اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

آسیب‌شناسی علت عدم استفاده از پل‌های عابر پیاده در مازندران

عضو کمیته ایمنی راه‌های مازندران گفت: هرگونه توصیه برای استفاده از پل‌های عابر پیاده غیراستاندارد در مازندران باز خورد منفی دارد.

آسیب‌شناسی علت عدم استفاده از پل‌های عابر پیاده در مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، فوت ۴۶ عابر پیاده در ۴ ماه نخست امسال براساس اطلاعاتی که پزشکی قانونی مازندران در اختیار رسانه‌ها قرار داده جدای از اشتباهات فردی در عبور و مرو  از جهت وجود زیرساخت‌های شکننده در بهسازی معابر هم قابل بررسی است. در همین ارتباط گفت‌وگویی داشتیم با محمد اتقائی پژوهشگر ایمنی و ترافیک که به برخی از چالش‌ها در این حوزه اشاره کرده است.

وی اظهار کرد: در استان‌های شمالی از جمله استان مازندران با توجه به تراکم جمعیتی در حاشیه‌های معابر استان عملا در تمامی معابر برون شهری، همچون معابر درون شهری، خطر عبور عابران پیاده از عرض راه‌ها وجود دارد.

این پژوهشگر ایمنی ترافیک با بیان اینکه، توجه به عابران پیاده به عنوان یکی از کاربران راهها در این استان باید به شکل ویژه‌تری دیده شود،گفت: علاوه بر نصب پل‌های عابر پیاده در تمامی نقاط حساس و پرتردد، باید جذابیت‌های پل‌های عابر پیاده در این استان هم بیشتر شود تا عابران پیاده برای استفاده از پل‌ها، ترغیب شوند.

 


وی با بیان اینکه مجهز کردن پل‌ها به آسانسور و پله برقی، رنگ‌آمیزی و نظافت دائمی پل‌ها در جذابیت بیشتر پل‌ها برای عابران پیاده موثر هستند، گفت: چنانچه عابری چنین پل‌هایی ببیند، احتمالا ترغیب می‌شود از پل‌های عابر پیاده استفاده کند.

عضو کمیته ایمنی راه‌های استان با بیان اینکه ساخت و نصب پل‌های عابر پیاده، بیشتر توسط سرمایه‌گذاران و کانون‌های تبلیغاتی انجام می‌شود، تصریح کرد: بهتر است اداره راهداری به عنوان متولی پل‌ها طوری با این شرکت‌ها توافق کند که با افزایش مدت قرارداد بهره‌برداری، پل‌هایی که نصب می‌کنند حتما مجهز به پله برقی و آسانسور باشند و در طول مدت قرارداد، مسؤولیت نگهداری و حفاظت از تجهیزات پل‌ها هم با خود شرکت‌های سرمایه‌گذار باشد.

اتقائی نگاه صرفا اقتصادی به نصب پل‌های عابر پیاده در برخی از مکان‌ها را از معضلات و موانع نصب استاندارد و ایمن پل‌ها بیان کرد و افزود: عملا در برخی از مکان‌ها اولویت نصب سازه پل‌های عابر پیاده، بهره‌گیری اقتصادی از بنر تبلیغاتی در طرفین پل‌ها است و ایمنی عابران پیاده در اولویت قرار نمی‌گیرد. 

پژوهشگر حوزه ایمنی ترافیک در استان مازندران با بیان اینکه مطابق بررسی‌ها، حدود ۲۵۰ پل عابر پیاده در محدوده بین شهری استان وجود دارد، گفت: مجهز کردن تمامی پل‌ها به آسانسور و پله برقی شاید در کوتاه‌مدت اجرایی نشود از این رو می‌شود با بررسی و مطالعه و شناسایی مناطق پرتردد عابران پیاده، تجهیز پل‌های عابر پیاده را اولویت‌بندی کرد.


وی نصب سطح شیبدار به جای پله برای پل‌ها را یک راه حل کوتاه‌مدت دیگر برای جذابیت بیشتر پل‌ها معرفی کرد و افزود: پل‌های دارای سطح شیبدار با شیب ملایم علاوه بر رفت و آمد راحت‌تر عابران پیاده، مناسب هموطنان با ویلچر هم است. 

این مدرس دانشگاه با تاکید بر اینکه باید تلاش کرد رقم فوتی های عابران پیاده در استان مازندران کاهش پیدا کند، تصریح کرد: داشتن روشنایی، محصور نبودن تمام طرفین پل‌ها به تبلیغات، باعث افزایش احساس امنیت عابران پیاده برای استفاده از پل‌ها می‌شود.

وی فرهنگ‌سازی استفاده از پل‌های عابر پیاده را، برای کاهش فوتی‌های عابر پیاده بسیار موثر ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر با توجه به شرایطی که پل‌های عابر پیاده در استان مازندران دارد نمی‌توان مردم را ترغیب به استفاده از پل کرد در بسیاری از مواقع امکان استفاده از پل عابر پیاده با توجه به شرایط جسمی و بیماری‌های که دارند وجود ندارد.

اتقائی خاطر نشان کرد: پس از استانداردسازی پل‌های عابر پیاده باید استفاده از پل‌ها را به فرهنگ تبدیل کرد، در حال حاضر تشویق مردم به استفاده از پل‌های عابر پیاده غیراستاندارد باخورد مناسبی ندارد و به نوعی آب در هاون کوبیدن است.

وی در پایان گفت: چه طور ما به فردی بالای ۵۰ سال که مشکل اسکلتی عضلانی دارد توصیه کنیم که از پل عابر پیاده‌ای استفاده کند که عبور از آن اولا غیرممکن و در ثانی مشکل‌زا است حتی توصیه استفاده از پل‌های عابر پیاده برای کودکان هم با توجه به شرایط فیزیکی نامناسب پل‌ها هم اثرات منفی دارد.

انتهای پیام/۸۶۰۰۴/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول