اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

عزاداری در بازار به سبک چهارپایه‌خوانی

مراسم روضه‌ اباعبدالله‌الحسین(ع) بازار همدان به دلیل شیوع ویروس کرونا در ماه محرم و صفر به سبک چهارپایه‌خوانی احیا شد.

عزاداری در بازار به سبک چهارپایه‌خوانی

خبرگزاری فارس-همدان: یکی از سنن قدیمی مراسم سوگواری آقا اباعبدالله‌الحسین(ع) از دیرباز در همدان برگزاری روضه امام حسین(ع) در راسته‌بازارها و سراها بوده به طوری که هر صنف روضه مخصوص به خود را طی روز و ساعات مشخص برگزار می‌کرده است. اگرچه این سنت قدیمی در گذر ایام کمرنگ‌تر شد و از رونق افتاد، اما به دلیل شیوع ویروس منحوس کرونا عزاداری‌های که اغلب در فضای سربسته تکایا و حسینیه‌ها برگزار می‌شد دوباره به راسته‌بازارها بازگشت و آیین‌هایی چون چهارپایه خوانی رونق گرفت.

اکنون به همت اتاق اصناف و بازاریان همدان آیین چهارپایه‌خوانی از دهه اول محرم آغاز و تا پایان ماه صفر طی روزهای مشخص در یک راسته بازار برگزار می‌شود و مداحان به مرثیه سرایی در سوگ امام حسین(ع) می‌پردازند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان در این باره با بیان اینکه یکی از برکات مخفی ویروس کرونا، رنگ و بوی جدید مراسم سوگواری سیدالشهدا(ع) است اظهار کرد: اگر در گذشته روضه‌ها و عزاداری‌ها در هیات‌ها و تکایا برگزار می‌شد و مومنان در مجالس شرکت می‌کردند، امروز روضه و عزاداری‌ها به میان زندگانی مردم آمده است.

محمدهادی نظیری با اشاره به اینکه امروز خیمه‌های عزای سیدالشهدا به میان مردم آمده است افزود: امسال هیچ نقطه‌ای نیست که از عطر و بوی روضه امام حسین(ع) جا مانده باشد.

وی با بیان اینکه امروز عطر روضه اباعبدالله(ع) ددر بازار، ورزشگاه‌ها، پارک‌ها، خیابان، کوچه‌ها و هرجایی که می‌توان تصور کرد پیچیده است تصریح کرد: این اتفاق یکی از الطاف خفیه خداوند متعال و عنایت حضرت سیدالشهدا(ع) است که مجلس روضه حسین(ع) تعطیل نشود و جوش و خروش بیشتری پیدا کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان افزود: با وجود ویروس کرونا خلاقیت بیشتری در این زمینه به کار گرفته شده و عزاداری‌ها با ابتکار عمل در کنار رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از خلاقیت‌ها برگزاری چهارپایه‌خوانی است که هر روز در یکی از راسته بازارها برگزار می‌شود ادامه داد: این رسم یکی از آداب دیرینه عزاداری در همدان بود که به فضاهای سربسته محدود شده بود و امروز به دلیل شیوع بیماری کرونا به فضای بازار بازگشته است و در کنار کسب و کارهای مومنان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه چهارپایه‌خوانی هر روز تا پایان ماه صفر برگزار می‌شود خاطرنشان کرد: ویژه برنامه‌های مراسم عزاداری باعث می‌شود هرچه بیشتر دلمان با امام حسین(ع) عجین شود.

کربلا چراغی که هرگز خاموش نمی‌شود

یکی از قدیمی‌های بازار همدان نیز اظهار کرد: از قدیم مردم به ویژه جوانان پیش از محرم در معابر حضور یافته و سینه زنی می‌کردند و با آغاز محرم نیز هیات‌ها به صورت دسته‌های عزاداری به معابر می‌آمدند به ویژه هفتم ماه محرم که به صورت مفصل برگزار می‌شد.

علی خوش‌شعار افزود: همه هیات‌ها در عاشورا و تاسوعا به عزاداری مفصل می‌پرداختند و تا شام غریبان حتی تا پایان ماه محرم و صفر ادامه داشت.

وی با بیان اینکه واقعه کربلا چراغی است که هرگز خاموش نمی‌شود تصریح کرد: روز به روز هم مردم بیدارتر و آگاه‌تر می‌شوند و همواره مراسم‌های روز عاشورا را پررونق برگزار می‌کنند.

این کاسب قدیمی با اشاره به اینکه مداح اهل بیت(ع) همواره بر روی چهارپایه‌ای قرار می‌گرفت که هم عزداران او را ببینند ادامه داد: وقتی هیات‌ها شروع به عزاداری می‌کردند مردم در غم امام حسین(ع) از هرچه داشتند می‌گذشتند.

وی با بیان اینکه حسینیه‌ شهید مدنی در بازار از ابتدای انقلاب شکل گرفته است خاطرنشان کرد: آقای مدنی در این مکان دو رکعت نماز خواندند و تا امروز به برکت امام حسین رونق دارد و اغلب مراسم‌های بازار در این حسینیه برگزار می‌شود.

انتهای پیام/۸۹۰۳۳/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول