اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

طرحی برای نمایش اقتدار طلای سرخ ایران/ آغاز تولید و ارزیابی توده‌های زعفران کشور

طرح تولید و ارزیابی توده‌های زعفران کشور در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان سمنان در شاهرود آغاز شد.

طرحی برای نمایش اقتدار طلای سرخ ایران/ آغاز تولید و ارزیابی توده‌های زعفران کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از شاهرود، به مناسبت هفته دولت و با حضور فرماندار شهرستان و امام جمعه شاهرود و جمعی از مسؤولان، اجرای طرح تولید و ارزیابی توده‌های زعفران کشور در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان سمنان مرکز شاهرود آغاز شد.

در این طرح که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و همکاری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان سمنان اجرا می‌شود، ۱۰۰ هکتار از مزارع این مرکز زیر کشت زعفران می‌رود.

این مزارع طی قرارداد ۱۰ ساله به‌عنوان پایلوت زعفران کشور فعالیت کرده و در راستای کاشت، داشت و برداشت مکانیزه و فرآوری زعفران و تولید عطرمایه زعفران برای صادرات و به دست آوردن بازار جهانی تلاش خواهد شد.

در این بازدید، سرمایه‌گذار و مدیر پروژه که مسؤول مرکز پژوهش و تحقیقات زعفران دانشگاه بیرجند است، به توضیح در خصوص پروژه و فعالیت‌های پرداخته و تأکید کردند: این طرح با مهندسی و فناوری بومی اجرا خواهد شد و با حمایت و پشتیبانی نهادهای مسؤول در آینده نزدیک اقتدار طلای سرخ ایران در جهان را به ارمغان خواهد آورد.

بر این اساس، طرح فعلی صادرات ۶ درصدی این محصول استراتژیک ایران را چند ۱۰ برابر خواهد کرد.

در این طرح در ۱۰۰ هکتار زمین، پیاز زعفران توسط دستگاه مکانیزه کشت می‌شود که در هر هکتار پیش‌بینی می‌شود تا ۳۰ کیلوگرم زعفران برداشت شود.

در زمان برداشت، حدود یک هزار نفر اشتغال‌زایی خواهد شد؛ هر چند تلاش است تا برداشت نیز مکانیزه شود اما در راستای فرآوری این محصول، اشتغال پایدار ایجاد خواهد شد.

در طرح بلندمدت هفت ساله، تلاش است عطرمایه این محصول که دارای اهمیت ویژه‌ای در سطح جهان است، استخراج و ارزش‌افزوده این محصول چندین برابر شود.

سطح رقابت ایران در جهان در راستای این محصول بومی چندین برابر امروز خواهد شد و این طرح در سراسر کشور گسترش پیدا می‌کند و الگویی برای سرمایه‌گذاران این بخش در کشور می‌شود.

نادر فخری، فرماندار شهرستان شاهرود نیز در این بازدید با تقدیر از تلاش‌های انجام‌شده و اشتغال‌زایی ۸۰ نفره تاکنون در این طرح، بر حمایت از تولید و تولیدگران تأکید کرد.

حجت‌الاسلام عباس امینی، امام جمعه شاهرود هم در این بازدید با تأکید بر اینکه بهترین خدمت تولید و کارآفرینی است، افزود: انتظار ما این است که علاوه بر آموزش به کشاورزان شهرستان، ارزش‌افزوده این تولید نیز در شهرستان با ایجاد کارگاه‌های فرآوری این محصول باشد.

وی گفت: بهترین جهاد و خدمت امروز این است که اشتغال‌زایی شود.

انتهای پیام/۷۴۰۳۶/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول