اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

درمان بیماری‌های خود را به دست اکالیپتوس بسپارید

تب، سرفه، کیپ شدن بینی، عفونت ادراری، روماتیسم، نیش حشرات، اکالیپتوس درمان طبیعی برای همه این مشکلات محسوب می‌شود.

درمان بیماری‌های خود را به دست اکالیپتوس بسپارید

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، اکالیپتوس درخت بومی استرالیا است. جالب است بدانید که ریشه‌ این درخت سه برابر وزن خود، آب جذب می‌کند. جوشانده این گیاه، بخور، روغن و برگ‌های آن معجزه می‌کند. تب، سرفه، کیپ شدن بینی، عفونت ادراری، روماتیسم، نیش حشرات، اکالیپتوس درمان طبیعی برای همه‌ این مشکلات محسوب می‌شود.

 

سرماخوردگی را از خود دور کنید

چیزی به پاییز نمانده است. بدون شک همه در این فکر هستند که پاییز امسال را با ویروس و بیماری سر نکنند. اکالیپتوس سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و با ویروس‌ها، باکتری‌ها و آلودگی‌ها مبارزه می‌کند. از این گذشته این گیاه خواص ضدالتهابی دارد.

روش مصرف: از وقتی که بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا در پاییز و زمستانی همه‌گیر می‌شود به مدت ۱۰ تا ۱۵ روز ۲ تا ۳ قطره روغن اکالیپتوس را در مقداری روغن گیاهی مانند روغن بادام شیرین حل کنید و زیر کف پا یا داخل مشت دست‌تان بمالید. با همین کار ساده خیلی از مشکلات زمستانی را از خود دور می‌کنید.

توجه داشته باشید استفاده از روغن هر گیاهی برای زنان باردار، شیرده و همچنین کودکان زیر ۳ سال مورد منع مصرف دارد. توصیه می‌کنیم این افراد از مصرف روغن گیاهی اکالیپتوس بپرهیزند.

 

پاکسازی پوست صورت

روغن اکالیپتوس به پاک‌سازی پوست صورت کمک می‌کند؛ ۵ قطره روغن اکالیپتوس را با یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل یا بادام شیرین ترکیب کنید و به آرامی بر روی پوست ماساژ دهید و سپس با آب ولرم بشویید.

 درمان برونشیت و سرفه

اکالیپتوس سبب می‌شود که ترشحات روان شده و راحت‌تر دفع شود برای همین درمانی برای برونشیت محسوب می‌شود. این گیاه معجزه‌گر همچنین سرفه‌های چرکی را نیز تسکین می‌دهد.

روش مصرف: برای تهیه دم کرده اکالیپتوس روی یک قاشق چای‌خوری برگ‌های خرد شده اکالیپتوس ۱۵۰ میلی‌لیتر آب جوش بریزید. در ظرف را بگذارید و اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه دم بکشد. محلول را صاف کنید و روزانه بعد ۳ تا ۴ فنجان از این دم کرده (بعد از غذا) میل کنید.

می‌توانید ۳ تا ۴ قطره روغن اکالیپتوس را در مقدار کمی روغن بادام شیرین حل کرده و قفسه سینه یا پشت‌تان را ماساژ دهید. این کار را به مدت ۳ تا ۶ روز و هر روز ۳ مرتبه انجام دهید. بعد از ماساژ حتماً دست‌هایتان با دقت بشویید.

 

درمان عفونت ریه

گیاه اکالیپتوس یکی از بهترین درمان گیاهی عفونت ریه و التهاب سینه به شمار می‌رود. از  این گیاه می‌توانید به دو صورت جوشانده و استنشاقی استفاده کنید. برای مصرف استنشاقی این گیاه ابتدا مقداری از گیاه خشک آن را در نیم لیتر آب بجوشانید سپس از بخور آن استفاده کنید. 

تقویت سیستم ایمنی

روغن اکالیپتوس با سینئول فراوان یکی از بهترین روغن‌ها برای تقویت سیستم ایمنی است. اکالیپتوس علاوه بر اینکه در درمان سرماخوردگی مؤثر است برای درمان حساسیت‌های فصلی، درمان آکنه نیز به‌کار می‌رود.

 

 خلاص شدن از شر شوره سر

معمولاً شوره سر سبب نگرانی و نوعی استرس می‌شود. به خاطر اینکه برای هیچ کس خوشایند نیست این دانه‌های ریز سفید لابه لایه موهایش چشمک بزنند و حتی روی لباس‌هایش را هم بپوشاند. برای مقابله با این مشکل از روغن گیاهی اکالیپتوس استفاده کنید.

روش مصرف: بهترین روش این است که قبل از هر چیزی از شامپوی مناسب ضد شوره استفاده کنید. شامپویی که انتخاب می‌کنید باید مناسب جنس موهایتان باشد. ۴۰ قطره روغن اکالیپتوس را در ۱۰۰ گرم شامپوی معمولی بریزید و موهایتان را با دقت بشویید. در نهایت نیز با آب خنک موها را آب بکشید.

 

تسکین درد مفاصل

در اطرافیانتان خانم‌ها و حتی آقایان زیادی را می‌بینید که از درد مفاصل شکایت می‌کنند. بعد از گذشت زمان دردهایی در مفاصل ایجاد می‌شود که از ساییدگی و فرسودگی غضروف‌ها ناشی می‌شوند. معروف‌ترین این مشکلات هم آرتروز است. برای مقابله با دردهای مفاصل می‌توانید از روغن اکالیپتوس لیمویی استفاده کنید. به خاطر اینکه این گیاه خاصیت ضد التهابی و مُسکنی دارد.

روش مصرف: دو قطره روغن اکالیپتوس لیمویی را در چند قطره روغن گیاهی مانند روغن بادام حل کنید هر روز دو تا سه مرتبه مفاصل دردناک را ماساژ دهید.

 

خواص بخور اکالیپتوس

 از اکالیپتوس برای خوشبو کردن هوای محیط استفاده می‌شود.  اسانس اکالیپتوس دارای خاصیت ضد میکروبی مناسبی در مقابل برخی از باکتری‌ها است و در حالت کلی اثرات ضد میکروبی این گیاه بیشتر روی باکتری‌‌های گرم مثبت است.

از خواص بخور اکالیپتوس، ضدعفونی کردن مجاری تنفسی است و از بخور برگ‌های اکالیپتوس می‌توان برای درمان التهاب غشای مخاطی استفاده کرد.

 از بخور این گیاه برای درمان التهاب سینه، ریه‌‌ها، بینی و گلو استفاده می‌‌شود و می‌تواند برخی از گونه‌های باکتری و برخی از انواع قارچ‌ها را از بین ببرد. بخور اکالیپتوس سبب کاهش میکروب‌‌ها در سینوس‌ها می‌شود.

 اکالیپتوس در برونشیت‌‌های ساده یا عفونی که با خروج خلط فراوان همراه است، نتیجه مطلوبی دارد. همچنین وجود دو خاصیت توام قابض و ضد ‌میکروبی در اکالیپتوس، سبب شده که در بیماری‌های مختلف مجاری ادرار از آن استفاده شود.

خواص بخور اکالیپتوس برای کسانی که سینوزیت دارند تا حدی می‌تواند مفید باشد؛ اکالیپتوس درمان کننده سینوزیت نیست ولی برخی علائم سینوزیت مانند سردرد را کاهش می‌دهد.

نحوه استفاده از خواص بخور اکالیپتوس

به منظور استفاده استنشاقی از این گیاه دارویی، ۵ تا ۱۰ قطره از روغن اکالیپتوس را به ۲ لیوان آب جوش اضافه کنید و سپس حوله را بالای سر خود بکشید و بخار آنرا استنشاق کنید.

برای افزایش رطوبت و ضدعفونی شدن هوای داخل اتاق، می‌توان چند قطره از روغن گیاه اکالیپتوس که از برگ آن تهیه می‌شود را در مخزن داروی دستگاه بخور ریخته تا با رطوبت هوا مخلوط شود و همزمان مجاری تنفسی را ضدعفونی و بهبود بخشد.

برای درمان سرماخوردگی و گرفتگی بینی، می‌توان مستقیماً از برگ‌های گیاه استفاده کرده، پس از شستن برگ‌ها چند عدد از آن را داخل ظرف آب گرم ریخته و بخور داده ‌شود. همچنین می‌توان از محلول‌های بخور اکالیپتوس موجود در بازار استفاده کرد.

 مصرف بیش از حد اکالیپتوس ممکن است باعث ورم معده و روده و سردرد، ورم کلیه، پیدایش خون در ادرار و پایین آمدن فشار خون شود. همچنین مصرف خیلی زیاد اکالیپتوس موجب فلج دستگاه تنفسی، خفگی و مرگ می‌شود. بهتر است در مصرف این گیاهان دقت کنید. چون مصرف بیش از اندازه آن عوارض زیادی دارد.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/ص۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول