اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

کانتینر پلمپ در گمرک یعنی عدم نظارت بر واردات/ چرا سامانه‌های ورود اجناس شفاف نیست؟

نائب‌رئیس کمیسیون شوراهای مجلس با انتقاد از کوتاهی گمرک در به‌کارگیری تعداد بالایی از ایکس‌ری برای نظارت بر واردات گفت: چرا سامانه‌های ورود اجناس شفاف نیست؟

کانتینر پلمپ در گمرک یعنی عدم نظارت بر واردات/ چرا سامانه‌های ورود اجناس شفاف نیست؟

محمدحسن آصفری نائب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، درباره عدم شفافیت در گمرک و واردات اجناس بدون نظارت و بررسی اظهار داشت: موضوع شفافیت در همه عرصه‌ها کشور یکی از مسائل جدی بوده است که بایستی این شفافیت به ویژه در حوزه‌های اقتصادی حداکثری باشد.

وی افزود: باید نماینده مجلس و مردم مطلع باشند چه کسانی چه کالایی و با چه قیمتی وارد کشور و گمرکات کرده‌اند، بسیار مهم است. چرا که نرخ ورود آن با نرخ موجود در بازار بایستی تطابق داشته باشد.

**چرا برنامه‌ای برای شفافیت گمرکات و سامانه‌های آن وجود ندارد؟

نائب رئیس کمیسیون شوراهای مجلس افزود: طبق اصل سوم قانون اساسی که به عدالت تاکید دارد وزارت اقتصاد باید زمینه شفافیت در واردات گمرکات کشور را به وجود آورده و توسط سامانه‌ای که در اختیار آنهاست در دید همگان باشد و این حق همگان است که متوجه باشند کالاهایی که وارد کشور می‌شود با چه قیمتی بوده و با چه قیمتی توزیع می‌شود و چه کسانی وارد کننده بوده و چه ارز حمایتی را دریافت کردند.

آصفری گفت: اگر شفافیت در گمرکات وجود داشته باشد همگان متوجه می‌شوند وارد کننده ارز نیمایی گرفته یا ارز آزاد و در آن صورت نرخ عرضه شده آن جنس و کالا در بازار مشخص خواهد شد. لذادر همین اساس از وزیر اقتصاد خواسته‌ایم در این باره پاسخ دهد چرا برنامه‌ای برای شفافیت در گمرکات کشور نداشته و سامانه‌ای که مردم بتوانند به صورت دقیق رصد کنند و حتی نمایندگان مجلس در این راستا به ایفای وظایفشان بپردازند نیست.

** اختیار تعداد و جانمایی و تجهیز به اسکنر با گمرک است

وی گفت:‌ من نامه‌ای را به گمرک کشور و وزیر اقتصاد در دوره نهم مجلس نوشتم که خودروهای لوکس و مدرنی که وارد کشور می‌شود با چه قیمتی بوده و از کدام مبادی گمرکی وارد شده و چه افرادی آن را وارد کرده و چه مقدار ارز گرفته‌اند و در همین راستا آمار بلند و بالایی فرستاد که نشان می‌داد برخی نمایشگاه داران خاص در مناطق مختلف کشور وارد کننده اصلی خودروهای خارجی هستند و این حق برای همگان وجود ندارد.

نماینده مردم اراک در مجلس درباره عدم اسکن همه اجناس و کالاهای وارداتی در گمرکات گفت:‌ مجلس شورای اسلامی این اختیار به گمرک داده که خود را مجهز به سامانه‌های روز و سیستم‌های اسکنر و بازرسی با دقت‌های بالا داده است.

** کوتاهی گمرک در عدم به کارگیری مناسب از دستگاه‌های ایکس ری برای نظارت بر واردات

آصفری گفت: ‌نبایستی کانتینر پلمپ شده وارد گمرکات کشور شود و گمرک امکان فک پلمپ آن را نداشته باشد. همچنین اگر بنای ورود جنس و کالایی به کشور به صورت کانتینری وجود دارد پلمپ آن باید شکسته شده و خوداظهاری ورود آن جنس و کالا باید با اجناس و کالاهای درون کانتینر تطابق داشته باشد.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی افزود: قانون این اجازه را به گمرک داده که بتواند همه اجناس و کالاهای وارداتی را کنترل کند و اگر کوتاهی در این بار صورت می‌گیرد و به اندازه کافی دستگاه‌های ایکس‌ری در مبادی ورودی کشور وجود نداشته و در این زمینه در بنادر و فرودگاه‌ها دچار ضعف هستیم کم‌کاری گمرک است.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول