اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

ذره‌بین فارس‌من| با آغاز سال تحصیلی جدید مهم‌ترین مطالبات شما از وزارت آموزش و پرورش چیست؟

با آغاز سال تحصیلی به بررسی مهم‌ترین مطالبات شما از وزارت آموزش و پرورش پرداخته‌ایم. مطالبات شما تنها از جنس مسائل دانش‌آموزی نیست؛ از مسائل صنفی-حقوقی کارکنان گرفته تا مسائل فرهنگی در مدارس بین سوژه‌های‌تان دیده می‌شود.

ذره‌بین فارس‌من| با آغاز سال تحصیلی جدید مهم‌ترین مطالبات شما از وزارت آموزش و پرورش چیست؟

به گزارش خبرگزاری فارس؛ از امروز سال تحصیلی جدید آغاز می شود. آغاز سال تحصیلی امسال تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته‌است. کرونا بازگشایی مدارس و از آن مهم تر نحوه‌ی آموزش به میلیون‌ها دانش‌آموز ایرانی در مقاطع مختلف را تحت‌تاثیر خود قرار داده‌است. به همین مناسبت در ذره‌بین این هفته به بررسی مهم‌ترین مطالبات شما از وزارت‌خانه‌ی آموزش و پرورش می‌پردازیم:

 

نخست|نفوذ فرهنگی در مدارس با اجرایی شدن سند ۲۰۳۰
رهبر انقلاب اسلامی در جلسه‌ای که روز گذشته با وزیر آموزش پرورش و معاونان این وزارت خانه‌ی راهبردی داشتند، به صراحت اعلام کردند:«جلوی اجرای سند ۲۰۳۰ در مدارس را بگیرید.» این تذکر صریح ایشان برای چندمین بار نشان می‌دهد، وزارت‌خانه‌ی آموزش و پرورش بر خلاف ادعای مسئولانش کم کاری هایی در این موضوع انجام داده است،که مصداق بارز نفوذ فرهنگی می‌باشد. 

اعتراض به اجرایی شدن سند ۲۰۳۰ در مدارس، بین سوژه های شما در «فارس‌من» نیز دیده می‌شود.اعتراضات و گزارش‌هایی که گستره‌ی آن مربوط به استان‌های مختلف کشور است.

 

دوم| خدمت‌گزاران‌مدارس، مظلوم ترین قشر در آموزش‌و پرورش
مظلوم ترین اقشار در ساختار آموزش و پرورش خدمت گزاران مدارس هستند،که محروم از خیلی بندهای تشویقی نسبت به سایر شاغلین در فیش حقوقی خود هستند. آن‌‌ها سوژه ای در فارس‌من تحت عنوان «لزوم توجه به رتبه‌بندی و افزایش حقوق سرایداران مدارس» با ۲ هزار امضا ثبت کرده‌اند.

ما  علاوه بر این‌که پیگیر مشکلاتشان بودیم در خبرگزاری فارس نیز، ماه گذشته پای درددل سرایداران و خدمتگزاران مدارس نشستیم و میزگردی با حضور این قشر زحمت کش برگزار کردیم تا مشکلات خود را رساتر بیان کنند.

حداقلی ترین خواسته‌ی آن‌ها، لزوم توجه به رتبه بندی سرایداران مدارس است تا بتوانند از این طریق به حقوق مغفول مانده‌ی خویش برسند. 
 

سوم|مشکلات معلمان مدارس غیرانتفاعی
معلمان مدارس غیر انتفاعی یکی دیگر از اقشار فرهنگی کشور هستند که به «فارس من» برای شنیدن صدای اعتراض خود اعتماد کرده‌اند سوژه‌های این معلمان اکثر در مورد تبعیضی است که بین آن‌ها و سایر معلمان شاغل در مدارس دولتی وجود دارد.


معلمان مدارس غیر انتفاعی از اقشاری هستند که در ساختار آموزش و پرورش به رسمیت شناخته نمی شوند. بهره‌مند نبودن از حقوق مکفی، امنیت شغلی، نبودن شرایطی برای استخدام در وزارت آموزش و پرورش و .... باعث نارضایتی این قشر از معلمان که بار آموزشی ۱۴ درصد از مدارس کشور را بر دوش دارند شده است.

 

چهارم|بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید
ویروس کرونا شش ماهی هست که با حضورش نظم جهانی را تغییر داده و باعث تحولی عظیم در سبک زندگی‌ها شده‌است. بلافاصله پس از شیوع این ویروس در کشورمان کلاس های درس مدارس تعطیل شد و آموزش حضوری جای خود را به آموزش مجازی در قالب سامانه‌ی شاد داد. تجربه‌ی آموزش مجازی با انتقاداتی جدی همراه بوده است به ویژه آنکه امکان دسترسی همه‌ی دانش آموزان خصوصا در مناطق محروم به این سامانه وجود ندارد.

طبق اعلام صریح وزیر آموزش‌و پرورش امسال، اصل بر آموزشِ حضوری است و همین مسئله نگرانی والدین دانش آموزان را به همراه داشته است. این نگرانی والدین در کمپین‌های «فارس‌من» نیز دیده می‌شود: «برای جلوگیری از  افزایش نیافتن آمار مرگ و میر از مسئولین خواهشمندیم تا دوره آموزشی سال ۹۹ را به صورت غیرحضوری اجرا کنند، با توجه به مشکلاتی که در آموزش مجازی رخ داد بسیاری در مناطق محروم خواهان آموزش حضوری هستند اما با این کار جان دانش آموزان  به خطر می‌افتد.»

با وجود همه‌ی این نگرانی ها از امروز سال تحصیلی جدید با حضور دانش‌آموزان داخل مدارس در تمامی مناطق سفید و زرد و قرمز آغاز شد. طبق اعلام مسئولین آموزش‌و پرورش در مدارسی که امکان رعایت پروتکل‌ها به دلیل تراکم بالا وجود ندارد قرار است دانش آموزان دسته‌بندی شوند و به نوبت سر کلاس‌های درس حاضر شوند.

 

پنجم|طرح رتبه بندی معلمان
پر امضا‌ترین سوژه‌های معلمان در «فارس‌من» مربوط است به طرح رتبه بندی معلمان. طرح رتبه بندی یک دهه‌ای می‌شود که مطرح شده است اما پس از گذشت ده سال رتبه بندی نتوانسته به نقطه‌ی مطلوب معلمان برسد و رضایت آن‌ها را جلب کند.

دریکی از کمپین های ۱۰ هزار امضایی «فارس‌من» در این رابطه ‌می‌خوانیم: «گر چه دولت محترم گام‌هایی را برای نیل به این مهم برداشته‌اند اما کافی نبوده. لذا توقع و انتظار و خواسته به حق و بجای آحاد فرهنگیان از دولت محترم حداکثر پیگیری لازم جهت تصویب فوری لایحه رتبه‌بندی معلمان بعد گذشت چندین سال و نظارت بر حسن اجرای آن است.» 

یکی از دلایل مهم عدم اجرایی شدن رتبه بندی توسط دولت در این است که وفق تصریح بند۲الف ماده ۶۳ برنامه ششم به تصویب مجلس نرسیده و ردیف بودجه سنواتی مشخص ندارد. حال باید دید مجلس یازدهم برای حل این مشکل چه گام هایی برمی‌دارد.

 

ششم|همسان‌سازی حقوق بازنشستگان
اعتراض به عدم همسان سازی حقوق بازنشستگان فرهنگی با شاغلین نیز یکی از سوژه های پرامضا در «فارس من» می‌باشد. در طرح همسان‌سازی، بازنشستگان متناسب با شاغلین هم تراز خود دریافتی دارند.

در خبرگزاری فارس برای به ثمر رسیدن این مطالبه پیگیری های متعددی ازنمایندگان مجلس و مجموعه ی وزارت خانه‌های مرتبط با این موضوع انجام دادیم و در نهایت نیز این پیگیری ها به نتیجه رسید. طبق اعلام رسمی آقای دکتر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه قرار است همسان سازی حقوق بازنشستگان از پاییز امسال اجرایی شود.

 

نظام مسائل مربوط به وزارت‌خانه‌ی آموزش‌و پرورش سهم ویژه‌ای در بین سوژه‌های «فارس‌من» دارد. امیدواریم در آینده مشکلات و درخواست‌های شما به حداقلی‌ترین میزان خود برسد.


گزارش از معین رضیئی

انتهای پیام/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول