اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

«خودشناسی» مقدمه خیرات است

استاد حوزه علمیه قم خودشناسی را بر مبنای متون دینی مقدمه همه خیرات و برکات و خودفراموشی را منشأ همه شرور و بدی ها دانست.

«خودشناسی» مقدمه خیرات است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت الاسلام حبیب الله فرحزاد در جمع عزاداران حسینی حرم مطهر حضرت کریمه اهل بیت (س) با اشاره به آیه مبارکه «یا أیّها الّذین آمنوا علیکُم أنفسکُم» و بیان ضرورت توجه به خود و إصلاح نفس اظهار کرد: خودسازی و مراقبت از نفس سبب خشنودی پروردگار می شود، همچنان که بر اساس روایات ذکر صلوات بر محمد و آل محمد (ص) هم سبب خشنودی خداوند، سبب استجابت دُعا و همچنین سبب پاکیزگی، رُشد و قبول أعمال می شود.

وی افزود: بر اساس یکی از أحادیث قُدسی، خداوند تبارک و تعالی با خطاب «یا ابن آدم» چنین بیان می فرماید که همه چیزها برای انسان و انسان برای خدا آفریده شده و این تعبیر همان است که در شعر «بی همگان به سر شود بی تو به سر نمی شود» نیز بیان شده است.

 

خداوند مؤمنان را از خود و خود را از آنان می داند

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: یکی دیگر از أحادیث قُدسی که کمتر شنیده شده چنین بیان می‌دارد که «المؤمن مِنّی و أنا مِنهُ» یعنی خداوند می فرماید مؤمن را از نور خودم خلق کردم، پس او از من است و من هم از اویم.

فرحزاد با توضیح این که بر اساس نظر برخی بزرگان اگر انسان از تعبیر این دو روایت شگرف جان دهد نباید او را سرزنش کرد اظهار کرد: همه این متون به نوعی نشان دهنده اهمیت خودشناسی و خودسازی است و در اصل بیان دارد که اگر کسی به درستی خود را بشناسد، خودش را به دنیای فانی و گذرا آلوده نمی کند.

وی سپس تصریح کرد: این که خداوند نور مؤمن را از نور خویش می داند و وی را از خودش بر می‌شمارد به این معناست که مؤمن حقیقی با خودشناسی و بندگی خدا چنان اوج می گیرد که حتی می تواند به تعبیری کار خدایی کند و اگر خداوند به چیزی می فرماید باش و می شود، مؤمن راستین هم می تواند به همین قدرت دست پیدا کند، همچنان که معصومین (ع) همین گونه بودند.

استاد حوزه علمیه قم همچنین بیان کرد: یکی از آیات سوره مبارکه توحید، آیه «لم یلد و لم یولد» است که بیشتر با عبارت «نزائیده و زائیده نشده است» ترجمه می شود، در حالی که تفسیر دقیق تر این آیه مبارکه همان بحث جدا نبودن خدا از مخلوقات و جدا نبودن مخلوقات از خداست.

 

تمام سفارش انبیاء و اولیاء در واژه «ادب» خلاصه شده است

فرحزاد اضافه کرد: در عین حال باید توجه داشت که یک بررسی کلی در متون دینی نشان می دهد که تمام سفارش انبیاء و اولیاء در کلمه ای به نام «ادب» جمع است، چراکه در حقیقت بندگی خدا یعنی «ادب نگاهداشتن» و دین هم چیزی جُز رعایت آداب نیست.

وی در ادامه با اشاره به عبارت «اللهم انّی اسئلک برحمتک التی وسعت کل شیء» در ابتدای دعای کمیل گفت: از آن جا که امام حسین (ع) در برخی زیارات با عنوان «رحمت واسعه الهی» خوانده می‌شود، می توان از کنار هم قرار دادن این دو مسئله به این نتیجه رسید که ما در دعای کمیل و از همان ابتدای این دعا در حقیقت به امام حسین (ع) متوسّل می شویم.

فرحزاد با بیان اهمیت اشعار مرحوم «عُمّان سامانی» در کتابی با عنوان گنجینه الاسرار و در موضوع حماسه حسینی گفت: بخشی از این ابیات شگرف درباره فراق جانسوز حضرت سیدالشهداء (ع) و حضرت زینب (س) است که مناسب روضه این روزها یعنی روزهای اسارت خاندان اهل بیت (ع) است.

انتهای پیام/2258

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول