اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

کاروان عاشقی در دل کوه‌های اولسبلانگاه

در سراسر مسیر سبز و درهم‌تنیده اولسبلانگاه که قدم می‌گذاشتی نوای دل‌نشین یا حسین (ع) بود که در بین کوه‌ها انعکاس پیدا می‌کرد و مردمانی را میدیدی که چشم به قطار خودروهای حامل پرچم‌های حسینی دوخته بودند عاشقانی که با هزینه و خودروی شخصی به این پویش پیوسته بودند.

کاروان عاشقی در دل کوه‌های اولسبلانگاه

هیئت همدلی| خبرگزاری فارس - ماسال، امیر محمد تقی زاده؛ محرم سال ۱۳۹۹ نقطه عطفی در تاریخ معاصر ایران خواهد بود، عشق و ارادت مردم ایران به اهل‌بیت (ع) آن‌قدر عمیق است که نه زور رضاخانی و نه ویروس کرونا قدرت مقابله با آن را نداشت.

شیوع کرونا که همه‌چیز را تحت تأثیر خود قرار داد نتوانست جلوی عشق مردم به امامشان را بگیرد، مردم ماسال نیز که هرسال عاشقانه همراه دسته‌های عزاداری پروانه‌وار به دور گلزار شهدای شهرستان می‌گشتند امسال با ابلاغ دستورالعمل‌های بهداشتی از جابجایی دسته‌ها منع شدند.

ماسال شهری در غرب استان گیلان است که با بافت قدیمی و مردمی سنتی در کوهپایه رشته‌کوه‌های طالش قرار دارد مردم ماسال که امسال با محدودیت مواجه شدند نتوانستند از دوری عزای حسین (ع) تاب بیاورند و با تغییر سبک عزاداری جلوه‌ای خاص به شهر بخشیدند.

یکی از اتفاقات جالب محرم امسال در ماسال راه‌اندازی کاروان عزاداری بود این حرکت نمادین جدای از نشر شعائر حسینی به‌عنوان یک کار فرهنگی قابل‌ستایش است

 

چند سالی است ییلاقات زیبا و بکر شهرستان ماسال مورد استقبال هم‌وطنان قرارگرفته است دریاچه ابر همان داستان خیالی و باورنکردنی است که در بچگی در «کوهستان آلپ» می‌دیدیم اما اینجا در ییلاقات ماسال یکی از جاذبه‌های دیدنی است که برای بومیان یک اتفاق عادی قلمداد می‌شود.

با هجوم گردشگران به این شهر رفته‌رفته فرهنگ بومیان این منطقه نیز تحت تأثیر قرار گرفت و گاها در گوشه‌ و کنار این جنگل‌ها و کوه‌های سر به فلک کشیده شده صحنه‌هایی دیده می‌شود که نشان از فرهنگ غلط غربی دارد.

 

ازاین‌رو با توجه به محدودیت‌های اعمال‌شده برای محرم کاروان عزاداری سیدالشهدا (ع) به پیشنهاد هیئت رزمندگان اسلام ماسال و با همکاری مردم به راه افتاد، بعد از نماز ظهر عاشورا کاروان عزاداری مردم ماسال به نیت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از گلزار شهدای ماسال به سمت ییلاقات این شهر حرکت کرد.

حدوداً در این مسیر بیش از ۵۰ دستگاه خودروی سواری که پرچم‌های حسینی و عکس سردار سلیمانی را به همراه داشتند پشت سر هم‌قطاری ساخته بودند که در پیچ‌وتاب کوهستان‌های ماسال به خود می‌پیچید تا به قله عزت و سربلندی برسد و ندای یا حسین(ع)  در این منطقه طنین‌انداز شود.

امسال و در ایام محرم و در وضعیت قرمز کرونایی متأسفانه ییلاقات ماسال یکی از شلوغ‌ترین مراکز گردشگری گیلان نیز بود.

هیئت رزمندگان اسلام با این کار هم به نشر شعائر حسینی آن‌هم با توجه به محدودیت‌های بهداشتی با تغییر سبک عزاداری اقدام کرد و هم با یک کار تمیز فرهنگی تلنگری به گردشگران زد تا مبادا در این روز عظیم حرمت‌ها شکسته شود

 

محمدعلی ستیزه، مسؤول هیئت رزمندگان اسلام ماسال که خود هم مداح اهل‌بیت (ع) است می‌گفت: «امسال خیلی افسوس می‌خوردم که چرا یک ویروس منحوس سبب شده تا نتوانیم آن‌طور که باید جامعه را بافرهنگ عاشورا تطبیق دهیم ازاین‌رو تصمیم گرفتیم با یک تیر دو نشان بزنیم و هم بیرق عزای پسر فاطمه (س) را بالا نگه‌داریم و هم فرهنگ درست را در مناطق گردشگری‌مان نهادینه کنیم».

ستیزه از شروع دوران تازه‌ای برای هیئات مذهبی سخن می‌گفت، مقام معظم رهبری امسال درس بزرگی به ما دادند ایشان با برگزاری جلسه روضه انفرادی به ما یاد دادند که همه باید مطیع قانون باشیم و الحمدالله امسال هیئات مذهبی یکی از بانظم ترین و قانونمندترین نمایش‌های جهان را رقم زد.

این مداح اهل بیت (ع) ادامه داد: «ماهم با همکاری دوستان هیئتی تصمیم گرفتیم با حرکت دادن کاروان عزاداری به نیت سیدالشهدای مقاومت حاج قاسم سلیمانی هم پرچم عزای امام حسین (ع) را بالا نگه‌داریم و هم مناطق ییلاقی شهرمان که امروز متأسفانه باوجود شرایط قرمز کرونا جز شلوغ‌ترین مناطق گردشگری گیلان است و گاها شاهد هنجارشکنی‌هایی هستیم را کمی بارنگ و بوی محرم آشنا کنیم».

در سراسر این مسیر سبز و درهم‌تنیده که قدم می‌گذاشتی نوای دل‌نشین یا حسین (ع) بود که در بین کوه‌ها انعکاس پیدا می‌کرد و صحنه‌ای عاشورایی رقم‌زده بود مردمانی که چشم به قطار خودروهای حامل پرچم‌های حسینی دوخته بودند عاشقانی که با هزینه شخصی و با خودروی شخصی به این پویش پیوسته بودند.

این کاروان عزاداری بعد از نماز ظهر عاشورا به حرکت درآمد و پس از طی ییلاقات ماسال غروب عاشورا به شهر بازگشت.

 

 

کاروان عاشورایی سراسر زیبایی بود

به گفته مسؤول هیئت رزمندگان اسلام شهرستان ماسال در حین برگزاری کاروان عزاداری حضرت اباعبدالله حسین (ع) مسافران عاشقی را می‌دیدیم که با عشق و علاقه با دیدن پرچم‌های حسینی دلشان پرواز‌ می‌کرد و گرد ما جمع می‌شدند و به عزاداری می‌پرداختند.

طنین نوای یا حسین (ع) آن‌قدر تپنده بود که گاها مشاهده می‌کردیم شانه‌هایی از دور به‌آرامی تکان می‌خورد، این عشق و ارادت به حسین بن علی (ع) در رگ‌های مردم ایران جاری است.

وقتی‌که طنین مدح اهل‌بیت (ع) را در کوه‌های ماسال می‌شنوی ایمان پیدا می‌کنی که کارهای خودجوش مردمی چقدر به دل می‌نشیند چقدر مورد استقبال قرار می‌گیرد و چه بازتاب و نتایج خوبی دارد

 

این همان روح جمله معروف «آنچه از دل برآید لاجرم بر دل‌نشیند» است که جوانان عاشورایی ماسال به آن جامه عمل پوشاندند شاید تهدید کرونا فرصتی شد تا هیئات به خود بیایند و بعضاً از رخوت رهایی یابند این پویایی امروز هیئات و تشکل‌های مردم‌نهاد دینی در پس تهدید کرونا فرصتی ارزشمند ایجاد کرده است که باید مغتنم شمرد و از آن تا مدت‌ها بهره‌ها برد.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول