اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

رشد بخش کشاورزی بهار «تقریبا صفر» شد/ شاخص بخش واسطه گری مالی 10.3 درصد افزایش یافت

جزئیات رشد اقتصادی در فصل بهار نشان می‌دهد رشد بخش کشاورزی به صفر میل کرده است. همچنین بخش واسطه گری که بورس و بانک‌ها در آن نقش ایفا می‌کنند رشد 10.3 درصدی داشته است.

رشد بخش کشاورزی بهار «تقریبا صفر» شد/ شاخص بخش واسطه گری مالی 10.3 درصد افزایش یافت

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، نرخ رشد اقتصادی بهار سال ۹۹ به قیمت ثابت سال ۹۰ با نفت و بدون نفت منفی گزارش شد.

رقم تولید ناخالص داخلی در فصل مشابه سال قبل با نفت ١٧١٦ هزار میلیارد ریال و بدون نفت ١٤٧١ هزار میلیارد ریال بوده که نشان از رشد منفی ٣,٥- درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و ١.٧- درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در فصل بهار سال ١٣٩٩ نسبت به فصل مشابه سال قبل دارد.

نتایج مذکور حاکی از آن است که در فصل بهار ١٣٩٩رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی ٠,١ ،گروه صنایع و معادن ٤.٤-  و گروه خدمات  ٣.٥- درصد نسبت به فصل بهار سال ١٣٩٨، رشد داشته است.

بخش کشاورزی رشد صفر را تجربه کرده که برخی تحلیل‌ها نشان می‌دهد که بخش زراعت تغییر چندانی نداشته و علت اصلی به بخش دامپروری و مرغداری باز می‌گردد که بیشترین تاثیر را ارز و قمیت نهاده‌های دامی وارداتی گرفته است.

طبق جدول فوق واسطه گری‌های مالی که ذیل گروه خدمات محاسبه می‌شود ۱۰.۳ مثبت بوده که عمده فعالیت‌های این بخش شامل بانک، بیمه، بورس، صرافی و نظایر آن است. عمده رشد این بخش نیز ناشی از عملکرد بورس در فصل بهار گزارش شد.

هزینه بخش خصوصی همانند فصول گذشته روند کاهشی دارد که ناشی از عدم اطمینان و ثبات از آینده اقتصادی است. در طرف دیگر هزینه مصرف دولت در این فصل ۱۳.۶ درصد افزایش داشته است.

همچنین تشکیل سرمایه ثابت ناخالص داخلی نیز یکی از شاخصه‌ها و پیشران رشد اقتصادی و پویایی تولید بوده که همچنان روند منفی داشته و در بهار به منفی ۲.۸ درصد رشیده این سهم در ماشین آلات منفی ۳.۵ دصد و در ساختمان منفی ۲ درصد است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول