اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

جمعه‌های انتظار/ عاشورا دانشگاه فرهنگ انتظار است

عاشورا و انتظار و مسئله ظهور نه یک اتفاق، واقعه و یا جریان عادی، بله مکاتبی هستند که دانشگاه‌ها و زیرمجموعه‌هایشان گسترده‌ترین دامنه‌ها و داده‌های علمی را تحلیل و مهم‌ترین و کارگشاترین رهیافت‌ها را تبیین و ارائه می‌کند.

جمعه‌های انتظار/ عاشورا دانشگاه فرهنگ انتظار است

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز،

یک جهان روضه و یک ماه محرم داری/ آه، آقای غریبم چقدر غم داری
تا ابد هم که بخوانند همه مرثیه‌ات/ باز هم روضه‌ی نا خوانده به عالم داری

شیعه با دو بال سرخ شهادت برگرفته از عاشورا و بال سبز انتظار اوج می‌گیرد و عروج می‌یابد؛ عاشورا روح غیرت، عزت و ایثار را جان می‌دهد و مفهوم انتظار نیز بار امید و اندیشه مدیریت آینده را در بردارد.

باور به امام غائب در مذهب شیعه مورد تاکید و وظیفه­‌ انتظار را در ادوار مختلف ترسیم کرده است. انتظار فرج همواره عاملی موثر برای تحرک‌آفرینی در جامعه­‌ شیعه بوده است؛ تا در برابر مشکلات و موانع، خوف و حزنی نداشته و زمینه‌ساز مقدمات نهضت امام قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد.

در منظومه‌ فکری حضرت امام خامنه‌ای(مدظله العالی)، انتظار فرج از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، به باور ایشان، برقراری حکومت مهدوی و رسیدن به فرج نهایی که همان عدالت کامل است، بر اساس طبیعت عالم و حرکت طبیعی عالم به سمت صلاح و خیر است

در منظومه‌ فکری حضرت امام خامنه‌ای(مدظله العالی)، انتظار فرج از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، به باور ایشان، برقراری حکومت مهدوی و رسیدن به فرج نهایی که همان عدالت کامل است، بر اساس طبیعت عالم و حرکت طبیعی عالم به سمت صلاح و خیر است.

خبرگزاری فارس در استان فارس، هر صبح جمعه طی مطلبی با عنوان جمعه‌های انتظار به بررسی انتظار و مهدویت در ابعاد مختلف می‌پردازد.

در ادامه نگاهی به  «عاشورا دانشگاه فرهنگ انتظار است» داریم.

پیوند و ارتباط میان عاشورا و انتظار ترسیم‌کننده طرحی جهان‌شمول، منظم و پیوسته است که در پیشبرد شعار نظم جهانی نیز قابل پرداخت است.

عاشورا و انتظار و مسئله ظهور نه یک اتفاق، واقعه و یا جریان عادی، بله مکاتبی هستند که دانشگاه‌ها و زیرمجموعه‌هایشان گسترده‌ترین دامنه‌ها و داده‌های علمی را تحلیل و مهم‌ترین و کارگشاترین رهیافت‌ها را تبیین و ارائه می‌کند.

مکتب عاشورا که فرهنگی تکامل‌یافته و سرشار از زوایای پیدا و پنهان است مقدمه انقلابی است که در روایات بسیاری به آن پرداخته‌شده است

مکتب عاشورا که فرهنگی تکامل‌یافته و سرشار از زوایای پیدا و پنهان است مقدمه انقلابی است که در روایات بسیاری به آن پرداخته‌شده است.

انقلابی که در ۲۰۰ روایت به فرزندی از نسل حسین(ع) منتسب است و جهانی است و شعار سواره‌نظام و پیاده‌نظامش «یا لثارات الحسین» است.

انقلابی که امام على(ع) درباره آن خطاب به امام حسین(ع) می‌فرمایند: «‌اى حسین! نهمین فرزند تو کسى است که بر اساس حق، قیام می‌کند. دین را ظاهر و حاکم می‌‌کند و عدالت را گسترش می‌دهد» و آنگاه‌که امام حسین‌(ع) از ایشان می‌پرسد: «آیا این امر واقع می‌شود؟» ادامه می‌دهند: «آری، قسم به خدایى که محمد(صلی‌الله علیه و آله) را به پیامبری برگزید و او نیز مرا بر همه آدمیان، مبعوث کرد. ولی این امر بعد از غیبت و دور‌ه حیرت است.»

انقلابی که امام باقر(ع) راجع به آن فرموده‌اند: «گویا مى‌بینم امام قائم(عج) در روز عاشورا قیام کرده و بین رکن و مقام ایستاده و جبرئیل اعلام مى‌کند: «البیعه‌الله»

انقلابی که امام و نقطه ثقلش به‌عنوان انتقام گیرنده عاشورا پس از ظهور بین رکن و مقام مى‌ایستد و ندا مى‌دهد: «‌...أَلا یَا أَهلَ الْعالَم إِنَّ جَدِّیَ الْحُسَین قتل عَطشاناً...اى جهانیان! آگاه باشید و بدانید که من امام قائم و شمشیر انتقام‌گیرنده هستم. ‌اى اهل عالم! آگاه باشید که جدم حسین‌(ع) را تشنه‌کام کشتند.»؛ امامی که زیارت عاشورای امام حسین(ع) در شب میلادش در نیمه شعبان بافضیلت ترین اعمال است.

انقلابی که خود امام حسین(ع) به فرزندشان، امام سجاد(ع) فرمودند: «اى فرزندم! به خدا سوگند خون من از جوشش نمی‌افتد تا آنکه خداوند مهدى‌(عج) را برانگیزد و انتقام خونم را بگیرد.»

حفظ مکتب، هدایت امت، تبیین و اجراى حق و عدل و نیز ستیز با باطل، هدف مشترک همه امامان(ع) است، اهدافی که گاه در قیام سرخ، گاه در نهضت فرهنگى و علمی، گاه در لباس اسارت و گاه در تبعید و هجرت، متبلور شده است و نهایتا به اقیانوس عدل و حاکمیت امن الهی در زمان ظهور می‌پیوندند.

عاشورا و انتظار پیوندی دیرین و مستحکم با هم دارند، یکی پشتوانه فرهنگی و زمینه‌ساز برای دیگری است، یکی رمز قیام و به پا خاستن شیعه است و دیگری، عامل حفظ و استمرار آن. عاشورا، دریچه‌ای به انتظار است و انتظار، تجلی آرزوها و آمال کربلاست

عاشورا و انتظار پیوندی دیرین و مستحکم با هم دارند، یکی پشتوانه فرهنگی و زمینه‌ساز برای دیگری است، یکی رمز قیام و به پا خاستن شیعه است و دیگری، عامل حفظ و استمرار آن. عاشورا، دریچه‌ای به انتظار است و انتظار، تجلی آرزوها و آمال کربلاست.

انتظار، ثمره کربلاست. بدون کربلا، انتظار بی‌معناست. یاران مهدی(عج)، همه کربلایی‌اند و در فرازوفرود تاریخ، غربال‌شده و آب‌دیده‌اند. انتظار بدون اتصال به عاشورا، انتظار بی‌پشتوانه است.

انتظار و عاشورا، دو بال پرواز شیعه است؛ اگر این دو نبود، چشمه غدیر هم می‌خشکید.

«کربلا»، دانشگاه بزرگی است با کلاس‌ها و درس‌های بسیار که ابعاد و آموزه‌های این دانشگاه بزرگ، هنوز هم بر بسیاری پوشیده است، باید در این دریای عمیق، گسترده و پُربار، غواصانی ماهر و زبردست، به صید بپردازند تا گوهرها و مرواریدهای گران‌بهای آن را به چنگ آورده، در اختیار خواستاران و خریداران قرار دهند.

تبیین فرهنگ عاشورا، تبیین دین، الگوسازی، معرفت امام، عزت مداری و ذلت گریزی، جذب نیرو و تبلیغ، اخلاق‌مداری، حفظ جایگاه زنان به‌عنوان محور تربیت و فرهنگ‌سازی ازجمله مواردی است که منتظران باید با توجه به عامل تنش‌زدایی، جامعه را به‌وسیله آن آماده حرکت به سمت تکامل کنند

تبیین فرهنگ عاشورا، تبیین دین، الگوسازی، معرفت امام، عزت مداری و ذلت گریزی، جذب نیرو و تبلیغ، اخلاق‌مداری، حفظ جایگاه زنان به‌عنوان محور تربیت و فرهنگ‌سازی ازجمله مواردی است که منتظران باید با توجه به عامل تنش‌زدایی، جامعه را به‌وسیله آن آماده حرکت به سمت تکامل کنند و بانظم و برنامه‌ریزی و تلاش مضاعف نهادهایی چون صداوسیما و حرکت هوشمندانه رسانه‌ها و برنامه‌ریزی تبلیغی منسجم و غنی حوزه‌های علمیه و نهادهای تبلیغی این حرکت سرعت گرفته و به بار بنشیند.

 

با بررسی زوایای مختلف عاشورا و انتظار، می‌بینیم که پیوستگى و ارتباط میان قیام امام حسین‌(ع) و انقلاب حضرت مهدى‌(عج) نمود بیشتری دارد. گویا نهضت نینوا، نهال و بذرى بود که در روز عاشورا کاشته شد تا در گذر زمان، رشد کند و در عصر ظهور، به ثمر بنشیند، آن‌هم در عصری که همه پیامبران و امامان(ع)، در انتظار فرارسیدن آن بوده‌اند؛ عصری که در آن وعده‌هاى الهی درباره حکومت جهانی حق و عدل، تحقق می‌یابند و آیه «استخلاف» عینیت پیدا می‌کند. ان شاءاللهپیوندها، تحلیل‌ها و رهیافت‌های عاشورا و انتظار مبنا و مهم‌ترین انگیزه حرکت مکتبی روبه‌جلو و گام نهادن در مسیر تمدن نوین اسلامی در جهان است چراکه تمام شاخصه‌های یک انقلاب جهانی را با خود دارد و پویندگان این دو مکتب یعنی عاشورا و انتظار نیز هدفمند، باد رایت و شجاعت و امید و برنامه‌ریزی و حرکت تشکیلاتی این مسیر را به‌درستی طی و این بار سنگین و مهم را به سرمنزل مقصود خواهند رساند.

انتهای پیام/ م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول