اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

اصرار روحانی بر اجرای پرهزینه‌ترین روش جبران کسری بودجه+ویدئو

در حالی رئیس‌جمهور مدعی است فروش اوراق سلف موازی نفتی بهترین روش جبران کسری بودجه است که بررسی‌ها نشان می‌دهد متوسط هزینه انتشار سالانه اوراق سلف موازی نفتی 4 برابر متوسط هزینه انتشار سالانه اوراق مالی است.

اصرار روحانی بر اجرای پرهزینه‌ترین روش جبران کسری بودجه+ویدئو

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، همانطور که رئیس جمهور و رئیس کل بانک مرکزی صراحتا بیان کرده اند هدف اصلی دولت از ارائه پیشنهاد برای اجرای طرح گشایش اقتصادی (پیش فروش نفت با استفاده از اوراق سلف موازی نفتی) به شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، جبران کسری بودجه دولت در سال جاری است.

براساس بررسی های کارشناسان و مراکز پژوهشی مانند مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، کسری بودجه دولت در سال 99، حدود 150 هزار میلیارد تومان تخمین زده می شود.

در حالی که دولت برای جبران کسری بودجه امسال، مجوز فروش سهام شرکت های دولتی در بورس را مطابق قانون بودجه 99 دارد که درآمد آن حدود 190 هزار میلیارد تومان تخمین زده می شود و همچنین از شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، مجوز انتشار 150 هزار میلیارد تومان اوراق مالی مازاد بر قانون بودجه 99 را دریافت کرده است، به دنبال پیش فروش حدود 200 میلیون بشکه نفت است که درآمدی حدود 170 هزار میلیارد تومان برای دولت به همراه دارد.

دولت اصرار دارد طرح گشایش اقتصادی در مقایسه با انتشار اوراق مالی، روش بهتری برای جبران کسری بودجه است. در همین زمینه، اخیرا حسن روحانی رئیس جمهور در دیدار مدیران ارشد رسانه‌های کشور در تاریخ 4 شهریورماه گفت: «آن چیزی که در ذهن ما بود این بود که بیاییم علیرغم تحریم نفت، نفت را در بازار بفروشیم به قیمت روز با قیمتی که الان فرض کنید اوپک دارد 40 دلار بیشتر یا کمتر با ریال هم بفروشیم بر مبنای نیما بفروشیم ولی این نفت را دو سال دیگر عرضه کنیم به آن کسی که امروز خریدار هست. این می‌توانست خیلی مفید باشد یعنی مشکل امروز ریال ما را حل می‌کرد، بودجه ما را حل می‌کرد، کسری بودجه ما را به بهترین شکل، البته الان هم اوراق می‌فروشیم راههای دیگر داریم این نشود اینطور نیست که بن‌بست باشد ولی این بهتر از اوراق بود اگر این کار را می‌کردیم از اوراق بهتر بود».

این در حالی است که بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که متوسط هزینه سالانه انتشار (نرخ بهره سالیانه) اوراق سلف موازی نفتی 4 برابر متوسط هزینه سالانه انتشار اوراق مالی بوده است و عملا فروش اوراق سلف موازی نفتی پرهزینه ترین روش موجود برای جبران کسری بودجه به حساب می‌آید که موجب سقوط کشور از چاله «کسری بودجه» به چاه «بحران بدهی» خواهد شد.

ویدئویی درباره این موضوع در ادامه آمده است:

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول