اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

مجالس اباعبدالله (ع) مکانی برای آموختن و تعالی «ادب» است

استاد حوزه علمیه قم در جمع عزاداران حسینی هیئت رزمندگان اسلام قم، خانواده ها را به آموختن ادب و تقویت آن در مجالس اهل بیت (ع) توصیه کرد.

مجالس اباعبدالله (ع) مکانی برای آموختن و تعالی «ادب» است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت الاسلام والمسلمین محمد میرزامحمدی جمعه شب مصادف با شب تاسوعا در گلزارشهدای امامزاده علی بن جعفر (ع) قم با بیان این موضوع «ادب»، یکی از زیباترین موضوعات اخلاقی و تربیتی در قرآن و سیره عملی معصومین (ع) است اظهار کرد: این مبحث در تفسیر بی نظیر المیزان مرحوم علامه طباطبایی به شکل ویژه مطرح است و البته شاگردان مرحوم علامه مانند علامه جوادی آملی نیز آن را در ساختار «ادب انبیاء در قرآن» ادامه داده اند.

وی همچنین افزود: متأسفانه باید اذعان داشت که امروز در رفتارهای فردی، اجتماعی، خانوادگی، اداری و حتی سیاسی خود از عنصر زیبای ادب فاصله داریم.

میرزامحمدی خاطرنشان کرد: خداوند پیش از آن که به حضرت رسول الله (ص) امر دین و دنیای امت را واگذار کند وی را در مکتب ادبش تربیت فرمود که این نکته در روایت امام صادق (ع) با تعبیر «إنّ الله عزّ و جلّ أدّبَ نبیّه علی محبّته» نمود دارد.

 

فقدان «ادب» به «فساد فی الارض» می انجامد

وی با اشاره به اینکه باید در انتخاب های خود مانند انتخاب همسر، انتخاب دوست و حتی انتخاب مسؤولان به عنصر «ادب» توجه داشته باشیم گفت: اگر جامعه ای از عنصر «ادب» فاصله بگیرد، این امر ممکن است حتی به فساد فی الارض از سوی افراد آن جامعه نیز بیانجامد.  

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه شاخص و شاخصه «ادب» در آیات قرآن کریم و رفتار انبیای الهی متجلی است اضافه کرد: البته همه کسانی که سهمی از ادب برده اند، ریزه خوار سفره حضرت رسول الله (ص) به عنوان بزرگ ترین معلم تربیتی بشریت هستند.

وی در ادامه به روایتی از حضرت امیرالمؤمنین (ع) اشاره کرد و بیان کرد: حضرت در این روایت اشاره می کنند که پیامبر اعظم (ص) در مکتب خدا تربیت شد و پیامبر (ص) هم مرا تربیت کرد و من هم مربّی تربیتی همه مؤمنان هستم، در عین حال که هر کس می خواهد بزرگوارانه و با کرامت زندگی کند باید از ارثی که من برایش گذاشته ام بهره مند شود که این ارث، همان «ادب» است.

میرزامحمدی با بیان اینکه سرچشمه ادب، معصومین (ع) هستند گفت: حضرت ام البنین (س) ادب و کرامت خود را در خانه امیرالمؤمنین (ع) کامل کرد تا در دامان این مادر باکمالات و باادب، فرزندانی مانند جعفر و عبدالله و عثمان و در رأس همه آن ها، عباس (ع) تربیت شوند.

وی افزود: ادب این بانو تا آن جاست که وقتی به خانه امیرالمؤمنین (ع) آمد و فرزندان علی (ع) به استقبال وی رفتند به آن ها چنین گفت که من برای خدمت کردن به شما به این خانه آمده ام و عبارت «أنا جِئتُکُم بخدمتکم» را به کار برد.

وی همچنین نسبت به رعایت ادب در محیط خانواده ها هشدار داد و خاطر نشان کرد:  می بینیم که امروز در خانواده ها حتی پدر و مادر و فرزندان در صدا کردن یکدیگر از ادب فاصله می گیرند که این امر نشانه ای از برخی تصمیمات و رفتارهای اشتباه ماست که باید با اذعان به این اشتباهات، به مسیر درست بازگردیم.

 

دود سخت شدن ازدواج به چشم همه جامعه می رود

میرزامحمدی همچنین با انتقاد از سخت شدن ازدواج ها در جامعه به دلیل سخت گیری والدین بیان کرد: این امر قطعا مورد رضایت خدا و رسول خدا (ص) نیست و هیچ عقل سلیمی آن را نمی پذیرد، چراکه دود این معضل به چشم همه ما خواهد رفت.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: حضرت رسول اعظم (ص) می فرمایند اگر پسری مؤمن و بااخلاق به خواستگاری دختر شما آمد، او را بپذیرید، البته ممکن است این شبهه مطرح شود که تکلیف کار و درآمد شغلی و امرار معاش آن ها چه می شود که باید گفت اگر پسری قطعا ایمان و اخلاق داشته باشد، به خود اجازه نخواهد داد که بر اهل و عیالش سخت بگذرد و قطعا تلاش خود را برای رفاه زندگی به کار خواهد گرفت.

وی در پایان سخنان خود حضرت اباالفضل العباس (ع) را «شریک الحسین» خواند و به مؤمنین توصیه کرد تا آن حضرت را در کارهای خود شریک بگیرند و از ثمره و فواید این شراکت در زندگی بهره مند شوند.

انتهای پیام/2258

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول