اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

۲۷ طرح اساسی جهش تولید در بخش کشاورزی سمنان تدوین شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه برنامه‌های افزایش تولید در این بخش دنبال می‌شود، گفت: ۲۷ طرح اساسی جهش تولید در دستور کار است.

۲۷ طرح اساسی جهش تولید در بخش کشاورزی سمنان تدوین شد

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، سیدحسن میرعماد پیش از ظهر امروز به خبرنگاران گفت: با اجرای طرح‌هایی، محصولات بخش کشاورزی 253 هزار و 668 تن افزایش می‌یابد که ارزش رقمی آن در حدود یک هزار و 500 میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه استان سمنان ظرفیت‌های مطلوبی در بخش کشاورزی دارد، گفت: میانگین تولید کشاورزان پیشرو در این استان گاه تا حدود سه برابر متوسط تولید است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه علل موفقیت کشاورزان پیشرو در حوزه تولید پسته از آنان جمع‌آوری شده است، گفت: تلاش می‌شود بر اساس تجارب کشاورزان پیشرو آموزش‌هایی به سایر بهره‌برداران ارائه شود تا بتوانیم در مدت دو سال متوسط تولید استان از 3.5 تن به هفت تن افزایش پیدا کند.

میرعماد با بیان اینکه اقدامات متعددی در سال جهش تولید برای افزایش محصولات کشاورزی در دستور کار است به انعقاد تفاهم‌نامه سازمان جهاد کشاورزی استان با سپاه پاسداران این استان اشاره کرد و گفت: در این تفاهم‌نامه تلاش می‌شود تا از ظرفیت بسیج برای افزایش عملکرد بخش کشاورزی بهره گرفته شود.

وی با بیان اینکه اجرای این تفاهم‌نامه با حضور افراد بسیجی در روستاها و کانون‌های تولید آغازشده خاطرنشان کرد: در قالب این تفاهم‌نامه بسیجیان به کمک بخش کشاورزی آمده و زمینه رونق و افزایش تولید در این بخش فراهم می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: مجموعه این اقدامات سبب می‌شود در سه سال آینده تولید محصولات کشاورزی بیش از 27 درصد افزایش یابد.

میرعماد درباره اشتغال‌زایی در بخش کشاورزی نیز گفت: 45 هزار خانوار در بخش کشاورزی مشغول به کار است و همچنین با 27 طرح اساسی که در پروژه‌های جهش تولید پیگیری می‌شود و پیش‌بینی‌شده 849 نفر اشتغال جدید ایجاد شود.

وی با بیان اینکه در هفته دولت نیز 181 طرح عمرانی و تولیدی با اعتبار 118 میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد خاطرنشان کرد: با بهره‌برداری از این طرح‌ها زمینه اشتغال 615 نفر به‌صورت مستقیم و 808 نفر به‌صورت غیرمستقیم فراهم می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی همچنین گفت: با افتتاح پروژه‌های هفته دولت بیش از سه هزار خانوار از منافع این طرح‌ها بهره‌مند می‌شوند.

میرعماد با بیان اینکه برنامه‌های اقتصاد مقاومتی متعددی در استان تدوین شد خاطرنشان کرد: بیش از 97 درصد اهداف این برنامه‌ها علی‌رغم تمامی محدودیت‌ها محقق شد.

وی با بیان اینکه استان سمنان دارای محدودیت منابع به‌ویژه محدودیت منابع آبی است ابراز امیدواری کرد با اجرای برنامه‌های مختلفی که در دست تدوین است موضوع جهش تولید در استان تحقق یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه در این استان برنامه‌های مختلفی بر حوزه سازگاری با کم‌آبی تدوین‌شده است گفت: تلاش می‌شود با این منابع محدود آب و ظرفیت‌های موجود زمینه افزایش تولید در این استان فراهم شود.

میرعماد با اشاره به اینکه در موضوع مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی اقدامات مطلوبی انجام‌شده است به تدوین سند بهره‌برداری آب در این استان اشاره کرد و گفت: سند بهره‌وری آب، نقشه راه در استان سمنان است.

وی همچنین به اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در حوزه مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در 6 سال اخیر بیش از دو برابر افزایش داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: 35 هزار هکتار از اراضی استان سمنان مجهز به سامانه‌های نوین آبیاری شده و این مهم به علت افزایش فرهنگ بهره‌برداری در بخش کشاورزی و همراهی مطلوب کشاورزان به‌دست‌آمده و این روند ادامه دارد.

میرعماد با بیان اینکه هدف‌گذاری برای توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در این استان سمنان انجام‌شده است گفت: این فرایند با کمک استاندار و حمایت‌های وزیر جهاد کشاورزی پیگیری می‌شود.

وی توسعه کشت‌های گلخانه‌ای را یکی دیگر از اقدامات بخش کشاورزی استان سمنان در راستای مدیریت مصرف آب بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: کشت گلخانه‌ای در دو سال اخیر در استان سمنان 70 هکتار افزایش یافته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه در حال حاضر شهرک‌های گلخانه‌ای جدید در دست احداث است افزود: امسال نیز 60 هکتار سطوح گلخانه‌ای در دست اجرا است و امیدواریم تا پایان سال 100 هکتار به سطوح گلخانه‌ای استان افزوده شود.

میرعماد خاطرنشان کرد: توسعه گیاهان دارویی نیز یکی از موضوعاتی است که در بخش مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه عرصه‌های طبیعی استان سمنان ظرفیت‌های بی‌نظیری در حوزه کشت گیاهان دارویی دارد افزود: در استان سمنان بیش از 120 گونه گیاه دارویی وجود دارد که 50 گونه آن به‌صورت سنتی و 10 گونه به‌صورت صنعتی بهره‌برداری می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه توسعه کشت گیاهان دارویی در دستور کار است تصریح کرد: این گیاهان نیاز آبی کمی داشته و درعین‌حال دارای ارزش‌افزوده بالایی دارند و ازاین‌رو توسعه کشت این گیاهانم مقرون‌به‌صرفه است.

میرعماد گفت: بیش از سه هزار هکتار کشت گیاهان دارویی در استان انجام‌شده است و این روند ادامه دارد.

انتهای پیام/74006/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول