اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

عاشورای باشکوه در پایتخت شور و شعور حسینی/ هیأتی‌ها مصمم به رعایت پروتکل‌ها

از دیروز و امروز نیز برگزاری مراسمات عزاداری تاسوعا و عاشورا در حال برگزاری است و هریک از شهروندان زنجانی به نوبه خود در این برنامه‎ها سهیم هستند، نذر ماسک و توزیع کتاب از جمله این نذورات است.

عاشورای باشکوه در پایتخت شور و شعور حسینی/ هیأتی‌ها مصمم به رعایت پروتکل‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، همزمان با دهه محرم برنامه‌های مختلفی در عزادارای سرور و سالار شهیدان در پایتخت شور و شعور حسینی برگزار شد.

با توجه به ابلاغیه ستاد کرونا مبنی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی هیأتی‌ها نیز مطابق فرامین رهبری و همچنین ابلاغیه‌های ستاد کرونا عمل کردند و شاهد برگزاری مراسمات مطابق پروتکل‌های بهداشتی بودیم.

اما اوج در صحنه بودن هیأتی‌ها در مقابله طی چند روز گذشته رخ داد و بار دیگر شکوه دیگری از عزاداری برای امام حسین (ع) رقم خورد تا آنجا که به جای مراسم یوم‌العباس شکوه همدلی در زنجان شکل گرفت و 110 هزار بسته معیشتی برای نیازمندان تهیه شد و قرار است به مرور در بین آنها توزیع شود.

از دیروز و امروز نیز برگزاری مراسمات عزاداری تاسوعا و عاشورا در حال برگزاری است و هریک از شهروندان زنجانی به نوبه خود در این برنامه‎ها سهیم هستند.

نذر ماسک و توزیع آن در بین عزاداران حسینی از جمله نذرهای جالبی بود که یکی از شهروندان زنجانی اقدام به این کار کرد.

یکی دیگر از شهروندان نیز که نذر کتاب را داشت، اقدام به توزیع کتاب در بین کودکان کرد که از دیگر نذورات جالب در این ایام بود.

از صبح امروز نیز برنامه‌های عزاداری عاشورا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بدون دسته‌روی و در فضای باز در جال اجراست.

همچنین به خاطر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا قرار نیست، نماز ظهر عاشورا در زنجان اقامه شود.

امام جمعه زنجان نیز با تسلیت ماه محرم و سالروز شهادت امام حسین(ع) اظهار کرد: بسیاری افراد در طول تاریخ  تلاش کردند تا از فروغ عزاداری امام حسین (ع) بکاهند ولی این اتفاق تا به امروز به واسطه حضور پرشور علاقه‌مندان به سالار شهیدان، انجام نشد.

آیت الله علی خاتمی، کنار گذاشتن منیت را لازمه قرار گیری در زمره احیاکنندگان راه سید و سالار شهیدان خواند و گفت: دشمن همواره به دنبال این بوده که با کم‌فروغ کردن این عزاداری‌ها، به اهداف و آمال خود دست یابد اما با تکریم این ایام، این نقشه شوم محقق نشده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان به تشریح فعالیت هیأت‌ها و دسته‌جات عزاداری در این ایام پرداخت و افزود: آنچه مورد تأکید و توصیه ما است این است که دسته‌روی و حرکت دسته‌های عزاداری به طور کل ممنوع است.

حجت‌الاسلام سعید احمدی گفت: در این ایام هیأت‌ها می‌توانند با رعایت دستورالعمل‌های مربوطه، فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک با زمان‌بندی محدود نسبت به اجرای مراسم خود اقدام کنند.

وی گفت: بر اساس پروتکل اعلامی اولویت برگزاری مراسم عزاداری در مساجدی است که دارای فضای باز هستند اما اگر کنار هر مسجدی حیاط مدرسه و یا ورزشگاهی قرار گرفته باشد، می‌توانند از این فضا برای برگزاری مراسم استفاده کنند.

استاندار زنجان نیز با بیان اینکه بازگشت به روزهای قبل از شیوع کرونا بسیار دشوار خواهد بود، در عین حال تصریح کرد: در استان زنجان با ایجاد هسته‌های همیار سلامت و ایجاد گشت‌های نظارت و بازرسی توانستیم مانع برگزاری برنامه‌ها و مراسم‌هایی شویم که امکان ایجاد تجمعات را داشت و طرح همیار سلامت بسیار مورد توجه مسؤولان وزارت بهداشت نیز قرار گرفت.

فتح‌الله حقیقی با بیان اینکه بزرگترین رسالت مسؤولان، تامین سلامت مردم است و محدودیت‌های اعمال شده نیز برای حفاظت از سلامتی افراد جامعه است، گفت: خوشبختانه در ایام محرم شاهد رعایت پروتکل‌ها هستیم.

وی با اشاره به وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط هیأت‌های مذهبی در دهه محرم اظهار داشت: هیأت‌های مذهبی زنجان محرم امسال با رعایت پروتکل های بهداشتی به خوبی شور و شعور حسینی را یکجا به نمایش گذاشتند.

حقیقی به آماده باش دستگاه‌های خدمت رسان در ماه محرم اشاره کرد و گفت: تا ۱۴ محرم هیچ مدیری حق خروج از استان و شهرستان‌ها را مگر در شرایط اضطراری ندارد.

فرماندار زنجان نیز  با اشاره به اینکه با توجه به شرایط موجود برای حفظ سلامت مردم مراسم نماز ظهر عاشورا همچون سال‌های قبل در قالب اجتماع عظیم در زنجان برگزار نمی‌شود، تصریح کرد: طبق تصمیم ستاد استانی مبارزه با کرونا و به دلیل قرارگیری زنجان در وضعیت قرمز، امسال امکان برگزاری نماز ظهر عاشورا به شیوه سال‌های گذشته در استان وجود ندارد.

رضا عسگری با اشاره به اینکه هیأت‌هایی که همزمان با نماز ظهر عاشورا با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اقدام به عزاداری می‌کنند می‌توانند در همان محل عزاداری هیأت با رعایت شیوه نامه نماز را اقامه کنند، خاطر نشان کرد: همچنین برگزاری نماز در مساجد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود.

انتهای پیام/73005/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول