اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

ایران، سوگوار علمدار کربلا / داغ «حاج قاسم» دوباره زنده شده است

امروز شنبه ۸ شهریورماه مصادف با تاسوعای حسینی است و عزاداران حسینی شب گذشته و امروز در شهرهای مختلف کشور به عزاداری برای علمدار دشت کربلا حضرت عباس(ع) پرداختند. این مراسم‌ها با یاد و نام حاج قاسم سلیمانی در حال برگزاری است.

ایران، سوگوار علمدار کربلا / داغ «حاج قاسم» دوباره زنده شده است

هیئت همدلی| به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، امروز شنبه ۸ شهریورماه مصادف با تاسوعای حسینی است و عزاداران حسینی شب گذشته و امروز در شهرهای مختلف کشور به عزاداری برای علمدار دشت کربلا حضرت عباس (ع) پرداختند.

امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، مراسم‌های عزاداری با حال و هوای متفاوت برگزار می‌شود، اما همین که به زعم بسیاری، تهدیدی برای عزاداری سیدالشهدا بود به فرصت تبدیل شد و شکوه و نظم مجالس عزاداری امسال تعبیر و مصداق عبارت «ما رأیت الا جمیلاً» حضرت زینب (س) شد.

در این گزارش به برنامه‌های عزاداری برگزار شده در شب گذشته و امروز هیأت‌های مذهبی در شهرهای مختلف کشور می‌پردازیم.

یوم‌العباس متفاوت زنجانی‌ها

یکی از مهم‌ترین مراسم‌های عزاداری که هرساله به مناسبت تاسوعای حسینی در کشور برگزار می‌شد، مراسم موسوم به «یوم‌العباس» در استان زنجان است که روز هشتم محرم برگزار می‌شود. این مراسم عزاداری امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و ارائه دستورالعمل‌های بهداشتی متفاوت از سال‌های گذشته برگزار شد.

در این مراسم عزاداران در صفوف منظم و با رعایت فاصله اجتماعی ایستادند و به عزاداری پرداختند. فیلمی از این مراسم عزاداری را اینجا مشاهده کنید:

 

 

عزاداری شب تاسوعا در هیأت‌ها

مراسم عزاداری هیأت‌های مذهبی کشور نیز در شب نهم ماه محرم به مرثیه‌سرایی و روضه‌خوانی برای علمدار سیدالشهدا اختصاص داشت. سخنرانان و مداحان در این مراسم‌ها در رثای این سقای دشت کربلا سخنرانی و روضه‌خوانی کردند.

امسال به دلیل شهادت حاج قاسم سلیمانی، حال و هوای مجالس عزاداری روز تاسوعا، متفاوت از سال‌های گذشته بود و در مجالس نام و یاد این علمدار انقلاب اسلامی نیز زنده نگه داشته شد.

در مراسم عزاداری هیأت‌های مختلف از جمله هیأت ریحانةالحسین (س) عزاداران با تصاویر حاج قاسم سلیمانی حضور پیدا کرده بودند و مداحان نیز نوحه‌ای در وصف ایشان خواندند. سیدمجید بنی‌فاطمه مداح اهل بیت (ع) شب گذشته با سربند«ما ملت امام حسینیم» که یکی از شعارهای عزاداری امسال محرم براساس سخنان حاج قاسم سلیمانی است، در مجلس به مدیحه‌سرایی پرداخت و در بخشی از مراسم نیز نوحه‌ای برای این سردار آسمانی خواند.

از صبح امروز جمعه ۸ شهریورماه مصادف با تاسوعای حسینی نیز مراسم عزاداری در شهرهای مختلف کشور در حال برگزاری است.

مشهد

امسال مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی به صورت متفاوت در مشهد بناست برگزار شود. براساس اعلام حجت‌الاسلام هادی صاحبقرانی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با توجه به اینکه امسال دسته‌روی هیأت‌های مذهبی برگزار نمی‌شود، عزاداری روز عاشورا و تاسوعا در سه محور خیابان‌های شیرازی، امام رضا (ع) و طبرسی به گونه‌ای خواهد بود که هیات‌هایی که از قبل تعیین شده‌اند، در خطوط بی. آر. تی منتهی به حرم مطهر مستقر و به صورت متمرکز در عزاداری شرکت خواهند کرد. این مراسم هم‌اکنون در حال برگزاری است و بخشی از عزاداران نیز در صحن‌های حرم رضوی با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی مشغول عزاداری هستند.

فیلمی از مراسم عزاداری در حرم امام رضا را اینجا مشاهده کنید:

 

در مراسم عزاداری حرم مطهر رضوی، آیت‌الله علم‌الهدی نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی و امام جمعه مشهد به مقتل‌خوانی پرداخت.

فیلمی از این مقتل‌خوانی را اینجا مشاهده کنید:

 

در این مراسم همچنین امیر عارف به نوحه‌خوانی پرداخت که فیلمی از آن را می‌توانید اینجا مشاهده کنید:

 

 

کرمان 

مراسم عزاداری تاسوعای حسینی هم‌اکنون در این شهر در گلزار شهدا و جوار مزار سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی در حال برگزاری است و عزاداران کرمانی در این مکان، دودمه معروف «ای اهل حرم میر و علمدار نیامد» را سر می‌دهند.

تهران

در شهر تهران نیز از صبح امروز مراسم‌های عزاداری مختلفی در جای جای این شهر در حال برگزاری است. مراسم عزاداری در ورزشگاه آیت‌الله سعیدی با سخنرانی حجت‌الاسلام انصاریان و مدیحه‌سرایی نریمان پناهی و سیدمهدی حسینی از ساعت ۷ صبح آغاز شده است. مراسم عزاداری هیأت میثاق با شهدا نیز از ساعت ۷:۳۰ صبح در دانشگاه افسری امام علی (ع) با سخنرانی حجت‌الاسلام حامد کاشانی و مدیحه‌سرایی میثم مطیعی در حال برگزاری است. در دیگر مناطق این شهر نیز از صبح امروز مراسم‌های عزاداری در حال برگزاری است و بناست از ظهر امروز نیز مراسم عزاداری در بهشت زهرا با سخنرانی حجت‌الاسلام پناهیان و مدیحه‌خوانی محمدحسین پویانفر و حنیف طاهری برگزار شود.

اهواز

در استان خوزستان و شهرستان اهواز نیز عزاداری حسینی تجمعی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حال حاضر برگزار کرده‌اند و با فاصله‌گذاری اجتماعی مشغول عزاداری هستند.

تبریز

مراسم عزاداری روز تاسوعای حسینی هم‌اکنون در استان آذربایجان شرقی با شور بسیاری در حال برگزاری است. مردمان این خطه عزیز کشورمان که ارادت ویژه‌ای نیز به سقای دشت کربلا دارند با رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی مشغول عزاداری هستند.

دیگر شهرهای کشور

​مراسم عزاداری روز تاسوعای حسینی همچنین در استان‌های خراسان جنوبی، استان لرستان شهرستان خرم‌آباد، استان آذربایجان غربی شهرستان ارومیه، استان سیستان بلوچستان شهرستان زهدان نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در قالب سینه‌زنی یا زنجیرزنی در حال برگزاری است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول