اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان شرقی

مشق جهاد طلبه‌های جوان در ایام کرونایی/ جهاد فرهنگی در حاشیه شهر

مناطق کم برخوردار و حاشیه تبریز طی سال های اخیر مجاهدت‌های بیشمار طلبه‌های جهادی را فراموش نخواهند کرد. مجاهدت‌هایی که طلبه‌های جوان در قالب گروه‌های جهادی هر چه در توان دارند به کار می گیرند تا شریک درد و غم افراد ناتوان و فقیر در مناطق محروم و کم برخوردار باشند.

مشق جهاد طلبه‌های جوان در ایام کرونایی/ جهاد فرهنگی در حاشیه شهر

خبرگزاری فارس، معصومه درخشان:  در طی چند ماهی که سر و کله کرونا ویروس  پیدا شده است طلبه‌های جهادی نیز مانند مدافعان سلامت و کادر پزشکی و پرستاری در تمام صحنه‌های جهاد و مبارزه علیه این ویروس منحوس حضور دارند.

مناطق کم برخوردار و حاشیه تبریز طی سال‌های اخیر مجاهدت‌های بی‌شمار طلبه‌های جهادی را فراموش نخواهند کرد. مجاهدت‌هایی که طلبه‌های جوان در قالب گروه‌های جهادی هر چه در توان دارند به کار می‌گیرند تا شریک درد و غم افراد ناتوان و فقیر در مناطق محروم و کم برخوردار باشند.

طلبه‌هایی که معتقدند که مشق جهاد تمام شدنی نیست. جهاد ممکن است روزی در میدان مین و نبرد باشد و روزی در عرصه فرهنگ باید کار جهادی کرد و روزی مشق جهاد به مناطق محروم و کم برخوردار کشیده می‌شود و زمانی هم راه جهاد از میدان تیر و تانک و تفنگ به میدان مبارزه در بیمارستان‌ها کشیده شده و باید برای مبارزه با یک ویروس آستین همت را بالا بزنند.

طلبه‌های حوزه علمیه تبریز با این تفکر و نگرش جهادی خود نه تنها در ایام همه گیری کرونا ویروس بلکه طی سال مشق جهاد می‌کنند و زمانی که ما در روزهای گرم تابستان و سرمای استخوان سوز زمستان دنبال برنامه‌های خود بوده و هستیم آنها در مناطق محروم تبریز و برخی نقاط استان حضور داشته و دغدغه رفع محرومیت فرهنگی و آموزشی دارند.

 

تشکیل گروه جهادی شهید آیت الله مدنی با 50 طلبه

حجت رستم‌پور فرمانده پایگاه شهید بقایی تبریز یکی از طلبه‌های جهادی حوزه علمیه تبریز است که به همراه سایر طلبه‌ها گروه جهادی شهید آیت الله مدنی تبریز را ایجاد کرده و به فعالیت‌های آموزشی، فرهنگی، عمرانی فعال هستند و طی ماه‌‌های اخیر نیز فعالیت‌های مبارزه به کرونا ویروس نیز در راس برنامه‌های آنان قرار گرفته است.

حجت رستم‌پور، طلبه جهادی گروه جهادی شهید آیت الله مدنی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز با اشاره به اینکه فعالیت این گروه جهادی به ایام خاصی خلاصه نمی‌شودٰ گفت: فعالیت این گروه در تمام طول سال جریان دارد، بیش از ۵۰ نفر از طلبه‌های حوزه علمیه تبریز و تعدادی از بسیجیان عضو این گروه جهادی هستند و البته دوستان دانشجو نیز در کنار ما بوده و فعالیت دارند. باید گفت اعضای این گروه ثابت بوده و تعدادی از آنان در اجرای برخی برنامه‌ها متغیر هستند.

زمانی که ورزقان دچار خشم زمین شد و زمین لرزه مهیبی این شهرستان را لرزاند و خسارت‌های زیادی به به بار آورد طلبه‌های جهادی رهسپار این منطقه زلزله زده شده و تا توانستند شریک آلام و دردهای مردم داغ دیده شده و از هر ‌کاری که برایشان مقدور بود دریغ نکردند.

چنانچه رستم‌پور در این مورد گفت: قبل از زلزله ورزقان جسته و گریخته فعالیت داشتیم ولی بعد از این حادثه فعالیت‌های جهادی خود را منسجم‌تر کرده و ساماندهی کردیم و طلبه‌ها خودجوش این گروه جهادی را ایجاد کردند.

 

ضرورت  انجامکارهای فرهنگی در مناطق محروم و کم برخوردار تبریز 

در حال حاضر فعالیت‌های جهادی این گروه به کارهای فرهنگی در مناطق محروم و کم برخوردار تبریز سوق داده شده به طوری که برگزاری  کلاس‌های آموزشی دینی، تقویتی و ورزشی از مهم‌ترین برنامه‌های این گروه جهادی است. تمام تلاش این گروه جهادی استفاده از ظرفیت نهادها و ادارات به نفع نوجوانان و جوانان در مناطق محروم است به طوری که هزینه‌ای برای آنها نداشته باشد یا اینکه بسیار کم و اندک باشد.

رستم پور درباره تامین هزینه برنامه‌های آموزشی و فرهنگی خاطرنشان کرد: هزینه برنامه‌های فرهنگی و آموزشی از طرف خیرین و نهادها تامین می‌شود، همچنین ما سعی می‌کنیم از ظرفیت سالن‌های ورزشی و آموزشی موسسات دولتی استفاده کنیم که هزینه کمتری برای جوانان و نوجوانان این منطقه داشته باشد.

وی یکی از برنامه‌های فرهنگی و اردویی این گروه جهادی را اردوی زیارتی مشهد مقدس و قم ذکر کرد و ادامه داد: هر سال در تعطیلات عید نوروز یا در ایام طرح تابستانی در کنار برنامه‌های آموزشی برنامه‌های اردویی نیز وجود دارد که با استقبال زیاد افراد مواجه می‌شود.

بخش عمده‌ای از کار جهادی کار فرهنگی و آموزشی است

فرمانده پایگاه شهید بقایی تبریز با اشاره به اینکه طلبه‌های جهادی در آموزش موضوعات تربیتی نیز فعال هستند، خاطرنشان کرد: طلبه‌های جهادی مسائل و کمبودهای تربیتی را رصد کرده و در صدد تغییر رفتارها هستند. به شکوفایی استعدادها در مناطق محروم کمک کرده و با استفاده از روش‌ها و متدهای جدید آنها را راهنمایی می‌کنند. به نوجوانان و جوانان مسوولیت داده و نقاط ضعف و قوت آنها را شناسایی و تقویت می‌کنند.

طلبه جهادی حوزه علمیه تبریز ادامه داد: ما معتقدیم کار جهادی تنها در میدان جنگ نظامی جنگیدن نیست، حتی بیل و کلنگ به دست گرفتن برای کارهای عمرانی هم  نیست، بخش عمده‌ای از کار جهادی کار فرهنگی و آموزشی است و ما در طول سال عمده فعالیت خود را به بخش فرهنگ معطوف کرده‌ایم.

وی یکی از اقدامات مهم این گروه جهادی را ایجاد ارتباط و برقراری اتحاد بین گروه‌های جهادی تبریز اعلام کرد و افزود: برای هم افزایی و تعامل گروه‌های جهادی تبریز با همدیگر آنها را در یک جلسه مشترک کنار هم جمع کرده و با همدیگر آشنا کردیم. این تعامل و هم افرایی باعث شد هر کدام از گروه‌های جهادی تجهیزاتی که لازم داشتند را از ظرفیت همدیگر استفاده کرده و اعتماد بسیار زیادی بین گروه‌های جهادی ایجاد شد.

 

ضدعفونی معابر و خانه 500 مبتلا به کرونا

رستم‌پور با اشاره به ایجاد گروهی با عنوان" لشگر مردمی مبارزه با کرونا" در شبکه اجتماعی انیستاگرام خاطرنشان کرد: بعد از همه گیری ویروس کرونا و  تعامل گروه‌های جهادی " لشگر مردمی مبارزه با کرونا" تشکیل شد و ما ۳۲۰ مورد از گزارش‌های گروه‌های جهادی متفاوت را در انیستاگرام منتشر کردیم.

وی یکی از اقدامات گروه‌های جهادی را در ابتدا ضدعفونی کردن معابر و محلات اعلام کرد و افزود: در کنار ضدعفونی کردن محلات و معابر به اهالی منطقه اعلام کرده بودیم که هر کدام از آنها می‌خواهد که منزلش ضدعفونی شود به یکی از اعضای گروه‌های جهادی اطلاع دهد و برای این کار شماره تماس یکی از اعضا را در اختیار اهل محل قرار دادیم تا دسترسی راحت تر باشد.

همکاری با اداره بهداشت و ضدعفونی کردن منزل ۵۰۰ نفر از مبتلایان به کرونا از دیگر اقدامات این گروه‌های جهادی بود.

توزیع 300 بسته معیشتی و 2 هزار پرس غذای گرم

فرمانده پایگاه شهید بقایی تبریز در ادامه یکی دیگر از مهم‌ترین برنامه‌های گروه جهادی شهید آیت الله مدنی را کمک‌های شبانه‌روزی در رزمایش کمک مومنانه ذکر کرد و ادامه داد: طلبه‌های جهادی در سه مرحله در رزمایش کمک مومنانه شرکت کردند.

پخش 350 بسته معیشتی، توزیع چند مرحله غذای گرم به تعداد 2 هزار  پرس غذا و ...در بین 300 خانواده محروم و کم برخوردار در حاشیه شهر از دیگر اقدامات این طلبه‌های جهادی است.

رستم‌پور با اشاره به شاد کردن دل مومن گفت: در سفارشات دینی به شاد کردن دل یک مومن بسیار سفارش و تاکید شده است وقتی یک فرد به صورت مستقیم یا با واسطه گره از زندگی و مشکل یک فرد را حل کند خداوند گشایشی در زندگی او ایجاد کرده و بلایا را از زندگی فرد باز می‌کند. روزی‌ها برکت پیدا کرده و مشکلات حل می‌شود و از جایی که انسان فکرش را نمی‌کند رزق و روزی او فراوان می‌شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به برگزاری مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا اظهارداشت: با توجه به ارائه دستورالعمل های بهداشتی از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر عزاداری‌های حضرت سیدالشهدا امسال عزاداری‌ ما در فضای باز برگزار شد به همین منظور حصارکشی مخصوصی در یک محوطه ایجاد شده بود  و از دو روز قبل از همسایگان محل حلالیت گرفته و از آنها به مراسم دعوت شده بود.


انتهای پیام/60020/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول