اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

چرا عزاداری در بحرین هر ساله با جنجال همراه است؟

حکومت آل خلیفه بر خلاف قانون اساسی بحرین، ابتدایی‌ترین حق شهروندان خود یعنی آزادی برگزاری مناسک دینی را نقض کرده و با اینکه اکثریت بحرین از شیعیان هستند، مانع برپایی عزاداری می‌شود.

چرا عزاداری در بحرین هر ساله با جنجال همراه است؟

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، برگزاری مراسم عزاداری امام حسین (ع) در کشور بحرین علی‌رغم اینکه اکثریت مردم این کشور از شیعیان هستند، هرساله با محدودیت‌ها و اقدامات تحریک‌آمیز حکومت همراه است.

یک نویسنده بحرینی بدون افشای نام خود در روزنامه الاخبار به این مسأله پرداخت و نوشت که دولت بحرین امسال کرونا را بهانه‌ قرار داده است اما سخت‌گیری‌ها در قبال مراسم عاشورا و عزاداری‌ها کاملا سیاسی است.

او در ابتدا سوال کرد: «سوای ورود به این مبحث که تفکر یزیدی و حسینی چیست و هر کدام چه منشی دارند، باید پرسید آیا آزادی برپایی مراسمات دینی در کشوری که اکثریت جمعیتش شیعه هستند، نباید یک امر بدیهی باشد؟ آیا باور پذیر است که در کشوری با هویت شیعی و مسلمان، به مساجد و حسینیه‌ها و موکب‌های حسینی توهین و بی ادبی شود؟ در حالیکه که در برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس، حسینیه‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت هر ساله خود را دارند.»

وی در ادامه در پاسخ سؤال خویش نوشت: «محدودیت‌ها برای مراسمات عزاداری در حسینیه‌ها یک سیاست قدیمی است و آنگونه که دولت مدعی است، ارتباطی هم با "کووید-۱۹" ندارد. تلویزیون بحرین هر ساله مهم‌ترین مراسمی که در کشور برگزار می‌شود  را نادیده می‌گیرد و توجهی بدان ندارد. آیا این هم به کرونا مربوط می‌شود؟ تلویزیون بحرین در عوض محتوای نفرت‌پراکنی علیه شیعیان و اعتقادات و تاریخشان منتشر می‌کند.»

این نویسنده بحرینی همچنین به وضعیت روزنامه‌ها و مجلات این کشور پرداخت و نوشت که آیا کرونا مانع می‌شود که این نشریه‌ها از امام حسین و شعائر اهل بیت چیزی ننویسند؟

در ادامه این یادداشت آمده است که  کسی باور نمی‌کند در جهان امروز حکومتی وجود داشته باشد که مانع تعظیم شعائر دینی شود، در حالیکه بخش اعظم جمعیتش بدان مذهب و آیین هستند. این اقدام حکومت خلاف قانونی اساسی بحرین نیز است. طبق ماده ۲۲، حکومت ملزم است که حق اقامه مراسم در حسینیه‌ها را به شهروندان بحرینی بدهد و علاوه بر این امکانات لازم از جمله کمک مالی، پوشش رسانه‌ای و تجهیزات داخل حسینیه‌ها را نیز در اختیار عزاداران قرار دهد. اما نه تنها چنین چیزی رخ نمی‌دهد، بلکه حکومت و نهادهای امنیتی تا می‌توانند در طول سال مانع فعالیت‌ها و برگزاری مراسم مذهبی می‌شوند.

بنابراین نوع نگاهی که حکومت به مقوله عاشورا و حسینیه‌ها دارد کاملا یکجانبه و تنگ نظرانه است و دولت این کشور تلاش دارد تاریخ و فرهنگ بحرین را در جهت تفکرات خود روایت کند. 
به نوشته این نویسنده بحرینی دولت این کشور در سال‌های گذشته تعدادی از مؤسسات دینی شیعیان از جمله «شورای علما» و «جمعیت روشنگری» را تعطیل کرده و همزمان فشارها بر «شورای اوقاف جعفری» را افزایش داده است. در سال‌های گذشته بارها تابلوی حسینیه‌ها پایین آورده و خطیبان بازداشت شدند.

در پایان این یادداشت آمده است که حاکمان بحرین از مسیر جلوگیری از تعظیم شعائر شیعیان، نمی‌توانند به پیشرفت و توسعه برسند. این گونه سیاست‌ها بیش از هر چیزی باعث دو دستگی و ریشه دار شدن بحران‌ها و اختلافات میان شهروندان بحرینی می‌شود.

حکومت آل خلیفه از فوریه ۲۰۱۱ و آغاز انقلاب مردم بحرین، بر اقدامات خود علیه شیعیان افزوده و طبق گزارشات متعددی در راستای تغییر بافت جمعیتی این کشور تلاش می‌کند. در حالیکه از سال ۲۰۱۰ به این آمار رسمی از جمعیت و درصد شیعیان نسبت به اهل سنت منتشر نشده، اما همان زمان در سال ۲۰۱۰ نیز دولت منامه در یک گزارش عجیب مدعی شد که ۴۹ درصد جمعیت بحرین از شیعیان و ۵۱ درصد از اهل سنت هستند، پس از آن روزنامه نیویورک تایمز میزان جمعیت شیعیان را از ۶۵ تا ۷۵ درصد دانست.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول