اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

سودآوری تضمینی طرح‌های احداث پتروپالایشگاه‌/مردم از خرید سهام طرح‌ها استقبال می‌کنند

عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم گفت: سودآوری تضمینی طرح پتروپالایشگاه‌ها، محرک مردم برای خرید سهام و تامین مالی این پروژه‌هاست. بعد از بهره‌برداری طرح‌ها مردم به اندازه اصل پول خود سود خواهند کرد و همچنان سهامدار نیز باقی می‌مانند.

سودآوری تضمینی طرح‌های احداث پتروپالایشگاه‌/مردم از خرید سهام طرح‌ها استقبال می‌کنند

علی بختیار عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به قانون توسعه پتروپالایشگاه‌ها با استفاده از سرمایه‌های مردمی گفت: طرحی که برای ساخت پتروپالایشگاه‌ها در مجلس مصوب شد، می‌تواند یکی از جذاب­ترین طرح‌های بازار سرمایه باشد. زیرا با تنفس خوراکی که در این قانون به طرح‌های پالایشی داده می‌شود، در سال اول شروع بهره‌برداری طرح­های پالایشگاهی تمام سرمایه مردم با نرخ بازگشت سرمایه بالایی در حدود سالیانه 25 درصد برگردانده می­شود و تازه مردم همچنان به سهامدار هم باقی خواند ماند. بنابراین ما هم دوره بازگشت سرمایه‌ پروژه‌های پالایشی را کوتاه کردیم و هم نرخ بازده سرمایه‌­گذاری را نرخ قابل توجهی قرار دادیم تا بتوانیم سرمایه مردمی را در این طرح‌های پایین‌دستی جذب کنیم.

وی در ادامه افزود: ما در حال حاضر با مشکل صادرات نفت خام و میعانات گازی مواجه هستیم برای حل این مشکل باید به سمت توسعه و احداث پالایشگاه‌ها حرکت کنیم. با این مدلی که ارائه شد می‌توان سرمایه مردم را به این طرح‌ها را هدایت کرد و در کوتاه‌ترین زمان طرح‌های نیمه‌تمام را به پایان رساند و حتی طرح‌های جدیدی هم برای احداث پتروپالایشگاه شروع کرد.

*دولت با اجرای طرح توسعه پتروپالایشگاه‌ها، گشایش اقتصادی را محقق کند

بختیار گفت: دولت و وزارت نفت به خوبی درباره مزایای اجرای این طرح آگاه است و بارها با وزیر نفت و مجموعه‌های مربوطه در این رابطه صحبت شده است. زمانی که این طرح در کمیسیون انرژی مجلس دهم مورد بررسی قرار می‌گرفت سازمان‌ها و ارگان‌های مربوطه مثل سازمان برنامه و بودجه، صندوق توسعه ملی، سازمان بورس و بخش خصوصی حضور داشتند و نظراتشان را اعلام کردند تا تمامی ملاحظات موجود در نظر گرفته شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم اظهار داشت: امروز اجرای این طرح  در مقایسه با اجرای طرح پیش فروش 200 میلیون بشکه نفت خام مزایای به مراتب بیشتری را به همراه دارد. طرح حمایت از صنایع پایین‌دستی نفت قانونی است که حدود یکسال روی آن بحث شد و الان آماده اجرا است. اگر دولت می­خواهد در راستای گشایش اقتصادی کاری انجام دهد این قانون را هر چه سریعتر اجرایی کند.

وی تاکید کرد: این طرح برای تصویب نیاز به اذن مقام معظم رهبری داشت چون می­خواستیم منابع صندوق توسعه ملی را پشتوانه پول مردم قرار دهیم. رهبر انقلاب هم اجازه این کار را دادند و بر اجرای این طرح تاکید داشتند تا از خام‌فروشی نفت فاصله بگیریم. امیدوارم دولت برای ایجاد گشایش اقتصادی به دنبال اجرای طرح‌هایی مثل احداث پتروپالایشگاه بروند که پخته شده و توسط کارشناسان و صاحب‌نظران این حوزه تهیه وتدوین شده است.

*طرح پتروپالایشگاه‌ها چه جذابیت‌هایی برای جذب سرمایه‌های مردمی دارد؟

بختیار گفت: افرادی که در بازار سرمایه هستند با توجه به وضعیت و سودآوری طرح‌ها در آنها سرمایه‌گذاری می‌کنند. طرح‌های پالایشی که طبق این طرح احداث می‌شوند سودآوری بالایی دارند و قطعا با استقبال خوبی همراه خواهد شد. در حال حاضر طرح‌هایی که سودآوری ندارند توسط مردم خریداری می‌شوند و سهام آنها رو به افزایش است. این طرح که سودآوری آن تضمین شده است قطعا استقبال خوبی از آن خواهد شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم گفت: فرض کنید شما یک سرمایه‌ای برای خرید سهام این پالایشگاه وارد بورس می‌کنید. علاوه بر اینکه در طول فرآیند احداث، سهام این پالایشگاه‌ها نسبت به مابقی طرح‌ها وضعیت بهتری خواهد داشت و رشد خواهد کرد، در سال بهره‌برداری از طرح نیز اصل پولی که وارد بورس کردید به عنوان سود به شما بازگردانده می‌شود ولی همچنان شما سهام خود را خواهید داشت. یعنی این طرح تا این حد برای مردم جذابیت خواهد داشت و از طرفی به هدایت نقدینگی به بخش مولد و رشد اقتصادی و بی‌اثرکردن تحریم‌های نفتی نیز کمک خواهد کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این راستا لازم است دولت و خود رئیس جمهور طرح احداث پالایشگاه‌ها را به عنوان طرح گشایش اقتصادی برای مردم تشریح کند. دولت باید کمک کند و اراده برای اجرایی شدن آن وجود داشته باشد. با این کار می‌توانیم به تکلیف سیاست‌های کلی نظام برای جلوگیری از خام فروشی عمل کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول