اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

حساسیت به ‌موقع افکار عمومی به یک امکان ویژه کارساز افتاد/ امکان تغییر رشته و جابه‌جایی مشروط فرزندان اعضای هیات علمی‌ لغو شد

وقتی افکار عمومی ‌بجا و به ‌موقع به تسهیلات فرزندان هیات علمی دانشگاه‌ها حساس شد، شورای عالی انقلاب فرهنگی سرانجام تصمیم گرفت مصوبه جنجالی خود را اصلاح کند و امکان تغییر رشته و جابه‌جایی مشروط را از این داوطلبان کنکور بگیرد.

حساسیت به ‌موقع افکار عمومی به یک امکان ویژه کارساز افتاد/ امکان تغییر رشته و جابه‌جایی مشروط فرزندان اعضای هیات علمی‌ لغو شد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، شورای عالی انقلاب فرهنگی سرانجام در دستورالعمل جدیدی یکی از موضوعات جنجالی مربوط به سهمیه ها و تسهیلات در کنکور را اصلاح کرد.

این بخش از سهمیه ها مربوط به تسهیلات جنجالی فرزندان اعضای هیات علمی در دانشگاه ها بود که با تصمیم این شورای عالی در کنکور امسال اجرایی می شود.

*تسهیلات تغییر رشته فرزندان اعضای هیات علمی به طور کامل حذف شد

به این ترتیب، شورای عالی انقلاب فرهنگی دستورالعمل اجرایی مصوبه جلسه ۷۳۵ در ۲۵ تیرماه ۹۲ در خصوص نقل و انتقال فرزندان اعضای هیأت علمی را در تیرماه ۹۹ اصلاح کرد و با این اصلاحیه، تسهیلات نقل و انتقال فرزندان اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور لغو شد.

دستورالعمل قبلی به شماره ۶۹۳۱۲/و مربوط به ۱۴ مرداد ۹۲ لغو شده و این دستورالعمل جدید به امضای مسوولان مربوط از جمله منصور غلامی وزیر علوم، سعید نمکی وزیر بهداشت و محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی رسیده و برای استفاده پذیرفته شدگان سال ۱۳۹۹ و بعد از آن ملاک عمل است.

دستورالعمل اجرایی طی نامه شماره ۴۲۶۷۹/۴۱۱۰۴ در ۱۸ تیرماه ۹۹ توسط معاون حقوقی ریاست جمهوری ابلاغ شده است.

به این ترتیب فرزندان اعضای هیات علمی می توانند در صورت احراز شرایط  انتقال یابند و تسهیلات تغییر رشته و انتقال مشروط حذف می شود.

*ماجرای امکان تغییر رشته و جابه جایی مشروط فرزندان اعضای هیات علمی چه بود؟

اما همچنان که موضوع حذف  امکان تغییر رشته فرزندان اعضای هیات علمی مطرح شد، بسیاری از داوطلبان اصلا از وجود این امکان خبر هم نداشتند و می پرسند که ماجرای امکان تغییر رشته و جابه جایی مشروط فرزندان اعضای هیات علمی چه بوده است؟

قضیه از این قرار است که یکی از چندین سهمیه و تسهیلات ویژه موجود در آزمون سراسری، سهمیه فرزندان اعضای هیأت علمی بوده است که اضافه بر ظرفیت کنکور اعمال می شود.

به این صورت که شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کرده بود که فرزندان اعضای هیأت علمی در دانشگاه‌ ها، اگر در کنکور ۹۰ درصد نمره یک‌ رشته را کسب کنند، می‌ توانند برای انتقال به هر دانشگاهی اقدام کنند؛ همچنین طبق این مصوبه فرزندان هیأت علمی با کسب ۹۲ و نیم درصد نمره آخرین نفر پذیرفته‌ شده در سهمیه آزاد، می ‌توانند تغییر رشته دهند. همچنین فرزندان اعضای هیأت علمی به محل سکونت خانواده خود نقل‌ مکان کنند.

برخی این تسهیلات را مغایر عدالت آموزشی در کشور می دانستند و به آن اعتراض داشتند. به ویژه وقتی پای دانشگاه‌های خوب و رشته‌های پرطرفدار به میان می‌آمد.

*کاربران فارس من هم به تسهیلات فرزندان اعضای هیات علمی در دانشگاه معترض اند

موضوع لغو سهمیه فرزندان هیأت علمی یکی از سوژه‌ های پرطرفدار ثبت‌ شده در سامانه فارس من است.

کاربران فارس با ثبت سوژه های متعددی پرسیده اند که «چرا فرزندان هیئت علمی در کنکور سهمیه دارند؟» و این کمپین ها را تاکنون ادامه دادند و خواستار «تاثیردهی تغییرات سهمیه‌ها در کنکور ۹۹» شده اند. 

 زهرا زمانی مسؤول کمپین «مخالفت با سهمیه فرزندان هیئت علمی در کنکور» در گفت وگو با خبرنگار فارس درباره این کمپین، گفت: مصوبه‌ ای در سال 92 در شورای عالی انقلاب فرهنگی با عنوان تسهیلات نقل و انتقالات فرزندان هیأت علمی تصویب ‌شده که در بخش‌هایی از این آیین‌نامه آمده است، اگر فرزندان هیأت علمی 90 درصد آخرین نمره کد رشته را کسب کنند، می‌توانند انتقالی بگیرند و اگر 92.5 درصد نمره را کسب کنند، می ‌توانند تغیر رشته هم بدهند و البته یک تبصره هم وجود دارد مبنی بر آن‌که اگر نمره را نیاورده باشند می ‌توانند مهمان شده و پس از دو ترم انتقالی بگیرند که عملاً همان بحث انتقالی دانشگاه است.

وی اضافه کرد: در این موضوع یک مغلطه به ‌کاربرده می‌ شود مبنی بر اینکه فرزندان هیأت علمی پس از کنکور می‌ توانند از این امکانات استفاده کنند و از همین روی به آن تسهیلات می‌گویند نه سهمیه. نکته قابل‌توجه این است که فرزندان هیأت علمی از همان ترم اول می‌ توانند از این به‌ اصطلاح تسهیلات استفاده کنند اما دانشجویان عادی برای انتقالی، باید حداقل یک‌ ترم در دانشگاهی که قبول‌ شده‌اند بمانند و بعد از آن اگر شرایط لازم را داشتند انتقالی بگیرند.

*پیگیری های فارس درباره تسهیلات فرزندان اعضای هیات علمی در دانشگاه

پس از مطرح شدن این مطالبات از سوی مردم، خبرنگار فارس پیگیری خواسته های کاربران را در دستور کار قرار داد.

از جمله اینکه علیرضا سلیمی دبیر کمیسیون آموزش ‌و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار فارس، گفت: سهمیه فرزندان اعضای هیأت علمی یک‌ «تبعیض فاحش» است و قطعاً باید اصلاح شود. این امتیاز غیرقابل دفاع است و قطعاً باید اصلاح شود. این تصمیم مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و از رئیس‌جمهور به‌عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی انتظار داریم این تصمیم را اصلاح کند.

حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی، عضو هیأت علمی دانشگاه هم است که با سهمیه برای فرزندان اساتید دانشگاه‌ها مخالف است. وی در این‌باره به خبرنگار فارس گفت: «خودم در جهاد دانشگاهی از این امکان برای فرزندانم استفاده کردم. ولی معتقدم قانون خوبی نیست. نباید تبعیضی بین افراد در استفاده از  امکانات قایل شویم؛ زیرا برای پیشرفت کشور نیاز به رقابت داریم و باید بین بچه‌ها رقابت ایجاد شود و به بهترین‌ ها اجازه دهیم که به دانشگاه‌ های خوب کشور راه پیدا کنند و از امکانات آنها استفاده کنند.

در این باره این ویدئو را ببنید:

یک عضو هیأت علمی در دانشگاه الزهرا هم در این باره به خبرنگار فارس، توضیح داد: خانواده ‌های شهدا در کلاس‌های درس خجالت می‌ کشند بگویند از سهمیه استفاده کردند. درحالی‌که فرزندان هیأت علمی افتخار هم می‌کنند. این استاد اتفاقاً برای فرزندش از این سهمیه استفاده کرده است. وی البته معتقد است نمی‌توان کسی را بخاطر استفاده از یک قانون شماتت کرد. هرچند قانون نا‌به‌ جایی باشد. این عضو هیأت علمی البته دوست نداشت نامش منتشر شود؛ چرا که معتقد است افشای چنین نقل‌قول‌هایی از یک استاد دانشگاه می‌تواند موجب بروز برخی سوءتفاهم و بی ‌احترامی‌ ها شود. 

*زمزمه حذف برخی از تسهیلات فرزندان هیات علمی کلید خورد

با بالا گرفتن اعتراض ها به تسهیلات فرزندان هیات علمی در دانشگاه ها، زمزمه حذف برخی از تسهیلات فرزندان هیات علمی به گوش رسید.

از جمله اینکه خبرنگار فارس این سوال که چرا تاکنون کاری برای لغو مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره انتقال فرزندان هیات علمی انجام نشده است؟ را با حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ ها مطرح کرد.

وی در پاسخ به این سوال، گفت: این موضوع قبلا هم بوده و جزو مصوبات سال‌های قبل شورای عالی انقلاب فرهنگی است. قانونی در فضای دانشگاه داریم که بحثی متداول است و آن جابه ‌جایی دانشجویان به دانشگاه ‌های مختلف است که این قانون از قبل نیز در دانشگاه‌ها بوده که یک دانشجو مجاز به تغییر محل تحصیل یا تغییر رشته است که این قانون مشروط به موافقت مبدا و مقصد تحصیل است. اینکه در یک دانشگاه باشد نیاز به موافقت گروه جدید است و یا اگر در دو دانشگاه باشد نیاز به موافقت هر دو دانشگاه است. این مصوبه ‌ای بوده که از قبل وجود داشته؛ آنچه که جدیدا مورد توجه قرار گرفته دادن سهمیه به فرزندان هیئت علمی است.

وی ادامه داد: رؤسای وزارت بهداشت، وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی ماموریت پیدا کردند آئین ‌نامه نقل و انتقال دانشجویان را بازنگری کنند. این آئین‌نامه توسط این سه دستگاه آموزش عالی تکمیل شده که مورد اعتراض دانشگاهیان قرار گرفته، دوستان متولی معتقدند که فرزندان هیات علمی حجم گسترده‌ ای از انتقالات را ندارد و مجموع جابه‌ جایی ها چه بدون تغییر رشته و چه از دانشگاهی به دانشگاه دیگر و چه با تغییر رشته حدود ۱۵۰۰ نفر است.
به گفته وی،  دستگاه‌های آموزشی عالی که ماموریت تدوین آئین‌نامه نقل و انتقال را داشتند، توافق کردند با توجه به اینکه افکار عمومی به ‌جا و به ‌موقع حساس شده است، مجددا این آئین‌ نامه را بازنگری کنند، اما مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیاز به تجدیدنظر ندارد. 

*حساسیت به ‌جا و به ‌موقع افکار عمومی کارساز شد

این ماجرای خبرساز ادامه داشت تا اینکه چندی پیش منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مهر تایید نهایی بر حذف بخشی از سهمیه فرزندان اعضای هیات علمی زد.

وی در حاشیه جلسه ۱۳۴ ستاد نقشه جامع علمی کشور، درباره انتقال فرزندان هیات علمی گفت: بحث انتقال پابر جاست اما اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کند تغییر رشته این افراد از سال آینده متوقف خواهد شد.

غلامی ادامه داد: سهمیه فرزندان هیات علمی برای ورود به دانشگاه را نداریم بلکه آنچه وجود دارد تسهیلات نقل و انتقال و تغییر رشته برای فرزندان هیات علمی است. جابه جایی و تغییر رشته جزء آیین نامه های معمول دانشگاه ها است اما برای اینکه این دسته از دانشجویان بتوانند به محل زندگی والدینشان بروند تسهیلاتی برای آنها در نظر گرفته شده و این انتقال به محل خدمت هنوز وجود دارد اما برای تغییر رشته در حال انجام اقداماتی برای تجدید نظر هستیم. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول