اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

رونمایی الون ماسک از رابط کاربری رایانه و مغز انسان

الون ماسک مدیرعامل شرکت های تسلا و اسپیس ایکس سرانجام از رابط کاربری ویژه ای که امکان ارتباط مغز انسان و رایانه را فراهم می آورد، رونمایی کرد.

رونمایی الون ماسک از رابط کاربری رایانه و مغز انسان

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از انگجت، رابط کاربری مغز و رایانه الون ماسک که توسط شرکت نوپای او نورالینک تولید شده، مرزهای میان انسان ها و دستگاه های رایانه ای را کم رنگ می کند و درک فعل و انفعالات مغز را برای محققان ساده تر می کند.

رابط کاربری یادشده با اسم مخفف وی ۲ برای تسهیل جراحی های پیچیده ای به کار می رود که کاشت الکترودهای ظریف را در مغز ممکن می کنند. وی ۲ از ۱۰۲۴ الکترود بسیار کوچک در ابعاد ۵ میکرون استفاده کرده و آنها به مغز انسان وصل می شوند. این رابط فعلا تنها می تواند داده های قشر بیرونی مغز را دریافت کند، اما الون ماسک امیدوار است مدل های پیشرفته تر آن بتوانند به قشر خاکستری مغز نیز دسترسی یابند و اطلاعات بیشتری به دست آورند.

 

الکترودهای یادشده به تراشه ای به نام لینک ۰.۹ متصل می شوند که ابعاد آن ۲۳ در ۸ میلیمتر است. تراشه یادشده در درون یک حفره کوچک در جمجمه قرار می گیرد و سیگنال های دریافتی الکترودها را جمع آوری می کند. تراشه مذکور اطلاعات مربوط به دما، فشار و تحرکات مغز را هم جمع آوری می کند و از این طریق می تواند در مورد وقوع حملات قلبی و سکته های مغزی هشدار دهد.

انتقال اطلاعات این تراشه به طور بی سیم و با سرعت چند مگابیت در ثانیه و در شعاع حداکثر ۱۰ متری صورت می گیرد. با هر بار شارژ باتری این تراشه برای یک روز استفاده در دسترس خواهد بود. سیستم یادشده با موفقیت بر روی موش ها و خوک ها آزمایش شده، اما هنوز هیچ انسانی به طور کامل از آن استفاده نکرده است. ماسک امیدوار است سیستم یادشده در نهایت به انسان ها امکان دهد رایانه ها را با استفاده از مغزشان و بدون نیاز به هیچ دستگاه و سخت افزار واسطی کنترل و مدیریت کنند. آزمایش این سیستم بر روی انسان ها اواخر سال جاری میلادی آغاز می شود. سیستم یادشده با دسترسی دقیق به مغز می تواند برای رفع بیماری ها و مشکلاتی مانند فراموشی و آلزایمر، کوری، کاهش شنوایی، فلج شدن، افسردگی، دردهای شدید، آسیب های مغزی، اعتیاد، سکته های مختلف وغیره به کار گرفته شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول