اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بوشهر

نوکری سید الشهدا(ع)؛ از صف مدرسه تا پیاده‌روی اربعین+عکس

ابوذرحسین پور یکی از مداحان شهرستان کنگان است که مداحی را از صف‌های مدرسه شروع کرده است.

نوکری سید الشهدا(ع)؛ از صف مدرسه تا پیاده‌روی اربعین+عکس

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان کنگان، ماه محرم یکی از ماه‌های پربرکت است که هرساله مردم کنگان برنامه‌های مختلفی در سوگ اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفای آن حضرت از جمله سینه زنی، زنجیرزنی و روضه خوانی برگزار می‌کنند.

امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا برخی از این برنامه‌ها لغو شد اما برنامه‌های دیگری از جمله روضه خوانی در فضای باز و یا برخی مداحان با تشکیل طرح‌های حسینیه مجازی اقدام به تهیه فیلم‌های مخصوص ماه محرم و نشر آن در فضای مجازی می‌کنند تا اجازه ندهند فرهنگ حسینی تضعیف شود.

به سراغ یک شخصی که مداحی را از سر صف‌های مدرسه آغاز کرده و تا الان که به رئیس کانون مداحان شهرستان کنگان رسیده است رفتیم تا با او درباره ماه محرم، مداحی و همچنین تاثیر کرونا بر ماه محرم امسال گفت‌وگو کنیم.

ابوذر حسین پور متولد دهه ۶۰ در شهرستان اردل از توابع استان چهارمحال و بختیاری است که قریب به ۲۰ سال هست ساکن شهرستان کنگان است. همسرش اهل همین شهرستان و دارای ۲ فرزند بنام‌های کوثر و طه و دارای مدرک کارشناسی در رشته علوم اجتماعی است.

فارس: مداحی را از کی و کجا شروع کردید؟ قبلا خانواده شما هم مداح بودند؟

مداحی را از کودکی و از سر صف‌های مدرسه آغاز کردم و همچنین بعد در دوره راهنمایی و هیئت‌ محله ابتدا نوحه سینه‌زنی می‌خواندم. اما چون آنجا به زنجیر زنی بیشتر اهمیت می‌دادند نوحه زنجیر زنی را نیز یاد گرفتم و خواندم. با وجود سختی‌ها و مخالفت‌های زیادی که می‌شد اما من دست نکشیدم و اصرار داشتم برای این کار که خوشبختانه عنایت امام حسین(ع) شامل حالم شد و توانستم در این مسیر نوکری موفق شوم.

در خانواده‌ ما خوشبختانه همگی خوش صدا بودیم و برادر بزرگترم نیز مداحی می‌کرد.

فارس: اولین مداحی رسمی شما کجا بود؟

اولین مداحی رسمی‌ام را در هیئت حضرت ابوالفضل(ع) شهر اردل که زادگاه خودم بود و هیات مسجد صاحب الزمان ارواحنافداه در معیت دوستان خوبی مثل ظهراب رئیسی، عباس رئیسی، علی اصغر خلیل ، ذبیح سیفی و دیگر رفقا در کنگان هم سال‌های اول در حسینیه شهید هاشمی در معیت دوستان بزرگواری مثل حاج آقای شیخی، جواد غلامی و مسلم رضایی و مسجد امام حسن مجتبی(ع) محله حسین آباد و بعدها در هیات فرهنگی - مذهبی لواء الزهرا(س) و هیات متوسلین حضرت زینب(س) و دیگر هیات‌ها توفیق نوکری پیدا کردم، همین جا هم یادی می‌کنم از اساتید گرانقدر و بزرگی مانند مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ عباس عاشوری و مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ مرتضی میرزایی، مرحوم حاج ابراهیم بحرینی پور و مرحوم حاج محمد طاهری که رضوان خدا به روح شان باد.

فارس: به نظر شما مداحان باید از کار مداحی اهل بیت(ع) ارتزاق کنند یا نه؟

شخصا مداحی که تعیین نرخ کند و برای آمدن خود شرط تعیین کند چنین چیزی را قبول ندارم و فکر می‌کنم با روح مداحی اهل بیت سازگاری نداشته باشد، البته رسم اهل بیت این بوده است که به مداحان و شاعران صله می‌دادند و این منافاتی ندارد، اما تعیین قیمت برای مداحی و این را شرط گذاشتن به زعم حقیر اشکال دارد.

فارس: آیا مداح باید سیاسی باشد و در مورد مسائل روز هم بخواند؟

خب سیاست ما عین دیانت ماست، و در واقع دین ما یک دین سیاسی است، شخص پیامبر مکرم اسلام و اهل‌بیت ایشان نیز شخصیتی دینی و سیاسی بودند.

بحث جدایی دین از سیاست توطئه دشمن است، اصل دین ما یعنی دین اسلام یک دین سیاسی است، به نظرم مداح باید سیاسی باشد ولی سیاستی که بر مبنای اسلام و قرآن و همچنین منویات رهبر معظم انقلاب باشد، با رعایت چارچوب‌ها یک مداح دینی و سیاسی باشد و اشعارش و مداحی‌هایش حاوی پیام‌های روشنگرانه و بصیرت افزا باشد. مخصوصا مداح باید انقلابی باشد الگوی این انقلابی‌گری هم شخصیت‌هایی مثل امام بزرگوار، رهبر فرزانه انقلاب، سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و چنین عزیزانی باشند.

فارس: امروز کدام مداح را از نظر شعر و سبک بیشتر می‌پسندید؟

من به حاج محمود کریمی نسبت به بقیه مداحان علاقه بیشتری دارم.

فارس: با توجه به اینکه یکی از ویژگی‌های امام حسین(ع) مبارزه با اشرافی‌گری بود. وظیفه هیات‌ها و هیاتی‌ها نسبت به اشرافی‌گری چیست؟

به نظر من اینکه همیشه فقط بگوییم مسئولین باید مشکلات را حل کنند صحیح نباشد، حل بخشی از مشکلات به خودمان بر‌ می‌گردد. اگر خودمان را اصلاح کنیم طبیعی است که می‌توانیم جامعه را اصلاح کنیم اما تا زمانی که ما دنبال اشرافی‌گری باشیم و هیئت ما دنبال این باشد قطعا نمی‌توانیم دم از مقابله با اشرافی‌گری بزنم. بنابراین بهترین راه این است که خودمان برای بقیه‌ الگو باشیم.

فارس: نظر شما در مورد برگزاری مراسم ماه محرم در این ایام کرونایی چیست؟

کار خیلی خوبی است و شما می‌توانید بررسی کنید که در روزهای تعطیلی در شهرهای جنوبی و شمالی کشورمان که ساحلی هستند چه موجی از جمعیت می‌آیند و بدون رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در کنار هم جمع می‌شوند و ... اما هیئت‌ها با جرات اعلام می‌‌کنم که اکثرا خود را ملزم به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی می‌دانند و شخصا خلاف این را حداقل در کنگان ندیدم و اگر در بدبینانه‌ترین حالت آن باشد مثلا در بین 20 نفر، 18 نفر آن ماسک زده‌اند. بنابراین مجلس امام حسین(ع) می‌تواند در همین روزهای کرونایی هم برگزار شود.

فارس: آیا کرونا توانسته روی برگزاری مراسم شما و حضور مردم تاثیر داشته باشد؟

به هرحال باید قبول کنیم بی‌تاثیر نبوده و برنامه‌های مختلفی از جمله زنجیرزنی و سینه‌زنی سنتی را تحت الشعاع قرار داد اما خوشبختانه روضه‌ها و برنامه‌های دیگر با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی برگزار ، مضافاً اینکه در گرمای طاقت فرسای شهرهای جنوب کشور در فضایی گرم مردم با تحمل این گرما به عشق امام حسین(ع) استقبال خوبی دارند.

فارس: همت مردم برای حضور در مراسمات محرم در ایام کرونا را چگونه دیدید؟

همانطور که در جواب سوال قبل عرض کردم، مردم عاشقانه از پیر تا جوان سنگ تمام گذاشتند و خوشبختانه هر خانه یک حسینیه شده و در سر در خانه‌ها پرچم و شهر تقریبا تا حدی توسط شهرداری‌ها و خود مردم سیاه پوش شده است و این نشانه همت مردم است.

فارس: آیا در پیاده روی اربعین و کربلا مراسمی داشتید؟ چه خاطره‌ای دارید؟

خوشبختانه الان بیش از ۶ سال پشت سرهم پیاده روی اربعین شرکت کردم و هرسال از مبدا تا مقصد که کربلای معلی هست توفیق نوکری و مداحی داشتم، حتی در برگشتن از زیارت نیز مداحی می‌کردم و این توفیق نوکری است که نصیبم شده است.

خاطره پیاده روی اربعینم خواندن نوحه (نغمه شب و روزم کربلا رو عشقه) هست که وقتی با گروه که عمدتا بچه‌های محله کوزه‌گری کنگان و شهر بنک بودند می‌رفتیم، مخصوصا ساعت‌های آخری که به کربلا نزدیک می‌شدیم واقعا به دلیل گرمای هوا و پیاده روی مسیر زیاد طبیعتاً خیلی از دوستان از جمله خودم از نظر جسمی دچار مشکل می‌شدیم، اما با همین نوحه که می‌خواندیم شبیه همان نوحه مداح کشورمان آقای آهنگران که در جبهه‌ها می‌خواندند و باعث ایجاد شور و حال در بین رزمندگان می‌شد، این نوحه‌ها و نغمه‌هایی بوده که شور خاصی بین دوستان در مسیر ایجاد می‌کرد‌ و عزم‌مان را بیشتر می‌کرد.

خوشبختانه در مسیر پیاده‌روی با قومیت‌ها و افراد مختلف آشنا شدم و درس‌های خوبی گرفتم و از مهمان‌ نوازی‌های مردم عراق و زیبایی‌های اربعین که زبان قاصر و قلم عاجز است از وصف آن است و هرگز از یاد برده نمی‌شود.

فارس: الگوی شما در مداحی چه کسی است؟

حاج سعید حدادیان الگوی من در روضه است چون این شخص را از مداحان مخلص می‌دانم و همچنین حاج منصور ارضی. دوستان دیگر مثل حاج محمود کریمی و روحانیت و علما و خطبای بزرگ و معزز نیز از آن‌ها استفاده می‌کنم و از محضر دوستان ذاکرم در کنگان آقایان عبدالرضا الوندی، حاج رضا میرزایی، مسلم رضایی، حیدر بصیرت نیا، حاج مختار رمضانی، علی بنکی و جناب شبانکاره و شبانپور و دیگر اساتید نیز استفاده می‌کنم.

فقط حاج سعید حدادیان و فرزند بزرگوارشان را در هیات شهدای گمنام کنگان و حاج سید مهدی میرداماد را از نزدیک دیدم.

فارس: مشکلات مداحان چیست؟

بستگی دارد که نگاه ما به مداحی چی باشد، نگاه ما به مداحی نباید یک نگاه کاسبانه‌ باشد، مداحی یک عشق است که خداوند به هرکسی این مدال افتخار را نداده است و حالا که این مدال را به ما داده باید قدردان آن باشیم.

قدردانی از این نعمت بزرگ این است که ما در مسیر صحیح و برای اهل بیت از آن استفاده کنیم. در حقیقت یک تریبونی است که در اختیار ما قرار دادند، یک فرصت ناب و طلایی که می‌توانیم برای معرفت افزایی خودمون و مخاطبین خود به ساحت مقدس ربوبی و به ساحت رسول خدا، اهل بیت مکرم ایشان و مضافا دفاع از انقلاب، آرمان‌ها و ارزش‌ها، تبعیت از ولی فقیه زمان‌مان و بویژه در جهت تحقق گام دوم انقلاب استفاده کنیم.

فارس: حرف آخرتون

جا دارد یادی کنم از مرحوم پدرم که رضوان خدا بر او باد و مادر عزیزم، همسر گرامی و فرزندانم همچنین از پدران معنوی‌ام حجج اسلام آقایان محمودی و شریعتی نژاد و مردم شریف، نجیب و ولایی شهرستان کنگان بویژه بچه هیاتی‌ها و بچه بسیجی‌ها. ان شاءالله حسن عاقبت روزی تک تک عزیزان شود.

 

 

گفت‌وگو: صلاح خنافره

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول