اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

طنین «لبیک یا حسین» در آسمان کربلای ایران

محرم سال ۱۴۴۲، جلوه‌ای از ادای احترام عزاداران به پیشگاه شهدای کربلا و رعایت ادب و مسؤولیت‌پذیری‌شان نسبت به هم شد و کرونا هم نتوانست بین عاشقان این درگاه با مولایشان فاصله بیاندازد.

طنین «لبیک یا حسین» در آسمان کربلای ایران

خبرگزاری فارس از شهرری: محرم سال ۱۴۴۲، فاصله‌ها و محدودیت‌ها چیزی از شور و شکوه حسینی کم نکرد و امسال اشتیاق به سالار شهیدان در کنار رعایت همه دستورالعمل‌های بهداشتی حال و هوای دیگری دارد چراکه یکی از جاهایی که تمام پروتکل‌های ستاد ملی کرونا را کامل رعایت کرده‌اند، هیئات مذهبی، مساجد و حسینیه‌ها هستند.   

شهرستان ری با وجود آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع)، حرم مطهر حضرت امام خمینی(ره)، ۳۰ بقعه متبرکه و بیش از ۱۳۰۰ هیأت مذهبی، به عنوان یکی از چهار شهر مذهبی ایران معروف است و طبق روایتی مشهور از امام هادی(ع) لقب کربلای ایران را به خود گرفته و رهبر معظم انقلاب نیز از ری به عنوان قبله تهران نام برده‌اند. همه این ظرفیت‌ها در کنار مردم مؤمن، انقلابی، ولایی، عاشق اهل بیت علیهم السلام و خداجوی ری باعث شده تا همه مناسبت‌های مذهبی در این شهر کهن و باستانی رنگ و بوی خاصی داشته باشد و امسال نیز عزاداران سیدالشهدا(ع) با رعایت اصول بهداشتی و حفظ فاصله‌گذاری با شکلی متفاوت عاشقی را به تصویر کشیدند و در دهه اول ماه محرم اقامه عزا کرده و بر مصائب آل الله اشک ماتم ریختند. 

ندای «لبیک یا حسین» مردم ری در شب عاشورا همزمان با سراسر کشور در آسمان کربلای ایران پیچید و این نماد به صورت شور و شعور حسینی از پشت بام و پنجره منازل و کوچه پس کوچه‌های شهر، مأذنه مساجد، هیئات مذهبی و تکایا در سرتاسر قبله تهران طنین انداز شد.  

روز تاسوعا در کربلای ایران همه جا رنگ و بوی عزاداری و ادب به محضر باب الحوائج حضرت عباس(ع) داشت و همانگونه که حضرت ابوالفضل(ع) بر عهد خود در دفاع از حریم امامت و ولایت ایستاد، این مردم نیز از علمدار کربلا درس استقامت و وفاداری آموختند و نگذاشتند به رغم وجود این بیماری و محدودیت‌هایش بیرق عزای سالار شهیدان بر زمین بماند. 

عزاداری سالار شهیدان در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم(ع)

مراسم سوگواری امام حسین(ع) و یاران باوفایش، از روز پنج شنبه ۳۰ مرداد ماه مقارن با شب اول ماه محرم با رعایت کلیه پروتکل‌های بهداشتی و با حضور زائران در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) آغاز شده و تا امشب که شام غریبان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است، ادامه دارد. 

این مراسم از ساعت ۲۰:۳۰ در صحن باغ توتی با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی همچنین ضوابط اعلام شده از سوی ستاد مدیریت بحران آستان مقدس با حضور سخنرانان و ذاکران آل الله علیهم السلام برپا شد.

ویژه برنامه ظهر عاشورای حسینی همراه با اقامه نماز جماعت ظهر و عصر و با مرثیه خوانی ذاکران آل الله علیهم السلام در صحن باغ توتی این بارگاه ملکوتی برگزار که به صورت زنده و مستقیم از شبکه پنج سیما پخش شد.

همچنین ویژه برنامه خیمه با حضور هیئات مذهبی، سخنرانان و ذاکرین آل الله علیهم السلام بدون حضور جمعیت از ساعت ۱۵:۳۰ به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما رفت.

سوگواری دهه اول محرم در حرم امام راحل

دهه اول ماه محرم عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) و یاران باوفای ایشان، با حضور اعضای بیت شریف معمار کبیر انقلاب اسلامی و خیل عاشقان خمینی و دلدادگان حسینی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی در صحن حاج آقا مصطفی حرم مطهر امام (ره) برگزار شد.

عزاداران و زائران بارگاه ملکوتی بنیانگذار جمهوری اسلامی با حضور در حرم مطهر امام راحل برای غربت و مظلومیت حضرت اباعبدالله (ع) سوگواری کردند.  

مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) هر شب بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء در دهه اول محرم در صحن حاج آقا مصطفی خمینی حرم مطهر امام راحل برگزار شد.

این مراسم توسط هیأت رزمندگان اسلام و به میزبانی آستان امام (ره) باسخنرانی حجت الاسلام مسعود عالی بوده و مدیحه سرایی و عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین توسط مداحان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) اجرا شد.

رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط هیئات مذهبی

حسین توکلی فرماندار ویژه شهرستان ری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرری اظهار کرد: اکثر هیأت‌های مذهبی دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت می‌کنند.

وی افزود: متولیان هیئات مذهبی، مساجد و حسینه‌ها طی شب‌های گذشته از مراسمات سوگواری سالار شهیدان از لحاظ زمان برگزاری و فاصله گذاری اجتماعی همکاری لازم را با ستاد کرونای شهرستان داشته‌اند.

فرماندار ویژه شهرستان ری با بیان اینکه تولیت و سایر عوامل اجرایی حرم عبدالعظیم نیز همکاری و همراهی لازم را با ستاد کرونای شهرستان ری داشته‌اند، گفت: امیدواریم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط هیئات مذهبی و مردم شاهد کاهش آمار ابتلا به ویروس منحوس کرونا در سطح شهرستان باشیم. 

توکلی ادامه داد: اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ری به عنوان ناظر اصلی بر عملکرد هیأت‌های مذهبی تعیین شده است ولی بازرسان ادارات شبکه بهداشت و فرمانداری نیز در کنار اداره تبلیغات اسلامی هستند.

وی با بیان اینکه عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط هیأت‌های مذهبی حق الناس است، خاطرنشان کرد: تمام سختگیری‌ها برای حفظ سلامت عمومی جامعه انجام می‌گیرد و تا حد امکان نیز به هیأتی که مقررات را رعایت نمی‌کنند تذکر داده می شود و در صورت عدم ترتیب اثر با متولیان هیأت متخلف برخورد قانونی خواهد شد.

فرماندار ویژه شهرستان ری اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب تأکید دارند که مناسبت‌های مذهبی طوری برگزار شوند که دستورالعمل‌های بهداشتی نیز رعایت شود بر همین اساس تمامی عزاداران حسینی باید از مصوبات ستاد ملی کرونا تبعیت لازم را داشته باشند.

۲۰ تیم بازرسی هیئات مذهبی ری را رصد می‌کنند

حجت‌الاسلام علی کنگرلو رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ری، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرری اظهار کرد: هیئات مذهبی شهرستان ری در ۹ روز اول ماه محرم در فضای باز مانند بوستان‌ها و حیاط مدارس و با فاصله‌گذاری اجتماعی مراسم عزاداری سیدوسالار شهیدان را برگزار کردند. 

وی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد هیئات دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، افزود: ۲۰ تیم بازرسی هر شب تمام هیئات مذهبی سطح شهرستان را رصد و نظارت می‌کنند که در این بازرسی‌ها مشخص شد تعداد اندکی از هیئات، پروتکل‌های لازم را رعایت نکرده بودند که به آن‌ها تذکر داده شده است. 

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ری گفت: همزمان با عاشورای حسینی، مراسم روز دهم محرم نیز همانند روزهای گذشته برگزار شد و عزاداران صبح امروز با رعایت نکات بهداشتی در محل هیئات، زیارت عاشورا را قرائت و نماز ظهر عاشورا نیز در هیئات همچنین در صحن باغ توتی حرم مطهر حضرت عبدالعظیم(ع) اقامه ‌شد.

حجت الاسلام کنگرلو در ادامه یادآور شد: هیئات مذهبی برای برپایی مجلس دهه اول محرم در سایت بیرق ثبت نام کرده‌اند و براساس آن محل برپایی مراسمات توسط دستگاه‌های ذی‌ربط بررسی شده و برای مکان‌هایی که طبق پروتکل‌های ستاد ملی کرونا بود، مجوز برگزاری مراسم صادر شده است. 

وی در پایان با تأکید بر حفظ سلامت شهروندان تصریح کرد: سلامت سوگواران و شرکت کنندگان در مراسم عزاداری سیدالشهداء(ع) بسیار مهم است و مورد توجه قرار دارد لذا در همین راستا عزاداری در فضاهای سربسته همچنین توزیع نذورات غذای گرم ممنوع است. 

شمیم حسینی با توزیع بسته‌های کمک مؤمنانه

حجت الاسلام مرتضی صادقی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: امسال با توجه به شرایط کرونایی و حفظ سلامت و صیانت عزاداران حسینی، ورود دسته‌های عزاداری، هیأت‌ها و حضور دسته جمعی در روز تاسوعا و عاشورا به امامزادگان ری ممنوع بود.

وی افزود: ممنوعیت حضور به دسته‌ها و هیأت‌های عزاداری به آن‌ها ابلاغ شده و  بقاع متبرکه از پذیرفتن دسته‌جات معذور بوده و اجازه ورود داده نشد.  

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ری با بیان اینکه اطعام و پذیرایی در ایام محرم ممنوع است، گفت: هیأت‌های مذهبی برای حفظ سلامت شهروندان مراسم خود را طبق دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا در فضای باز و با رعایت فاصله گذاری برگزار کردند.

حجت الاسلام صادقی در رابطه با کمک‌های مؤمنانه و طرح شمیم حسینی بیان کرد: توزیع بسته‌های معیشتی به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم در بین خانواده‌های نیازمند توسط اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ری آغاز شده که در این راستا بیش از ۲ هزار بسته بهداشتی در دهه اول محرم بین نیازمندان در سطح این شهرستان توزیع شده است. 

رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی در عزاداری‌های شهرری

حمید گودرزی معاون امنیتی و انتظامی استانداری تهران شب عاشورا در بازدید از حرم عبدالعظیم(ع)، مساجد و تکایای شهرستان ری اظهار کرد: هیأت‌های مذهبی شهرستان ری ضمن رعایت مطلوب پروتکل‌های بهداشتی، همکاری خوبی با ستاد کرونای استان تهران دارند. 

وی تصریح کرد: همدلی و هم راستایی خوبی بین مسؤولان هیأت مذهبی، تولیت حرم مطهر عبدالعظیم(ع) و دستگاه‌های اجرایی و نظارتی شهرستان ری در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی وجود دارد.

معاون امنیتی و انتظامی استانداری تهران با بیان اینکه استاندار تهران از رعایت نکات بهداشتی هیأت مذهبی شهرستان ری رضایت کامل دارد، گفت: با تداوم همکاری بین هیئات مذهبی و مسؤولان در روزهای آینده نیز در ادامه سوگواری اباعبدالله (ع) در جنوب تهران مشکلی نخواهد بود. 

محرم متفاوت امسال جلوه‌ای از ادای احترام عزاداران به پیشگاه شهدای کربلا و رعایت ادب و مسؤولیت‌پذیری‌شان نسبت به هم  شد و فاصله کرونایی هم نتوانست بین عاشقان این درگاه با مولایشان فاصله بیاندازد بلکه فرصتی شد تا جلوه‌های زیبای عزای محرم ۱۴۴۲ در گنجینه عرض ارادت های مردم به سالار شهیدان ماندگار شود.

انتهای پیام/۶۷۰۶۲/گ/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول