اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

فقط 7 درصد مدیریت در آموزش و پرورش به بانوان اختصاص دارد

مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: 7 درصد مدیریت در آموزش و پرورش به بانوان اختصاص دارد در حالی که این عدد باید به 30 درصد برسد.

فقط 7 درصد مدیریت در آموزش و پرورش به بانوان اختصاص دارد

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، فرحناز مینایی‌پور مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجلاس سی‌وچهارم رؤسا و مدیران آموزش و پرورش سراسر کشور اظهار کرد:  7 درصد مدیریت در آموزش و پرورش به بانوان اختصاص دارد در حالی که این عدد باید به 30 درصد برسد.

وی با بیان اینکه 500 هزار معلم خانم داریم و 60 درصد آموزش و پرورش را بانوان تشکیل می‌دهند، ادامه داد: در وزارت آموزش و پرورش 2 معاون، 2 مدیرکل وزارتی، یک مدیرکل آموزش و پرورش استان از بین  32 مدیرکل، 23 معاون مدیرکل از بین 220 معاون مدیرکل، 24 رئیس منطقه از بین 750 رئیس منطقه، 11 مدیر کانون پرورش فکری از بین 32 مدیرکل و 11 رئیس اداره استثنایی از بین 32 رئیس اداره استثنایی را بانوان تشکیل می‌دهند.

مینایی‌پور اضافه کرد: امور زنان و خانواده بر طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، اولویت‌های ابلاغی تخصصی رئیس‌جمهور و برنامه‌های وزیر آموزش‌ و پرورش و سند تحول بنیادین با برنامه‌ریزی‌های تخصصی زمینه‌ها و عوامل بازدارنده در تحقق عدالت جنسیتی را به مدد روش‌های مناسب، شناسایی و برنامه‌های عملیاتی واقع‌بینانه و قابل‌ اجرا که در برگیرنده توسعه فردی و اجتماعی گروه‌های هدف (دختران دانش‌آموز، زنان فرهنگی و خانواده‌ها) و منافع سازمان به‌صورت توأمان باشد ارائه و به‌طور مستقل و یا با مشارکت عوامل سهیم درون و برون‌سازمانی با هدف ارتقای جایگاه و برقراری عدالت جنسیتی در دسترسی زنان و دختران به فرصت‌ها، امکانات و منابع آموزش‌ و پرورش و تحکیم نهاد خانواده اجرا می‌کند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور زنان و خانواده افزود: آموزش سواد زندگی با رویکرد طراحی مسیر خوب زیستن در زندگی مشترک بر مبنای سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی، آموزش مهارت‌های کودکیاری به دانش‌آموزان، افزایش دوام زندگی، مهارت‌های گفت‌وگو و ارتباط مؤثر دانش‌آموزان با همسالان، (خانواده، مدرسه، جامعه)، دانش‌افزایی و توانمندسازی زنان فرهنگی سرپرست خانوار، آموزش حقوق شهروندی به دانش‌آموزان و والدین، بهبود وضعیت بهداشتی دانش‌آموزان دختر مراکز شبانه‌روزی با رویکرد محرومیت‌زدایی و برگزاری کارگاه آموزشی ویژه اولیا دانش آموزان از فعالیت‌های امور زنان در حوزه خانواده بوده است.

وی تصریح کرد: در زمینه این فعالیت‌ها، اقداماتی مانند تألیف کتاب طراحی مسیر خوب زیستن- زندگی مشترک، ساخت فیلم‌های آموزشی از محتوای تهیه ‌شده، تمهید زیرساخت‌های لازم برای تربیت مربی با محتوای تهیه ‌شده از طریق سامانه ضمن خدمت فرهنگیان، برنامه‌ریزی جهت برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه دانش‌آموزان و والدین، انعقاد موافقت‌نامه با معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، تهیه محتوای آموزشی، برنامه‌ریزی جهت تربیت مربی، پیشنهاد ورود موضوع در محتوای آموزشی دوره متوسطه دوم، یازدهم و یا کتاب سلامت و بهداشت پایه دوازدهم، برگزاری کارگاه آموزشی ویژه دانش‌آموزان دختر با تحت پوشش قراردادن تعداد 3266 دانش‌آموز و والدین آنان، تولید فیلم‌های آموزشی تصویرسازی شده با موضوع آداب گفت‌وگو و تکنیک‌های ارتباط موثر، تمهید زیرساخت‌های لازم برای تربیت مربی به‌صورت مجازی، برگزاری کارگاه آموزشی به میزان 8 ساعت در قالب تشکیل مشاوره گروهی با برپایی یک روز اردوی فرهنگی، آموزشی متوالی جهت 9750 نفر، تألیف کتاب راهنمای معلمان، برگزاری کارگاه آموزشی ویژه 483 هزار نفر از والدین و دانش آموز، تحت پوشش قرار دادن 626 هزار نفر از دانش‌آموزان و والدین و برگزاری کارگاه آموزشی برای200 هزار نفر از سوی این حوزه انجام شده است.

مینایی پور با اشاره به وجود 4 شاخص آموزشی بهداشتی، اقتصادی و مشارکت اجتماعی برای سنجش پیشرفت حوزه زنان گفت: اعتقاد دارم که حوزه زنان در عرض40 سال گذشته در دو شاخص آموزشی و بهداشتی خیلی خوب پیشرفت داشته است ولی در حوزه اقتصادی و مشارکت اجتماعی شرایط خوبی ندارند که وظیفه ما توجه به همه این شاخص‌ها است.

وی با اشاره به اینکه با همکاری معاونت زنان ریاست جمهوری طرح افزایش پوشش تحصیلی دختران بازمانده از تحصیل مناطق محروم در 5 استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان،‌ آذربایجان غربی و خوزستان را پیگیری کردیم، ادامه داد: خوشبختانه توانستیم در طی سال‌های گذشته در دوره ابتدایی 98 درصد و در دوره متوسطه اول 94 درصد پوشش تحصیلی دختران را فراهم کنیم.

مشاور وزیر در امور زنان و خانواده ارتقای بهداشت در دوران بلوغ در مناطق محروم را جزو فعالیت‌های بهداشتی در این حوزه دانست و گفت: در شاخص اقتصادی هم توانستیم با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دوره‌های آموزش کار آفرینی در حوزه it در برخی استان‌ها به صورت محدود برای 300 دانش‌آموز برگزار کنیم.

وی تصریح کرد: افزایش مشارکت اجتماعی دختران (30 هزار دختر)، استفاده از ظرفیت زنان برای حل مشکلات اجتماعی، برگزاری دوره تربیت مربی در فضای مجازی از جمله اقدامات این حوزه در شاخص مشارکت اجتماعی است.

مینایی پور درباره موضوع عفاف و حجاب زنان گفت: این مهم باید مورد توجه باشد و در حوزه پرورشی فعالیت خوبی انجام شده و در جهت توجه به هویت دختران برنامه‌هایی داشته و انجام دادیم و برنامه‌هایی برای دختران دهه هشتادی در این زمینه داشته‌ایم. همچنین برگزاری کلاس‌های گفت‌وگو در کل کشور را داشتیم.

وی ادامه داد: آموزش حقوق شهروندی به دختران در سال گذشته با همکاری معاونت زنان ریاست جمهوری انجام شد و برای همه معلمان ابتدایی آموزش حقوق را داشتیم و با هماهنگی قوه قضائیه و وزارت دادگستری، قرار است تمام معلمان تحت پوشش آموزش‌های حقوق قرار بگیرند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول