اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

آیین سنتی چهارپایه‌خوانی در بقاع متبرکه زنجان برگزار شد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: در ایام محرم شکل سنتی از عزاداری به نام «چهارپایه‌خوانی» در بقاع متبرکه زنجان اجرایی می‌شود.

آیین سنتی چهارپایه‌خوانی در بقاع متبرکه زنجان برگزار شد

حجت‌الاسلام مختار کرمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: اداره کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان از ابتدای ماه محرم برنامه‌های متعددی را در راستای عزاداری برای سرور و سالار شهیدان و 72 تن از یاران ایشان اجرایی کرده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با بیان اینکه اغلب برنامه‌های اوقاف و امور خیریه با بهره‌گیری از فضای مجازی و همچنین اجرای برنامه در مساجد و بقاع متبرکه مطابق ابلاغیه‌های ستاد ملی کرونا بوده است، گفت: همچنین در این ایام از ظرفیت وقف نیز در کمک به نیازمندان استفاده شده است.

وی افزود: در این راستا 4 هزار بسته غذایی خشک از محل موقوفات استان زنجان تهیه شده و در شهرستان‌های مختلف توزیع شده است، علاوه بر این 110 هزار بسته غذایی نیز برای مراسم هشتم محرم تهیه و توزیع شد.

کرمی با اشاره به وجود ممنوعیت‌هایی در برگزاری دسته‌روی در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی، بیان کرد: امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و وجود محدودیت‌ها، احیای معارف عمیق عاشورایی و ترویج آیین‌های اصیل و سنتی عزاداری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مورد تأکید بوده و انجام شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان ادامه داد: چهارپایه خوانی شکلی از عزاداری سنتی است که در آن مداح روی چهارپایه می‌رود و با قرار گرفتن در میان جمعیت به نوحه خوانی می‌پردازد و جمعیت اطراف روضه خوان جمع می‌شوند و جلوه‌ای زیبا و معنوی به نمایش گذاشته می‌شود و در واقع این سبک ویژه هیأت‌ها و گروه‌های کوچک عزاداری است.

وی تصریح کرد: اجرای ویژه ‌برنامه‌های سوگواره بصیرت عاشورایی در اماکن مذهبی، آیین سنتی «چهارپایه خوانی» با رعایت توصیه‌های بهداشتی با حضور محدود هیأت‌های عزاداری در فضای روباز بقاع متبرکه و آستان مقدس امامزادگان شاخص استان زنجان برگزار می‌شود.

گفتنی است، چهارپایه خوانی یکی از سنت‌های قدیمی است که هنوز نیز در ایام عزاداری در بازار تهران برقرار است، در این شیوه هیأت‌ها در بخشی از بازار توقف می‌کنند و روضه خوان بالای چهارپایه می‌رود و جمعیت به دو بخش قبل و بعد از چارپایه تقسیم می‌شوند و هر گروه یک بخشی از شعر را می‌خوانند.

انتهای پیام/73005/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول