اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

فارس من| اعتراض به تبعیض در آزمون گواهینامه دستیاری پزشکی

جمعی از دستیاران تخصصی در اعتراض به تصمیم وزارت بهداشت درخصوص برگزاری آزمون «گواهینامه» دستیاری مقابل سازمان بازرسی کشور تجمع کردند.

فارس من| اعتراض به تبعیض در آزمون گواهینامه دستیاری پزشکی

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، عده‌ای از دستاران تخصصی چندی پیش با ثب سوژه‌ای در سامانه فارس من خبرگزاری فارس، خواستار «حذف آزمون گواهینامه دستیاری» شده بودند، و اعتقاد داشتند که وزیر بهداشت با توجه به سختی کار دستایارن تخصصی در بحران کرونا در ابتدا قصد حذف آزمون و اعزام تمامی دستیاران به طرح را داشتند اما معاونت‌های وزارت بهداشت در تصمیمی نسنجیده اقدام به برگزاری این آزمون با شرایط متفاوت کرده‌اند، در همین راستا خبرنگار فارس موضوع را از معاونت آموزشی وزارت بهداشت پیگیری کرد که این معاونت در اطلاعیه‌ای پاسخ این درخواست‌ها را داد:

«افرادی که در آزمون تیرماه ۹۸ در ارتقا سال ماقبل آخر شرکت کرده و حدنصاب نمره گواهینامه همان آزمون را کسب کرده  باشند و دوره آموزشی آنها تا 99/8/30 خاتمه یابد.

در سامانه معاونت درمان جهت شروع به طرح ثبت نام نموده و در موعد مقرر ظرف یک هفته از تاریخ ابلاغ خدمات خود را شروع نمایند و تا پایان دوره آموزشی مصوب استمرار داشته باشد. افرادی که سال قبل در آزمون شرکت ننموده یا اینکه شرکت نموده ولی حدنصاب لازم را کسب نکردند می‌توانند وارد طرح از ابتدای شهریور ماه شوند ولی میبایست در آزمون پایان شهریور  شرکت کنند. این افراد از سایر مزایای ذکر شده بجز معافیت از آزمون گواهینامه برخوردار خواهند بود.

دستیاران متقاضی دو ارتقا هم زمان  سال ماقبل آخر و گواهینامه می‌توانند با لحاظ سایر شرایط به طرح اضطراری بروند ولی باید در آزمون گواهینامه شهریور ماه  شرکت کنند. تمام دستیاران معاف از شرکت در آزمون گواهینامه  مجاز به شرکت در آزمون بورد شهریور ماه خواهند بود. افرادی که در شهریور ماه طرح را شروع نکنند برای اخذ گواهینامه و دانشنامه ملزم به شرکت در آزمون پایان شهریور ماه هستند».

*امتیاز ویژه برای عده‌ای خاص!

اما حالا پس از گذشت چند روز رزیدنت‌های رشته‌های مختلف با تجمع مقابل سازمان بازرسی کشور خواستار پیگیری این مطالبه شدند. برای شنیدن مطالبات آنها با تعدادی از این افراد معترض گفت‌وگو کردیم، یکی از این افراد معتقد است، معاونین وزارت بهداشت در خصوص این آزمون، راهکاری را انتخاب کردند که کاملا غیرمنطقی است و معیار این کار را امتحان گواهینامه سال گذشته قرار داده‌اند؛ چگونه می‌توان نمرات آزمون سال گذشته را ملاک معافیت قرار داد؟ در حالی که سال گذشته کسی پیش‌بینی شرایط رخ‌داده را نکرده بود و گمان نمی‌برد نمره وی سال آینده ملاک قبولی گواهینامه قرار گیرد. اگر قرار بر این کار بود باید درصدی از نمره سال گذشته در نظر می‌گرفتند و سایر نمرات را کنار هم قرار می‌دادند و میانگین آنها را به عنوان نمره اصلی محسوب می‌کردند.

وی ادامه داد: متاسفانه با این روش وزارت بهداشت، عده‌ای با امتیاز ویژه از امتیاز گواهینامه به محل طرح اعزام شدند و عده‌ای دیگر مجبور به دادن امتحان گواهینامه و گذراندن محل طرح با امتیازات بسیار کمتر شده‌اند که این موضوع طی سال‌های اخیر بی سابقه است.

*تصمیم عجیب مسوولان وزارت بهداشت

یکی دیگر از دستیاران در این خصوص گفت: متاسفانه از چند ماه قبل که بیماری کرونا وارد کشور شد ما در خط مقدم درمان قرار داشتیم و مدیریت تمام بخش‌های بیمارستان با رزیدنت‌های سال آخر بود، ما با کمترین حقوق این اقدامات را انجام دادیم و متاسفانه مسوولان وزارت بهداشت بدون توجه به اینکه تعدادی از این پزشکان به بیماری کرونا مبتلا هستند مقرر شد که امتحان را برگزار کند، نکته قابل تامل تصمیمات عجیب مسوولان وزارت بهداشت است که لازم است در این خصوص چاره‌ای اندیشیده شود.

* توزیع نابرابر امتیازات باعث آشفتگی خاطر تمامی دستیاران سال آخر شده است

بر اساس گفته‌های یکی دیگر از رزیدنت‌ها، طبق دستورالعمل‌های اخیر معاونت‌های وزارت بهداشت عده‌ای ازدستیاران می‌توانند از اول شهریورماه طرح اضطراری در قالب دوره آموزشی دستیاری در مناطق مورد نیاز بهداشت و درمان کشور را شروع کنند و از امتیازات این طرح از جمله خدمت به سیستم درمانی کشور، معافیت شرکت در آزمون گواهینامه، امتیازاتی جهت تسهیل قبولی در آزمون دانشنامه و امتیاز قابل توجه ۵۰ جهت انتخاب محل طرح ضریب k بهره‌مند شوند. درحالیکه عده کثیر دیگری از دستیاران در آستانه فراغت از تحصیل از تمام این امتیازات محروم هستند.

وی افزود: دستیاران مشمول شرایط دو ارتقا که ملزم به شرکت در آزمون گواهینامه شده‌اند و از امتیاز معافیت از آن برخوردار نیستند. بسیاری از این افراد علیرغم صلاحیت علمی و عملی و کسب نمره مورد نظر در امتحان ارتقا آخرشان به دلیل مواردی چون بیماری، مرخصی استعلاجی، مرخصی زایمان و... و دستیاران پاتولوژی مشمول دو ارتقا شده‌اند و طبق عرف هرساله می‌توانستند شرایط یکسان و برابری با سایرین داشته باشند.

این دستیار تخصصی ادامه داد: با توجه به عدم اطلاع‌رسانی قبل از ارتقای ۳۸ام مبنی بر وجود امتیازات ویژه برای نمره بالای ۹۵، خواهشمندیم دستیارانی که نمره حدنصاب لازم اعلام شده برای قبولی در آزمون ارتقا را کسب کردند نیز مشمول استفاده از امتیاز شروع طرح و حذف گواهینامه شوند.

وی خاطرنشان کرد: دستیارانی که به دلیل کمبود سنوات (از جمله پذیرفته‌شدگان تکمیل ظرفیت و یا کسانی که از مرخصی زایمان یا از مرخصی استعلاجی جهت درمان بیماری خود استفاده کرده‌اند) بعد از تاریخ ۱۳۹۹/۰۸/۳۰ فارغ‌التحصیل شناخته می‌شوند؛ از حضور در طرح اضطراری و استفاده از امتیازات آن محروم هستند، که پیشنهاد می‌شود کمبود سنوات ایشان در قالب طرح اضطراری آموزشی در نظر گرفته شده و جهت جبران کمبود سنوات این مدت حضور در طرح اضطراری از طرح ضریب k آن‌ها کسر نشود.

این دستیار تخصصی افزود: این چنددستگی و توزیع نابرابر امتیازات باعث آشفتگی خاطر تمامی دستیاران سال آخر شده است که باتوجه به شرایط پاندمی کرونا، فشار کاری شدید بیمارستان‌های آموزشی، نامعلوم بودن زمان و نحوه برگزاری آزمون‌های دانشنامه و گواهینامه و تحمیل نابرابری و بی‌عدالتی که ذکر آن رفت، مظلوم ترین دستیاران تمامی ادوار هستند.

به گزارش فارس، گفتنی است پس از برگزاری این تجمع، تعدادی از این دستاران با مسوولان سازمان بازرسی دیدار کرده و مقرر شد مشکلات این قشر با حضور معاون آموزشی وزارت بهداشت و نمایندگان دستیاران بررسی شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول