اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

خمینی‌شهر؛ حسینیه‌ای در قلب ایران/ شهری که روضه علمدار در آن تعطیل نمی‌شود

خمینی‌شهر حسینیه ایران اسلامی به وسعت یک شهرستان چهارصد هزار نفری است؛ جایی که مردمانش به قول خودشان برای خدمت به دستگاه امام حسین (ع) سر از پا نمی‌شناسند.

خمینی‌شهر؛ حسینیه‌ای در قلب ایران/ شهری که روضه علمدار در آن تعطیل نمی‌شود

خبرگزاری فارس، خمینی‌شهر - ستاره شدن در هر کاری بسیار دشوار است؛ به خصوص اگر آن کار گروهی و دسته‌جمعی بخواهد انجام شود و قطعاً هرچه تعداد افراد بیشتر شود، هماهنگی و انسجام گروهی سخت‌تر است.

اما صحبت از شهری در میان است که با تراکم جمعیتی بسیار زیاد خود توانسته است هماهنگی خاصی آن‌هم در عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) ایجاد کند؛ شهرستانی که ۲۳۰۰ شهید تقدیم اسلام و انقلاب کرده است؛ منطقه‌ای از جغرافیای ایران اسلامی که نام خمینی کبیر را به‌درستی بر خود به یدک دارد.

شهری که در آن روضه تعطیلی ندارد

شهرستان خمینی‌شهر یکی از شهرهای استان اصفهان است که سالیان متمادی است به خاطر عزاداری‌های پرشور و شعور و مخلصانه مردم خود به مرکزی برای حضور افراد از نقاط مختلف کشور است؛ عزاداری‌هاییکه فقط به ماه‌های محرم و صفر محدود نمی‌شود و شاید بتوان گفت روضه حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در این شهر تعطیلی ندارد و از محرمی به محرم دیگر وصل می‌شود، اما بهترین و زیباترین جملات را رهبر انقلاب اسلامی در مورد خمینی‌شهر بیان کردند که «به معنای واقعی کلمه خمینی‌شهر حسینیه است».

آری خمینی‌شهر حسینیه ایران اسلامی، حسینیه‌ای به وسعت یک شهرستان چهارصد هزارنفری است جایی که مردمانش به قول خودشان برای خدمت به دستگاه امام حسین(ع) سر از پا نمی‌شناسند؛ امسال با اینکه محرمش کمی متفاوت و در وضعیت شیوع کرونا برگزار می‌شود؛ اما مردمان این شهرستان نیز از این تهدید فرصتی ساختند که سال‌های سال در اذهان ماندگار خواهد ماند.

اوراق دفتر روزهای ماه محرم یکی پس از دیگری درحال ورق خوردن است و این روز ها به نام حضرت علی‌اکبر(ع) و علمدار دشت نینوا حضرت عباس (ع) قرار گرفته است؛ کسی شاید فکرش راهم نمی کرد که ۱۴۰۰سال پس از واقعه عاشورا فرزندانی از دل سرزمین پارس به دنیا بیایند که دین خدا را یاری کرده و ملقب به نام علی‌اکبرهای خمینی شوند؛ عزیزانی که با اقتدا به یاران سیدالشهدا (ع) کاری حسینی کردند و به مقابله با کفار و یزدیان زمان پرداخته و آموزگاران مکتب مقاومت و پایداری شدند.

همان‌هایی که راهروانشان در سوریه و عراق در سال‌های اخیر ظهور کرده و نامی عظیم و زیبا گرفتند؛ نامی که آرزوی هر شیعه و مسلمان واقعی است آنان مدافع حرم اهل‌بیت(ع) شدند تا در مقابل امام خویش روسفید شوند؛ اما امروزه مدافعان دیگری در جبهه‌ی رزمندگان جای خود را باز کرده‌اند و مدافعان مردم در جبهه سلامت کاری جهاد گونه از خود به نمایش گذاشتند.

 مردم خمینی‌شهر از زمان کودکی و از وقتی خود را می‌شناسند خود را در میان هیأت و روضه اباعبدالله(ع) می‌بینند شهری که بافاصله کم از هم تکیه و مسجد وجود دارد که جدای از مکان‌های مذهبی روضه‌های خانگی نیز در این شهرستان رونق بسیاری دارد.

کمک‌های مؤمنانه جایگزین هزینه‌های مراسمات عزا در حسینیه ایران

حمید خوانساری رئیس شورای هیئات مذهبی خمینی شهر در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار کرد: امسال تعدادی از هیأت‌ها به‌جای برگزاری مراسم عزاداری با صدور اطلاعیه‌هایی از لغو این مراسم‌ها و پرداخت هزینه‌های سخنران مداح و پذیرایی در قالب کمک‌های مؤمنانه به اقشار ضعیف خبر دادند.

رئیس شورای هیئات مذهبی خمینی شهر افزود: هیأت‌های بزرگی مانند هیئت حسینیه باولگان و مهدیه خمینی‌شهر ازجمله این هیأت‌ها بودند اما در این میان لغو حضور در هیأت‌ها در گود خمینی‌شهر بسیاری از علاقه‌مندان را ناراحت کرد چراکه هرساله بسیاری از هیأت‌های شهر در روز عاشورا با حضور در این گذر به عزاداری می‌پرداختند.

اما گوشه گوشه شهر خیمه های عزا برپاست؛ به قدری تدارکات سوگواری سیدالشهدا(ع) در خمینی‌شهر زیاد وبا برکت است که گویا عزاداران صحنه عاشورا را در پیش چشمان خود می‌بینند؛ این حالات مردم به گونه‌ای است که انگار سربازان سیدالشهدا(ع) آماده نبرد با یزدیان می‌شوند؛ در این بین بسیاری از هیأت‌ها هم با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی به اقامه عزای سید آزادگان جهان و سبط نبی اکرم(ص) پرداختند؛ نمایش کامل اجرای پروتکل‌های بهداشتی را می‌توان در هیأت رزمندگان اسلام خمینی‌شهر به تماشا نشست.

محفل رزمندگان اسلام جایی برای عزاداری مردم شهرستان خمینی‌شهر بود که ارادت خود به سید و سالار شهیدان نشان داده و در کنار آن ولایت پذیری خود از فرمان رهبر انقلاب اسلامی مبنی بر رعایت کامل نکات بهداشتی در هیات‌های مذهبی است

برگزاری هیأت خودرویی در خمینی شهر

یا حسینیه گارسله که با اینکه نکات بهداشتی برای عزاداری رعایت می‌کردند ابتکار جالبی نیز به خرج داده و آن برگزاری هیأت خودرویی در کنار حسینیه بود؛ در شهرها و روستاهای اطراف نیز عزاداری‌ها محدودتر و در فضای باز برگزار شد که نمونه آن هیأت فاطمیون شهر درچه بود که مراسمات خود در محیط روباز مدرسه شهید مصطفی خمینی برگزار می‌کند.

همچنین برو بچه‌های هیئت نور الحسین شهر درچه نیز با برپایی ایستگاهی اقدام به شیشه نویسی خودروها با شعارهای حسینی انقلابی کردند که ازجمله آن می‌توان به لبیک یا حسین (ع) یا زینب کبری و ما ملت امام حسینیم اشاره کرد.

دهه اول محرم امسال با تمام فراز و نشیب‌هایش در حال گذر است؛ هرچند عده‌ای بدون ملاحظه و فکر از رعایت پروتکل‌های بهداشتی سرباز زده و حتی بدون ماسک در معابر حاضر می‌شوند، اما امسال بسیاری از هیأت‌ها و عزاداران حسینی ثابت کردند که گوش‌به‌فرمان ولی خود هستند و بار دیگر وظیفه‌شناسی خود را در این شور حسینی به نمایش گذاشتند.

انتهای پیام/۶۳۱۲۰/ج۲۰/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول