتار اعلام و خاطر نشان کرد: سالانه ۴۵ هزار تن زیتون از این اراضی برداشت می‌شود و زنجان ۵۹ درصد تولید زیتون کشور را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: همچنین سالانه ۵ هزار تن نیز روغن زیتون تولید می‌شود که بحث توسعه فرآوری مغفول مانده است.

تاراسی با اشاره به طرح توسعه باغات زیتون در اراضی شیب‌دار تاکید کرد: این طرح از سال ۸۸ تا کنون تعیین تکلیف نشده است.

رئیس جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: تعلل در اجرای پروژه‌ها مشکلاتی از جمله در حوزه اشتغال به همراه دارد.

ناوگان حمل‌ونقل شهری زنجان فرسوده است

شهردار زنجان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه مدت قرارداد سبزه میدان ۲۴ ماهه است، اظهار کرد: این پروژه از شهریورماه سال گذشته آغاز شده است.

حبیب یگانه با اشاره به اینکه پیش‌بینی ۶۵ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه انجام شده است، عنوان کرد: این مجموعه دارای ۷۸ واحد تجاری بوده و دارای تالار شهر و محل تجمعات ملی و مذهبی است.

وی با اشاره به اینکه ۶۰ هزار مترمربع محوطه‌سازی گردشگری در پروژه سبزه‌میدان در نظر گرفته شده است، ادامه داد: ۱۰ هزار و ۳۰۰ متر مربع نیز فضای عمرانی و اجتماعی این پروژه است.

یگانه با اشاره به اینکه این پروژه هم‌اکنون ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، عنوان کرد: به دلیل وجود معارض در ۱۰ پلاک در این منطقه محل احداث تالار شهر با مشکل مواجه است.

شهردار زنجان با بیان اینکه برای رفع معارض باید ماده ۸ و ۹ اعلام شود، گفت: این اقدام نیازمند پول نقد است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در زنجان ۱۶۰ دستگاه اتوبوس فعال است، بیان کرد: طرحی برای ناوگان اتوبوسرانی در زنجان در نظر گرفته شده بود که با توجه به شرایط موفق نشده است.

یگانه با بیان اینکه بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ دستگاه اتوبوس در زنجان فعال است، بیان کرد: از این تعداد ۳۰ اتوبوس در اختیار شهرداری و مابقی در اختیار بخش خصوصی است.

شهردار زنجان با اشاره به اینکه بسیاری از اتوبوس‌های زنجان فرسوده بوده و با مشکل مواجه است، عنوان کرد: انتظار می‌رود برای ۴۰ دستگاه اتوبوس درون شهری زنجان تسهیلات نوسازی در نظر گرفته شود.

وی از افت منابع مالی شهرداری در پی شیوع کرونا خبر داد و گفت: این موضوع شهرداری را با مشکل مواجه کرده است.

انتهای پیام/۷۳۰۰۹/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول