اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

دانمارک سفیر روسیه را احضار کرد

اقدام جنگنده سوخو-۲۷ در دنبال کردن بمب‌افکن آمریکایی در نزدیکی یک جزیره دانمارکی، واکنش دانمارک را در پی داشت و این کشور در اعتراض به «نقض حریم هوایی» خود، سفیر مسکو را احضار کرد.

دانمارک سفیر روسیه را احضار کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در حالی که مقام‌های دانمارک از اقدام جنگنده سوخو-27 در نقض حریم هوایی دانمارک در نزدیکی جزیره «بورنهولم» خبر داده و سفیر مسکو را احضار کردند، روسیه این اتهام را رد کرده است.

بنا بر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، «یپه کوفود» وزیر خارجه دانمارک اعلام کرد که این کشور در اعتراض به اقدام جنگنده روس در نقض حریم هوایی دانمارک در دریای بالتیک، سفیر مسکو را احضار کرد.

به گفته مقام‌های دانمارکی، روز جمعه هفته گذشته جت‌های جنگنده این کشور به منظور رهگیری سوخو-۲۷ روسیه که حریم هوایی دانمارک را در نزدیکی جزیره بورنهولم دانمارک نقض کرد، به پرواز درآمدند.

مقام‌های روسیه روایت دانمارک درباره نقض حریم هوایی این کشور را تکذیب و اعلام کردند که سوخو-۲۷ در آب‌های بین‌المللی در حال گشت‌زنی و دنبال کردن یک بمب افکن آمریکایی بود.

وزیر خارجه دانمارک اما مدعی شد: «من موضوع نقض غیرقابل قبول حریم هوایی دانمارک از سوی روسیه را موضوعی جدی قلمداد می‌کنم. بسیار حیاتی است که همگان شامل روسیه به مقررات ابتدایی بازی و اصول بین‌المللی پایبند باشند.

وی در مصاحبه با «رادیو دانمارک» افزود: «چنین موضوعی (اقدام جنگنده روس در نقض حریم هوایی دانمارک) نباید تکرار شود».

بنا بر گزارش اسپوتنیک، در جریان رزمایش اخیر «آسمان متحد» کشورهای عضو ناتو، در مجموع 4 بمب افکن آمریکایی تنها در یک روز بر فراز ۳۰ کشور عضو ناتو به پرواز درآمدند. این بمب افکن‌ها با ۸۰ جت جنگنده کشورهای عضو ناتو اسکورت شدند.

در جریان یکی از این پروازها، جنگنده سوخو-۲۷ روسیه یکی از بمب افکن‌های آمریکایی بی‌-۵۲ را در نزدیکی بورنهلم دانمارک تعقیب کرد.

پیمان آتلانتیک شمالی (موسوم به ناتو) در بیانیه‌ای این اقدام سوخو-۲۷ روسیه را «نقض جدی حریم هوایی اعضای ناتو» توصیف کرد.

«ترین برامسون» وزیر دفاع دانمارک هم مدعی نقض حریم هوایی کشورش شد و به اقدام جنگنده روس اعتراض کرد.

وی با این ادعا که «این یک موضوع روشن است که نقض حریم هوایی دانمارک، یک موضوع کاملا غیرقابل قبول است» افزود، نقض حریم هوایی دانمارک از سووی روسیه موضوعی نادر بوده است».

وزارت دفاع روسیه اما ادعاها درباره نقض حریم هوایی دانمارک را رد و اعلام کرد که سوخو-27 در آب‌های بین‌المللی دریای بالتیک پرواز کرد.

خبرگزاری اسپوتنیک ضمن انتشار این خبر افزود: «اخیرا رهگیری هواپیماها در دریای بالتیک، سیاه و بارنتز تبدیل به یک سریال تکراری شده است. در تاریخ ۳۱ آگوست سه فروند جت جنگنده سوخو-۲۷ به منظور رهگیری سه بمب‌افکن بی‌-۵۲ در نزدیکی مرز فدراسیون روسیه در دریای بالتیک به پرواز درآمدند».

طبق گزارش این رسانه جنگنده‌های سوخو-۲۷ تا زمان تغییر مسیر و دور شدن بمب‌افکن‌های از مرز روسیه به عملیاتشان ادامه دادند.

از سوی دیگر، روز سه شنبه (دیروز) یک هواپیمای میگ-۳۱ ناوگان شمالی روسیه به منظور رهگیری هواپیمای شناسایی پی-۳سی نروژ عملیات انجام داد.

زور آزمایی و قدرت نمایی هوایی کشورهای عضو ناتو به ویژه آمریکا در مناطق مختلف اروپای شمالی و شرقی در حالی صورت می‌گیرد که روسیه بارها بر عزم خود برای حفاظت از حریم هوایی و سرزمینی خود تاکید کرده است.

احضار سفیر روسیه در دانمارک یک روز بعد از آن صورت گرفت که سفارت روسیه در واشنگتن از اقدام ارتش آمریکا در استقرار سامانه‌های پرتاب راکت چندگانه در استونی به منظور بر‌پایی یک رزمایش انتقاد کرد.

تیپ‌ پیاده نیروهای مسلح کشور‌های حوزه بالتیک و تیپ ۴۱ توپخانه صحرایی ارتش آمریکا قرار است از ۱۱ تا ۲۱ شهریور رزمایشی را به طور مشترک در استونی برگزار کنند. طی این رزمایش، آمریکا قرار است اولین راکت را در خارج از پایگاه‌های دائمی خود در اروپا شلیک کند (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول