اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  توپ و تور

خبری از تشکیل کمیته فنی والیبال نیست/خروجی جلسات؛ بازی با کلمات!

مسئولان فدراسیون والیبال برای انتخاب سرمربی تیم ملی هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌‌اند.

خبری از تشکیل کمیته فنی والیبال نیست/خروجی جلسات؛ بازی با کلمات!

به گزارش خبرگزاری فارس، دومین نشست رسمی هیأت رئیسه فدراسیون والیبال در سال 99 چهارشنبه هفته گذشته به ریاست محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون برگزار شد. در این نشست که به مدت 3 ساعت طول کشید، مهرداد هاشمی، فریبا محمدیان، ناصر میرفخرایی، محمود افشاردوست، وحید مرادی، میلاد تقوی، بهنام محمودی، مهناز شاددل، شهرام عظیمی، مهدی اسلامی، مصطفی کارخانه، هوشنگ عشایری و محمدجواد یزدان‌پناه اعضای هیأت رئیسه و کارشناسان دعوت شده حضور داشتند.

نشست هیأت رئیسه فدراسیون والیبال 3 مصوبه مهم داشت که قرار گرفتن تیم ملی ایران در بین چهار تیم برتر المپیک توکیو به عنوان آرمان این رشته ورزشی در سال 1400 یکی از آنها بود. انتخاب ناصر میرفخرایی به عنوان سخنگوی هیأت رئیسه و تشکیل دو کمیته فنی برای انتخاب سرمربی تیم ملی و بازیکنان برتر والیبال ایران برای دعوت به اردوی تیم ملی، از دیگر مصوبات مهم نشست هیأت رئیسه فدراسیون والیبال بود.

* چالش‌های مطرح شده برای انتخاب سرمربی در هیأت رئیسه والیبال

در این جلسه عنوان شد که تیم ایران شانس سکو در المپیک دارد، اما المپیک دیگر جای آزمون و خطا نیست و باید فردی که دارای لیاقت و شایستگی لازم باشد، برای هدایت تیم ایران انتخاب شود. اگر هدف تیم ایران قرار گرفتن در بین چهار تیم برتر المپیک است، حتما باید از مربی طراز اول جهان استفاده و ابراز لازم را نیز برای او مهیا کرد.

همچنین گفته شد که برای انتخاب سرمربی تیم ملی از بین گزینه‌های خارجی و داخلی نیازمند تشکیل کمیته فنی و اتاق فکر است تا به صورت تخصصی این موضوع بررسی شود. با توجه به شرایط اقتصادی کشور و تحریم‌ها، تصمیم‌گیری درباره انتخاب سرمربی خارجی بستگی به عوامل مختلفی دارد که باید درباره آن‌ها شفاف‌سازی شود.

* تشکیل کمیته فنی؛ گام اول یا بهانه‌ای برای زمان خریدن؟

محمدرضا داورزنی با یادآوری این که والیبال ایران در 10 تا 15 سال گذشته آرمان و اهدافی داشته است، گفت: والیبال هیچ موقعی بدون آرمان نبوده و نخواهد بود. اگر روزی آرمان والیبال ایران قهرمانی آسیا و یا راه‌یابی به المپیک بود، در حال حاضر آرمان والیبال قرار گرفتن در بین چهار تیم برتر المپیک است. این موضوع یکی از بحث‌هایی بود که در هیأت رئیسه مفصل درباره آن بحث شد.

رئیس فدراسیون والیبال گفت: قرار گرفتن در بین چهار تیم برتر المپیک، به نوعی آرمان مردم ایران نیز هست و همه افرادی که در والیبال کار می‌کنند، باید این باور را داشته باشند تا تحقق یابد. طبیعی است بر اساس این آرمان باید تعیین کنیم که با کدام مربی می‌توانیم به هدف خود دست یابیم. بنابراین هیأت رئیسه فدراسیون والیبال تصویب کرد که کمیته فنی برای انتخاب سرمربی تشکیل شود تا با استفاده از نظرات کارشناسان و پیشکسوتان، مربی مدنظر را انتخاب کنیم. انشاالله به زودی این کمیته تشکیل خواهد شد.

رئیس فدراسیون والیبال پیشنهاد تشکیل کمیته فنی را مطرح کرد؛ موضوعی که اگر قرار به تشکیل آن بود باید خیلی زودتر درمورد آن تصمیم‌گیری می‌شد. برخی از اهالی والیبال اعتقاد دارند که داورزنی با این حربه به دنبال خرید زمان بیشتر برای انتخاب سرمربی تیم ملی است. شاید رئیس فدراسیون هنوز هیچ برنامه مشخص و قطعی برای آینده ندارد و طرح برخی از موضوعات تنها برای دلگرمی اهالی این رشته است. به هر حال باید منتظر ماند و دید که آیا تشکیل کمیته فنی نخستین گام جدی برای تعیین تکلیف نیمکت تیم ملی است یا بازهم بهانه‌ای برای تعویق این موضوع!

* محمودی: سرمربی تیم ملی باید قبل از شروع لیگ انتخاب شود

بهنام محمودی، یکی از افرادی که در جلسه هیأت رئیسه فدراسیون والیبال حضور داشت، درمورد انتخاب سرمربی تیم ملی، گفت: انتخاب سرمربی تیم ملی باید بر اساس اهداف باشد، برای مثال اگر قرار است تیم ملی در بین 8 تیم قرار بگیرد، مربی در سطح  پایین نیز می‌تواند این نتیجه را کسب کند. باید گزینه‌های روی میز را بیاوریم تا در مورد آنها بررسی‌های لازم صورت گیرد. در حال حاضر سیاست فدراسیون قرارگیری در بین 4 تیم برتر است. قطعاً باید تا یک ماه آینده تصمیم‌گیری لازم صورت گیرد تا مسابقات لیگ توسط سرمربی تحت کنترل قرار گیرد و بتواند بازیکنان مد نظر را انتخاب کند.

این اظهارات را چند ماه پیش محمدرضا داورزنی هم به زبان آورده بود، اما ناگهان ورق برگشت و رئیس فدراسیون صحبت‌هایش را فراموش کرد. کمتر از 2 هفته دیگر قرار است رقابت‌های لیگ برتر والیبال باشگاه‌های کشور آغاز شود و هنوز هیچ اقدام جدی برای انتخاب سرمربی تیم ملی صورت نگرفته است. داورزنی در موضوع انتخاب سرمربی، توپ را به زمین کمیته فنی انداخت تا ظاهراً خودش کمترین نقش را در این داستان داشته باشد، اما نباید فراموش کرد که عصر ارتباطات و فن‌آوری تمام اظهارات قبلی مسئولان  موجود است و کتمان آنها کار ساده‌ای نیست.

* هر دم از این باغ بری می‌رسد

گویا در شرایط کنونی انتخاب سرمربی تیم ملی والیبال ایران به یک معمای پیچیده برای فدراسیون تبدیل شده است. «هر دم از این باغ بری می‌رسد» مصداق بارز حال و روز فدراسیون والیبال است؛ یک روز گزینه داخلی، یک روز گزینه خارجی مطرح، یک روز گزینه خارجی با سابقه حضور در المپیک، یک روز سرمربی داخلی و مشاور خارجی و خلاصه که هر روز یک مورد جدید به گوش می‌خورد. با وجود اینکه فدراسیون‌نشین‌ها تلاش می‌کنند تا همه چیز را عادی و روی اصول جلوه دهند، اما بلاتکلیفی حرف اول و آخر را در فدراسیون می‌زند. 

* خروجی جلسات؛ بازی با کلمات!

جلسه اول هیأت رئیسه، جلسه با مربیان، حالا جلسه دوم هیأت رئیسه و بسیاری از جلسات ریز و درشت دیگر در این بین همگی بدون خروجی بودند. در شرایطی که هر روز همه منتظر اعلام نام چند مربی به عنوان گزینه‌های هدایت تیم ملی ایران هستند، فدراسیون سکوت کرده و اغلب رسانه‌های خارجی گمانه‌زنی می‌کنند. گویا نیمکت تیم ملی ایران آنقدری که برای خارجی‌ها اهمیت دارد، برای مسئولان داخلی مهم نیست. 

رئیس فدراسیون و مشاورانش به خوبی یاد گرفته‌اند که چگونه مانور تبلیغاتی به راه بیاندازند وگرنه «حضور در بین 4 تیم برتر المپیک» که از مدت‌ها قبل مطرح شده بود چه تفاوتی با «آرمان تیم ملی در المپیک» دارد؟ مگر نه اینکه هر دو به دنبال قرار گرفتن تیم ملی در بین تیم‌های برتر و یا حتی سکوی المپیک هستند؟ ای کاش در اوضاعی که بحث جذب مربی داخلی و خارجی در  تمام رشته‌ها داغ است، خروجی جلسات مهم مسئولان فدراسیون والیبال چیزی غیر از بازی با کلمات و مطرح کردن شعارهای قشنگ باشد.

* هنوز خبری از تشکیل کمیته فنی هم نیست!

 

 

حالا چیزی به شروع رقابت‌های لیگ برتر باشگاه‌های کشور باقی نمانده است و هنوز حتی خبری از تشکیل کمیته فنی هم نیست، چه برسد به انتخاب سرمربی تیم ملی.گویا بازهم باید شاهد اظهارات تکراری بعد از انتخاب سرمربی تیم ملی باشیم، اظهاراتی همچون «فیلم تمام بازی‌های باشگاهی ایران را برای سرمربی ارسال شده و او شناخت کاملی از بازیکنان شاغل در لیگ دارد!»

متاسفانه مسئولان فدراسیون والیبال به اعتقادات خود هم احترام نمی‌گذارند؛ داورزنی بارها اعلام کرد سرمربی تیم ملی باید قبل از شروع لیگ برتر انتخاب شود تا بتواند در سال حساس منتهی به المپیک عملکرد تمام بازیکنان را از نزدیک زیر نظر بگیرد، اما تنور والیبال رفته رفته در حال گرم شدن است و خبری از سکاندار تیم ملی نیست. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول