اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

آرامش در پرتو گنجینه عفاف و حجاب

ایجاد آرامش فردی و اجتماعی در پرتو حفظ حجاب امری انکارناپذیر است، بحث دوسویه حجاب در گام اول برای شخص مصونیت، آرامش و امنیت خاطر به ارمغان می‌آورد و در حقیقت نگاه‌های آلوده کمتری به سمت‌وسوی شخص باحجاب کشیده می‌شود و بدحجابی زمینه و مقدمه‌ای برای ایجاد سایر ناهنجاری‌ها و مفاسد اجتماعی به شمار می‌رود.

آرامش در پرتو گنجینه عفاف و حجاب

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، گذشت زمان و ورود به فضای امروز جامعه با هزاران فرسنگ تفاوت نسبت به سال‌های قبل، ازجمله رونق دنیای مجازی و فضای افسارگسیخته‌ای که رقم‌زده است، منجر به تغییر شیوه زندگی، شیوه پوشش و حتی اخلاق و رفتارها و علایق و سلایق شده است، علاوه بر این، الگو‌برداری از سبلریتی‌هایی که بی‌هیچ تخصصی کمپین راه می‌اندازند و هشتک می‌زنند امروز شیوه زندگی جوانان را به سمت‌وسوی دیگری سوق داده است.

تا جایی که شاهد بداخلاقی‌های بسیاری در سطح جامعه هستیم و گوشمان پرشده است از سوء‌استفاده‌هایی که تنها برخی از آن‌ها خبرساز می‌شوند.

حیا یکی از مهم‌ترین ابزارهای حفظ‌کننده بانوان در مسیر پر‌پیچ‌و‌خم روزگار است، شرمی که از اثر عقل و اصل دین نشأت می‌گیرد و بنا‌بر آیات و روایات دین اسلام همواره بر آن تاکید و مهم خوانده‌شده است

حیا یکی از مهم‌ترین ابزارهای حفظ‌کننده بانوان در مسیر پر‌پیچ‌و‌خم روزگار است، شرمی که از اثر عقل و اصل دین نشأت می‌گیرد و بنا‌بر آیات و روایات دین اسلام همواره بر آن تاکید و مهم خوانده‌شده است.

فرهنگ پوشش و حجاب یکی از مهم‌ترین فرهنگ‌هایی است که در همه جوامع بشری از گذشته‌های دور تا به امروز، نسبت به آداب‌و‌رسوم اجتماعی و اعتقادات پیروان هر دین و مذهبی، به شکل‌های مختلفی وجود داشته است و این مهم در دین اسلام در جهت حفاظت و صیانت از جایگاه و شأن و شخصیت زن بسیار حائز اهمیت بوده و مورد تاکید است.

متاسفانه در شرایط امروز جامعه نحوه پوشش نامناسب در کنار ناهنجاری‌های رفتاری و بعضا اعتمادهایی که از سر سادگی و سهل‌انگاری شکل می‌گیرد منجر به سوء‌استفاده‌هایی شده که اثرات جبران‌ناپذیری را از خود بر جای گذاشته است.

اتفاقاتی که هتک حرمت کرده و نقطه سیاهی را برای کل زندگی با فرد همراه می‌کند و تا آنجا پیش می‌رود که بنیان خانواده متزلزل شود.

شاید تبیین لزوم پوشش مناسب و رعایت حفظ حجاب برای نسل امروز کاری بس دشوار باشد، اما می‌توان با واکاوی و تاکید بر حفظ شأن و شخصیت فرد و توجیه مقام والای زن از دیدگاه اسلام برای جلوگیری از نگاه‌های گناه‌آلود از سنین دبستان توسط متخصصان آموزش‌دیده که جای خالی‌اش بسیار احساس می‌شود تا حدی این مهم را تصویرسازی کرد.

بدون شک عفاف و حجاب امروز به‌عنوان یک حلقه مفقوده در جامعه ما مطرح می‌شود، موضوعی که اگر به آن توجه شود بروندادش می‌تواند از بزرگ‌ترین آسیب‌ها پیشگیری کند

بدون شک عفاف و حجاب امروز به‌عنوان یک حلقه مفقوده در جامعه ما مطرح می‌شود، موضوعی که اگر به آن توجه شود بروندادش می‌تواند از بزرگ‌ترین آسیب‌ها پیشگیری کند.

عفاف و حجاب، نیروی محرکه رشد و تعالی جامعه به سمت حصول آرامش است

رئیس حوزه علمیه خواهران استان فارس دراین‌باره، نیروی محرکه رشد و تعالی در جامعه را حصول آرامش عنوان کرد و گفت: یکی از عوامل موثر در رشد و ارتقا و تعالی انسان و جامعه میل به آرامش بوده و یکی از راه‌های رسیدن به این آرامش حفظ عفاف و حجاب است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالرضا محمودی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با ابراز تشکر از پرداختن به این موضوع مهم در جهت تنویر افکار عمومی، افزود: با توجه به جامعیت شریعت دین اسلام به‌عنوان کامل‌ترین دینی که پاسخگوی نیازهای ‌انسان همچون نیاز به رشد و تعالی فردی و اجتماعی در جهت مادی و معنوی است، بر این مهم تأکید شده است.

عفاف و حجاب به معنای خود نگهداری از محرمات و رذایل اخلاقی است

وی با تاکید بر اینکه ابتدا باید برای ما مشخص شود که عفاف و حجاب به معنای خود نگهداری از محرمات و رذایل اخلاقی است، اظهار داشت: وقتی به این دید به این موضوع بنگریم، عفت یک امتیاز مثبت است که اگر کسی از این امتیاز برخوردار باشد، به‌راحتی هوی و هوس بر او هجوم نمی‌آورد تا بخواهد آسیب جدی ببیند یا به فردی آسیب برساند.

حجاب، هم عفت درونی می‌آورد و هم به انسان چه مرد و چه زن الهام می‌کند که مراقب پوشش ظاهرش باشد که در این راستا تمرین به رعایت دو صفت عفاف و حجاب هم به‌صورت درونی و هم بیرونی ضروری است

رئیس حوزه علمیه خواهران استان فارس در ادامه گفت: پس حجاب، هم عفت درونی می‌آورد و هم به انسان چه مرد و چه زن الهام می‌کند که مراقب پوشش ظاهرش باشد که در این راستا تمرین به رعایت دو صفت عفاف و حجاب هم به‌صورت درونی و هم بیرونی ضروری است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمودی با بیان اینکه این موضوع در همه ادیان مطرح و بر آن تاکید شده است، افزود: همه ادیان رعایت پوشش ظاهری را امری پسندیده می‌دانند و علاوه بر اسلام، دین‌هایی همچون زرتشت و یهود و مسیحیت هم بر این مهم تاکید می‌کنند.

وی گفت: داشتن عفت و حیا علاوه بر اینکه امری عقلایی است، به انسان آرامش می‌دهد و جامعه عفیف جامعه‌ای دارای آرامش خواهد بود. پس این آرامش ناشی از عفت، جامعه را از رذایل اخلاقی و انجام محرمات حفاظت می‌کند.

بنا به اظهار این استاد حوزوی، عقل انسانی منهای آموزه‌های دینی از فاکتورهای سلامت معنوی است که ندا می‌دهد، پوشش برای حفاظت از انسان لازم است. در ادامه، شرع نیز همین یافته عقل را تایید می‌کند.

رعایت عفاف و حجاب برای انسان یک بشارت بوده که برای سلامت معنوی و اجتماعی بسیار موثر است

استناد بر آیات و روایات متعدد خطاب به بانوان و آقایان در جهت نحوه پوشش، از دیگر مواردی بود که حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمودی به آن اشاره کرد و گفت: پس رعایت عفاف و حجاب برای انسان یک بشارت بوده که برای سلامت معنوی و اجتماعی بسیار موثر است.

وی در ادامه گفت‌و‌گو پیرامون ضرورت تبیین عفاف و حجاب در جامعه، تاکید کرد: جامعه بانوان حوزه علمیه خواهران فارس به‌ویژه برای مخاطبان جوان چه در آموزش‌و‌پرورش و چه در مراکز آموزش عالی نسبت به این مسئله اهتمام دارد که بررسی این مسئله، هم به جهت عقلایی و هم آسیب‌شناسی که می‌تواند سلامت معنوی جامعه را به مخاطره اندازد، ضروری است و موجب ترقی و تعالی جامعه می‌شود.

یکی از رسالت‌های ما به‌عنوان شهروند، رعایت موازین فردی و اجتماعی است 

رئیس حوزه علمیه خواهران استان فارس افزود: یکی از رسالت‌های ما به‌عنوان شهروند، رعایت موازین فردی و اجتماعی است و در مورد عفاف و حجاب، جامعه ماهم همچون دیگر جوامعی که در عرصه بین‌الملل حضور دارند، با چنین مشکلاتی روبه‌رو است و متأسفانه هستند افرادی که قلبشان بیمار است و حریم جامعه بانوان را رعایت نمی‌کنند، به همین منظور در جامعه بانوان لازم است مراقبت‌های لازم جهت پیشگیری از سوء‌استفاده این افراد انجام شود که این مراقبت‌ها بیشتر معطوف به خودمان است تا با حفظ حیا و حجاب زمینه تعرض را کاهش دهیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمودی نقش دستگاه‌های متولی در این زمینه را مهم خواند و گفت: اکتفا به هفته‌ای به‌نام عفاف و حجاب و برگزاری همایش در جای خود لازم اما کافی نیست و پس از مدتی کم‌فروغ می‌شود، پس ضروری است دستگاه‌ها متعهدانه و دغدغه‌اند به‌عنوان یک وظیفه شرعی و قانونی برای تحکیم فرهنگ عفاف و حجاب ورود کرده و از فضای بخشنامه‌ای خارج شوند.

وی اعتراض به شیوع برخی ناهنجاری‌ها را در فضای افسارگسیخته جامعه نامناسب خواند و افزود: اعتراض به این نوع آسیب اجتماعی راه دارد و باید از راه درستش که اقدام از طریق قانون است، وارد شد. چنانچه ضروری است در سیستم قانونی نیز افرادی معتمد و متعهد برای امنیت بخشی به افراد آسیب‌دیده آموزش‌های لازم را دیده باشند.

حجاب، معبر ورود به عفت است

مدیر حوزه علمیه استان فارس نیز بر دوبعدی بودن مقوله عفاف‌ و حجاب تاکید کرد و گفت: مقوله عفاف و حجاب یک ارزش انسانی و بشری و دارای دو بعد شخصی و اجتماعی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد استوار میمندی رعایت نکردن حجاب به‌ویژه توسط بانوان را در معرض خطر قرار دادن خود آن‌ها دانست و اظهار داشت: شرایط اقتصادی امروز جامعه به‌گونه‌ای است که بسیاری از جوانان توانایی ازدواج را نداشته و نمی‌توانند غرایز جسمی خود را از راه عقلی و شرعی برطرف کنند، پس جلوه‌گری برخی از بانوان در خیابان علاوه بر تحریک جوانان، تهدیدهایی برای خودشان نیز به دنبال دارد و زمینه‌ساز آسیب‌های بعدی می‌شود، علاوه بر آن، دختری که با جلوه‌گری عفاف و حجاب را زیرا می‌گذارد هم حق‌الناسی به گردن دارد و هم خودش را در معرض خطر قرار می‌دهد.

وی تاکید کرد: همه این‌ها در حالی است که اگر در جامعه‌ای این ارزش‌ها نهادینه شود، آن جامعه بهتر و ایمن‌تری خواهد بود.

برخی تصور می‌کنند آزادی به معنای انتخاب هرگونه پوششی موضوعی شخصی است

مدیر حوزه علمیه استان فارس با اشاره به اینکه برخی تصور می‌کنند آزادی به معنای انتخاب هرگونه پوششی موضوعی شخصی است، عنوان کرد: اگر بگوییم بانوان آزادند با هر پوششی در جامعه حضور یابند، آنگاه می‌شود ماجرای کبریتی که در اختیار کودکی قرار دهیم و او آزادانه خانه را به آتش بکشد، پس گذشته از بعد شخصی، بعد اجتماعی در این موضوع، اهمیت بیشتری دارد و حتی به‌جز دین و شریعت اسلام در بقیه جوامع و ادیان نیز مقوله عفاف و حجاب امری پسندیده و موردتوجه است.

اگر فردی حجاب نداشته باشد، عفت ندارد و کسی که حیا ندارد، دین هم نخواهد داشت و این‌ها زنجیره‌های به‌هم‌پیوسته و جدایی ناپذیرند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین استوار میمندی بابیان اینکه حجاب، معبر ورود به عفت است، گفت: اگر فردی حجاب نداشته باشد، عفت ندارد و کسی که حیا ندارد، دین هم نخواهد داشت و این‌ها زنجیره‌های به‌هم‌پیوسته و جدایی ناپذیرند.

وی تاکید کرد: درنهایت باید گفت که چه با نگاه انسانی و چه الهی عفاف و حجاب موضوع بسیار مهم و قابل‌توجهی است که باید تلاش شود بیش از این در جامعه نهادینه شود تا علاوه بر کاهش اثرات زیان‌باری که برای جنس مخالف به دنبال دارد، عاملی برای حفظ شان و جایگاه بانوان باشد.

به گزارش فارس، درنهایت به این نتیجه می‌رسیم که جامعه نیاز به آرامش دارد، آرامش جامعه درگرو آرامش افراد است، افراد با حفظ عفاف و حجاب و دوری از رذایل اخلاقی و محرمات خود را از آسیب دور کرده و به آرامش می‌رسند و این آرامش فردی زمینه‌ساز آرامش اجتماعی خواهد بود.

انتهای پیام/ م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول