اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

از توزیع بن لباس برای حمایت از نیازمند و تولیدکننده تا گره گشایی از مشکلات با زیارت عاشورا

دادن بسته‌های ارزاق یکی از روش‌های مرسوم حمایت از نیازمندان است اما گروه جهادی مرحوم سید اسماعیل هاشمی به افراد تحت پوشش بن خرید لباس می‌دهد تا هم مغازه‌‌ها رونق بگیرند و هم افراد با سلیقه خودشان لباس انتخاب کنند. این جهادگران می گویند هر زمان به مشکلی برمی‌خوریم، حدیث کسا یا زیارت عاشورا می‌خوانیم چون اثر آن را در گره گشایی گرفتاری‌ها دیده‌ایم.

از توزیع بن لباس برای حمایت از نیازمند و تولیدکننده تا گره گشایی از مشکلات با زیارت عاشورا

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، تصور عموم مردم از گروه‌های جهادی مجموعه‌هایی هستند که فعالیت در آن‌ها بر اساس علاقه انجام می‌شود و همین تمایل خدمت‌ به هم‌نوع کافی است تا افراد بتوانند عضو گروه شوند، این موضوع درباره بسیاری از گروه‌ها صادق است اما گروه‌هایی هم هستند که اگر چه فعالیت در آن‌ها داوطلبانه است و آورده مالی برای افراد ندارد اما اعضا ملزم به طی کردن مراحلی خاص و پذیرفتن شرایط گروه هستند.

تا این جای کار شاید تصور کنید که صحبت درباره یک گروه واکنش سریع متشکل از نیروهای زبده ورزشی و آشنا به روش‌های امداد در بحران‌ها است اما گروه جهادی مرحوم سید اسماعیل هاشمی یکی از همین گروه‌های جهادی است که اعضای آن را دانش‌آموزان و دانشجویان تشکیل می‌دهند.

پوریا باغبان، مسؤول گروه جهادی مرحوم سید اسماعیل هاشمی درباره نحوه شکل‌گیری این گروه گفت: گروه جهادی مرحوم سید اسماعیل هاشمی یکی از زیرمجموعه‌های مرکز فرهنگی شهید مدرس است که در دوران سیل نوروز سال قبل توسط ۶ نفر از اعضای بسیج دانشجویی تشکیل شد و در روستای معمولان فعالیت عمرانی کرد و این فعالیت را تا تابستان در آن منطقه ادامه داد.

باغبان ادامه داد: بعد از سیل فعالیت‌های گروه به شکل مناسبتی ادامه پیدا کرد، مثلاً تصمیم گرفتیم در دوران اربعین به زائران اباعبدالله خدمت‌رسانی کنیم ابتدا قصد داشتیم فضای اسکان برای شرکت‌کنندگان در این مراسم ایجاد کنیم اما با بررسی که داشتیم کمبود اتوبوس را یکی از چالش‌ها تشخیص دادیم و ۱۹ اتوبوس را برای زائران تهیه کردیم.

مسؤول این گروه درباره نحوه فعالیت گروه بعد از ورود کرونا به کشور  با شیوع ویروس کرونا و پس از هماهنگی با شرکت بهیار صنعت تولید ماسک را آغاز کردیم و این کار تا نیمه شعبان ادامه داشت، بعد از آن که رهبر معظم انقلاب موضوع کمک مؤمنانه را مطرح کردند برای روستاهای اطراف اصفهان خانه به خانه بسته‌های بهداشتی و ارزاق بردیم.

گروه از دانش‌آموزان و دانشجویان تشکیل شده و اعضای نوجوان در قالب طرح شباب جذب گروه می‌شوند، در این طرح دانش‌آموزان ۱۵ ساله که از پایه هشتم به نهم می‌روند در گروه‌های ۱۲ نفره زیر نظر یک نفر رابط دانشجو آموزش‌های لازم را سپری می‌کنند و پس از گذراندن دوره پذیرش که معمولاً یک سال طول می‌کشد به عضویت گروه درمی‌آیند، در نهایت از میان ۱۰۰ نفر دانش‌آموزانی که از مدارس جذب شده‌اند، ۳۶ نفر جذب گروه خواهند شد و دوره چهار ساله آموزش را شروع می‌کنند.

پاسخ به نیاز عضویت در یک گروه 

باغبان درباره دلایل انتخاب این بازه سنی برای جذب دانش‌آموز عنوان کرد: در بررسی‌هایی که انجام شد به این نتیجه رسیدیم که نوجوان در این سن بیشترین نیاز برای بودن در یک گروه را احساس می‌کند و رفاقت گروهی در این سن اهمیت زیادی دارد برای همین تا حد زیادی به گروه پایبند می‌ماند.

تمامی فعالیت‌های دانش‌آموزان در قالب همین گروه‌ها انجام می‌شود و الآن که در ایام ماه محرم هستیم هر کدام از این گروه‌ها مسؤولیت یک بخش از کار را بر عهده دارند و حتی مباحث مالی و صحبت با خیران توسط همین دانش‌آموزان انجام می‌شود.

باغبان درباره فعالیت‌های خلاقانه گروه در ایام کرونا می‌گوید: طرح همسفره با همسایه در ماه مبارک رمضان توسط جمعیت امام حسن(ع) تهران برگزار شد که در اصفهان نیز این طرح را اجرا کردیم، به این صورت که برای شناسایی نیازمندان واقعی با معتمدان هر محله صحبت کردیم ولی کمک ما به این خانواده‌ها تحویل ارزاق نبود بلکه به هر خانواده بن خرید کالا تحویل می‌دادیم، با این کار فروش مغازه‌داری که در دوران کرونا آسیب دیده بود نیز بیشتر می‌شد و علاوه بر آن خیران هر محله بیشتر مشارکت می‌کردند چرا که مطمئن بودند کمک آن‌ها به نیازمند واقعی می‌رسد.

در طرح همسفره با همسایه به ۱۵۰۰ خانواده کمک خرید ارزاق دادیم و در مرحله بعد بررسی‌های دقیق‌تری انجام دادیم تا به ۱۰۰ خانواده رسیدیم و با توجه به تأکیدی که بر پوشیدن لباس نو در روز عید غدیر شده به خانواده‌های سه نفره ۳۵۰ هزار تومان بن خرید لباس دادیم که این مبلغ بسته به تعداد اعضای خانواده افزایش می‌یافت، این طرح را تاکنون در دو نوبت انجام داده‌ایم و مرحله بعدی قبل از باز شدن مدارس خواهد بود.

درباره دلایل پایبندی اعضا با وجود شرایط نسبتاً سخت فعالیت در این گروه می‌پرسم، باغبان نقش رابط و نحوه تعامل او با گروه را دلیل اصلی تقید اعضا می‌داند و می‌گوید: از بین اعضایی که پس از پایان دوران دانش‌آموزی در مجموعه می‌مانند هر ساله سه نفر به عنوان رابط گروه‌ها انتخاب می‌شوند و پس از آن آموزش‌های لازم برای تعامل با دانش‌آموزان توسط مشاورانی از سطح شهر به این رابطان ارائه می‌شود.

باغبانی اشاره‌ای به خاطرات خودش در بسیج می‌کند و می‌گوید: دوران نوجوانی خودمان هم همینطور بود، وقتی به پایگاه می‌رفتیم خوشحال بودیم که در کنار یک بزرگ‌تر شریک کار خیر باشیم اما با وجود همه این‌ها نیاز به عضویت در گروه همسالان در دوران نوجوانی را نمی‌توان نادیده گرفت.

تا سنین قبل از دانشگاه این موضوع مهم‌ترین محرک اعضا برای مشارکت در فعالیت‌هاست و در دوران دانشجویی اخلاص و علاقه به کار جهادی است که این افراد را در کنار هم نگه‌ داشته است.

آموزش‌ها در مجموعه به شکلی بوده که هر زمان به مشکلی برمی‌خوریم همه اعضا می‌دانند که باید حدیث کسا یا زیارت عاشورا بخوانیم و چون اثر این کارها را در برداشته شدن موانع به چشم خودشان دیده‌اند آن را باور دارند.

یکی دیگر از عواملی که بچه‌ها را کنار هم نگه داشته انجام کارهای اجرایی است، به عنوان مثال برگزاری حداقل ماهی یک بار جلسه روضه یا تداوم در اردوهای جهادی در انگیزه اعضا برای ادامه فعالیت بسیار مؤثر است.

از باغبان می‌پرسم آیا این اتکا بر برنامه‌های اجرایی باعث عمل‌زدگی و ضعف در مبانی فکری نمی‌شود، پاسخ می‌دهد: دانش‌آموزان پنج‌شنبه هر هفته جلسه فرهنگی دارند و بر حضور آنان در این جلسات جدیت به خرج می‌دهیم به طوری که اگر سه هفته در این جلسات شرکت نکنند باید آن ترم را مجدد سپری کنند و اگر سه ترم این اتفاق بیفتند از مجموعه کنار گذاشته می‌شوند.

از این سخت‌گیری در حین آموزش تعجب می‌کنم، باغبان تأکید می‌کند: اعضا باید برای چهار سال آموزش هزینه کنند و هزینه آن هم حضور مستمر در جلسات هفتگی است.

اگرچه گروه جهادی مرحوم اسماعیل هاشمی در حقیقت زیرمجموعه یک مرکز فرهنگی است اما نوع تعامل مسؤولان این گروه با اعضا و نحوه گزینش و تربیت نیرو می‌تواند الگویی برای گروه‌های دیگر باشد.

انتهای پیام/۶۳۱۱۳/ر۲۰/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول