اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

نگرانی آمریکا از تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر امنیت ملی

تحلیلگر CNN، با اشاره به نگرانی آمریکا از تأثیر شبکه های اجتماعی بر امنیت ملی این کشور گفت: این نگرانی از جنس تأثیر فرهنگ ایدئولوژیک است و حتی به مقولات اقتصادی یا اجتماعی می رسد.

نگرانی آمریکا از تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر امنیت ملی

عباس اصلانی تحلیلگر CNN در گفت و گو با خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس، با اشاره به تأثیرات شگرف شبکه های اجتماعی بر امور سیاسی فرهنگی اجتماعی و اقتصادی گفت: این تغییرات در فضای مجازی منشأ برخی تاثیرات مثبت و منفی بوده است.

وی افزود: با نگاهی به امور سیاسی باید گفت شبکه های اجتماعی و فضای مجازی به برخی مشارکت ها کمک می کند؛ برای مثال با پویش و کمپین ها به مشارکت مردم نظیر انتخابات ها دست می زنیم و یا در حوزه انتخابات مجلس می توان به اقدامات صورت گرفته و فعالیت های نمایندگان دست یافت.

اصلانی در ادامه این دو مثال را در راستای تأثیر مثبت فضای مجازی در حوزه سیاسی عنوان کرد و ادامه داد: این رویه باعث شفافیت خواهد بود.

تحلیلگر CNN خاطرنشان کرد: اینکه این شفافیت چقدر به نتیجه منتج می گردد، محل بحث است اما همواره شفافیت سیاست را در بر نمی گیرد و مسیرهای اقتصادی را نیز در می نوردد.

اصلانی با اشاره به مطالبه گری در فضای مجازی، رفتار های اجتماعی نظیر بدرفتاری پدرخانواده با فرزند را موجب ایجاد دغدغه و مطالبه گری عمومی عنوان کرد و گفت: این فضا منتج به ایجاد فشارهای اجتماعی می گردد تا با پدیده های منفی مقابله شود.

وی این تغییرات را همواره منفی ندانست و افزود: تأثیرات منفی شبکه های مجازی به سان حوزه بورس است که مردم بر اساس تحلیل های غیر منطقی در فضای منطقی پیش می روند.

اصلانی گفت: امروزه بسیاری مردم با دریافت خبری در شبکه های اجتماعی، رفتاری تماما احساسی را از خود بروز می دهند و به جای آنکه بر اساس دانسته های علمی و اقتصاد تحلیل کنند، به سخنان یک تحلیلگر می نگرند که موج و هیجانی پدید می آورد که در مقوله ای نظیر اقتصاد، کاملا منفی است.

پژوهشگر مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه در رابطه با قوانین رسانه ای و فضای مجازی در سایر کشورها اظهار کرد: ابزارهای رسانه ای اجتناب ناپذیر بوده و قابل حذف شدن نیستند، باید به شکلی درست و صحیح هدایت شوند. البته بدین معنا نیست که لزوما خواسته یک حکومت یا کشور تحقق یابد، بلکه ضرر های این فضا باید کاهش یابد و به این فضا چارچوب داد.

وی بیان کرد: کشوری مانند آمریکا که در حوزه مجازی فعالیت بسیاری داشته است، با وجود اینکه زور و نیروی بالایی دارد، باز هم نگرانی هایی در حوزه فضای مجازی دارد. این نگرانی از جنس امنیت ملی یا تأثیر فرهنگ ایدئولوژیک است و حتی به مقولات اقتصادی یا اجتماعی می رسد.

این تحلیلگر تصریح کرد: اخیرا ترامپ فضای تیک تاک را در آمریکا فیلتر کرده است؛ چراکه این تکنولوژی را خلاف امنیت ملی آمریکا می داند. آمریکایی ها تصور دارند برخی پدیده های اجتماعی و رسانه ای، داده و اطلاعات مردم این کشور را جمع آوری می کند و از آن با مانورهای جاسوسی به نفع خود بهره می گیرد.

اصلانی در پایان اظهار داشت: این نگرانی امنیتی در حوزه های دفاعی، امنیتی وسیاسی نیز وجود دارد و بخش اعظم آن شامل حوزه اقتصاد است. کسی که اطلاعات کاربران را در اختیار دارد، درباره بازار بهترین تصمیم را می گیرد و این تکنولوژی بر پایه داده های جمعی در دست هر کشوری باشد، اقتصاد را نیز در اختیار خود می گیرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول