اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

آثار نمایشی و شبکه‌های استانی

شبکه‌های استانی در سپهر رسانه‌های موجود کشور نقش کلیدی و محوری دارند و به موازات توانمندسازی؛ تاثیرگذاری مراکز استان‌ها نیز بیشتر شده است و کیفی‌سازی پیام به ویژه در حوزه نمایش پیشرفت خیلی خوبی داشته است.

آثار نمایشی و شبکه‌های استانی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محسن نصرپور، مدیرکل صدا و سیمای خراسان رضوی در یادداشتی درباره اهمیت شبکه‌های استانی در تولید آثار فاخر نمایشی نوشت:

شبکه‌های استانی در سپهر رسانه‌های موجود کشور نقش کلیدی و محوری دارند و به موازات توانمندسازی؛ تاثیرگذاری مراکز استان‌ها نیز بیشتر شده است و در سال‌های اخیر آمایش رسانه‌ای در مراکز استان‌ها براساس امکانات و منابع انسانی و ظرفیت مراکز صورت گرفت و کیفی‌سازی پیام به ویژه در حوزه نمایش پیشرفت خیلی خوبی داشته است.

جایگاه آثار نمایشی اولاً بیان صریح رهبر معظم انقلاب است؛ به دلیل جذابیت و پرکردن اوقات فراغت و همچنین ظرفیت بالایی که در سرگرم کردن مردم و رضایت‌مندی داشته و این مهمترین ساختار در تلویزیون است.

ساختار نمایش بهترین ابزار و ظرفیت و تاثیرگذارترین و ماندگارترین حوزه با گستره مخاطبان است که با هیچ ساختاری قابل مقایسه نیست. دشمنان ما روی این حوزه و شبکه‌های ماهواره‌ای نمایشی؛  سرمایه‌گذاری فوق‌العاده انجام دادند بنابراین ماموریت صدا وسیما در این عرصه بسیار جدی و مهم است.

۶۵ درصد ظرفیت‌های رسانه ملی مربوط به مراکز استان‌هاست ( ظرفیت رسانه‌ای، میزان مخاطب، امکانات موجود و....) بنابراین در خصوص آثار نمایشی فاخر؛  برنامه‌ریزی اصلی با مشارکت استان‌ها در ستاد معاونت در تهران متمرکز صورت می‌گیرد ولی اجرا به صورت متمرکز در شبکه‌های استانی است.

چند محور طبق دستور مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در اولویت آثار نمایشی هستند که دشمن هم می خواهد عکس آنها عمل کند.

الف) مردم ایران را نا امید می‌کنند

ب) آگاهی و بصیرت را می‌خواهند از مردم ایران بگیرند و جهل و ناآگاهی را برای مردم به ارمغان بیاورند و دائم در این خصوص تلاش دارند

ج) دشمن سعی دارد دین را از مردم بگیرد

د) بنابراین روی اخلاق اسلامی منطبق با آموزه‌های دین باید کار کرد.

در همه این‌ها برنامه‌ریزی روشنی بحمدالله در رسانه ملی خصوصاً در مراکز استانی صدا وسیما وجود دارد و نقش اطاق‌های اندیشه‌ورز و شوراهای طرح و برنامه سیما در این خصوص و نظارت و هدایت مرکز سیمای استان‌ها تاکنون بسیار پررنگ بوده است.

بنابراین تلاش بر این بوده در معاونت امور استانها هرآنچه از شبکه های استانی بیرون می‌آید پیوست آن حرف روشن روی چهار اصل «دین، امید، آگاهی، اخلاق» را حتما به همراه داشته باشد.

از نقاط قوت تولیدات نمایشی در مراکز استان‌ها متفاوت از سال‌های گذشته: فیلم نامه خوب، انتخاب سوژه، ایده تازه و قصه مناسب و بومی، نویسندگی خوب و روان،  اهمیت دادن  به ساده زیستی، توجه به مظاهر استانی (پوشاک، خوراک، ابنیه، اماکن ویژه استان‌ها، طبیعت و...) معرفی مفاخر استانی و لهجه، نشان دادن پیشرفت‌های استان‌ها بعد از انقلاب اسلامی بوده است.

بنابراین تولید آثار نمایشی فاخر به عنوان یکی از راهبردهای اصلی در دوره مدیریت جدید رسانه ملی با تاکید بر پیام (عطف بر تاکید مقام معظم رهبری (مدظله العالی) که می فرمایند: «در همه برنامه‌ها نگرش به محتوا را الزامی کنید همه برنامه‌های شما باید پیام داشته باشد»، برای شبکه‌های سراسری و استانی در نظر گرفته شده است، که بحمدالله در حوزه معاونت امور استان‌ها اولویت تولید آثار نمایشی فاخر در دستور کار مراکز استان‌ها قرار گرفته است.

به عبارتی ظرف سال‌های گذشته اولویت اول رسانه ملی و معاونت امور استان‌ها تولید آثار نمایشی بوده و سرمایه‌گذاری فراوانی نیز تاکنون در خصوص تولید سریال؛ مینی سریال؛ تله فیلم و جدیداً فیلم سینمایی انجام شده است.

شواهد کاملا نشان می‌دهد که شبکه های استانی نسبت به گذشته تفاوت جدی پیدا کردند. به‌گونه‌ای که هم اکنون شبکه‌های استانی در استان‌ها و خارج استان‌ها مخاطب قابل توجه پیدا کرده است و این ناخودآگاه است، (ماهواره‌ای شدن، دیجیتال شدن پوشش تلویزیون، تلویبیون، فضای مجازی، و برخی کارهای دیگر) و از طرفی شبکه‌های سراسری نیز برای پرکردن آنتن خود نیاز به شبکه‌های استانی دارند.

در این عرصه کادرسازی و  باور و اعتماد به ظرفیت‌ها و نیروهای توانمند استانی و تبدیل استعدادهای نهفته در مراکز استان‌ها خصوصاً توجه به جوانان هنرمند؛  توانسته است علیرغم فرآیند سنگین تولید و بودجه زیاد مورد نیاز در این ساختار، تولیدات قابل توجهی در بخش آثار نمایشی به سرانجام برسانند، از جمله سریال‌های فاخری که در ۴ ساله اخیر در مراکز استان‌ها تولید و از شبکه‌های سراسری پخش شده است که می توان به سریال روزهای بی‌قراری  و جلال از مرکز آذربایجان شرقی، بانوی سردار مرکز چهارمحال و بختیاری، دخترم نرگس مرکز آذربایجان غربی و صبح آمد از مرکز سمنان و همچنین تولید سریال‌های فاخر در دستور کار مرکز خراسان رضوی با عناوین سرزده و تقدیر و تولید دو فیلم سینمایی اشنوگل و مدیترانه توسط شبکه خراسان رضوی نام برد که البته اهتمام و مشارکت مقامات و مسئولان استانی و حوزه ستادی سازمان از جمله حمایت و توجه رئیس محترم رسانه ملی و معاون محترم امور استان‌ها و مرکز سیمای استان‌ها در این مسیر برجسته و قابل توجه است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول