اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

واقعیت مجازی «سقا» و کاری که 12 ماه به طول انجامید

هم‌زمان با محرم، واقعیت مجازی(VR) «سقا» به کارگردانی سیدمحمود صدیقی در تلویزیون و فضای مجازی منتشر شد که توانست تحسین مخاطبان را بدست بیاورد.

واقعیت مجازی «سقا» و کاری که 12 ماه به طول انجامید

به گزارش خبرنگار سینمای فارس محصول توسط سازمان سراج تولید شده و ماجرای شهادت حضرت عباس(ع) را به تصویر کشیده است. این اثر در فضای مجازی با عنوان انیمیشن"سقا" دست‌به دست شد اما به لحاظ فنی visual reality نامیده می‌شود. باتوجه به کیفیت بالا و تاثیرگذاری "سقا" با طراح و کارگردان آن گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

سیدمحمود صدیقی درباره مختصات فنی این کار گفت: فریم خاص این اثر به دلیل طراحی‌اش برای VR است. تصویر ۳۶۰درجه کاملا فراگیر است که برای واقعیت مجازی تولید شده است.

کارگردان واقعیت مجازی "سقا" با اشاره به زمان ساخت این اثر بیان کرد: این کار حدود دوسال پیش ساخته شده است. تولید این محصول حدود ۱۲ماه طول کشیده و دلیلش هم این بوده که چنین کاری باید در "طول" انجام شود. امکان موازی‌کاری و تقسیم‌کار وجود نداشت.

وی افزود: سختی کار این است که یک دوربین در طول هفت دقیقه بدون اینکه کات بخورد حرکت می‌کند. یکی از نکات هنرمندانه "سقا" همین مورد است.

صدیقی درباره چگونگی تصویری کردن چنین سوژه‌ای گفت: هرکس به جلسه روضه می‌رود، تصویری از روضه‌ای که می‌شنود تجسم می‌کند. چیزهای زیادی از کم و کیف شهادت حضرت عباس علیه السلام می‌شنویم. من سعی کردم تصویر این تراژدی طوری به مخاطب نشان داده شود که با واقعیت‌ها هم‌خوانی داشته باشد.

این کارگردان ادامه داد:قسمت‌های حماسی را در روز و با نور عادی پیش رفتم. اما وقتی به لحظات شهادت حضرت نزدیک می‌شویم تصویر را با ترفندی به فرمتی خاص تبدیل کردم. افتخارم این است کاری ساخته‌ام که قابلیت نمایش در همه‌جا را دارد.

صدیقی درباره محتوای این اثر گفت: من تحصیلات پایه ده حوزه دارم. اما با این حال به سراغ متخصصین و اهل روضه رفتم. شرح آن را در قالب بسته‌ای که در VR بگنجد ساختیم. ما پلان و کات نداشتیم و ضمنا از من خواسته شده بود تصویر حضرت عباس با افکت نورانی نشود. این کارمان را سخت می‌کرد چون نمی‌توانستیم ایشان را از روبرو نشان دهیم‌. مثلا در لحظه حضور ایشان در کنار علقمه از دور حضرت را می‌بینیم.

کارگردان "سقا" درباره اینکه آیا از انیمه‌های ژاپنی الگوبرداری کرده‌اند یا نه بیان کرد: خیر؛ انیمه‌های ژاپنی اصولا ربطی به ما ندارند‌. آن‌ها معمولا خیلی خشن و اغراق‌شده‌اند. غیر از صحنه تیرباران اغراق نداشتیم. آن‌هم چون امکان پلان و کات نداشتیم برای نمایش مظلومیت نحوه شهادت حضرت این کار را کردیم. ضمنا کار ما دیالوگ ندارد. ما خواستیم از هر فرهنگ و زبانی با آن همراه شوند.

سیدمحمود صدیقی درباره پروژه‌های بعدی گفت: دو فیلمنامه داریم. یکی پس از شهادت حضرت علی‌اصغر است و دیگری نماز ظهر عاشورا. شخصا موضوع حضرت علی‌اصغر برایم اولویت دارد. این سوژه مربوط به لحظات پس از شهادت حضرت است. امیدوارم بتوانیم تا محرم سال آینده آن را بسازیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول