اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

هوش مصنوعی اینستاگرام را جدی بگیرید

کارشناس رسانه گفت: اینستاگرام الگوریتمی را توسط هوش مصنوعی برای کاربران خود قرار داده است که مصرف آنها را کنترل می‌کند.

هوش مصنوعی اینستاگرام را جدی بگیرید

گروه هنر و رسانه: "در سال٢٠٢٠ اینستاگرام الگوریتمی را توسط هوش مصنوعی برای کاربران خود قرار داده که توسط آن کاربران خود را مدیریت می کند، به صورتی که شاید با یک فرد یکبار در ماه و یا یکبار در فصل ارتباط داشته باشیم و تأثیر گذاری و تأثیر پذیری که اتفاق می افتد، بستگی به غالب مغلوب بودن افراد دارد."

این بخشی از صحبت های حجت عرفانیان پور کارشناس رسانه و آسیب شناس اجتماعی است. او بر این باور بوده که اگر افراد در بازدید اول به عنوان سرگرمی دنبال این موضوع باشند، در دفعات بعدی این اینستاگرام است که برای فرد تصمیم گیری می کند که دنبال چه موضوعی باشد؛ بنابراین این شبکه ها می توانند هم بار آموزشی و هم غیر آموزشی را به دنبال داشته باشند و الگو پذیری یکی از تاثیر گذارترین عوامل به شمار می رود.

او معتقد است: انسان های امروزی به سبب مشغله کاری ارتباطات میان فردی آنها روبه کاهش رفته است و ارتباطات خود را در فضای اجتماعی گسترش می دهند و اینستاگرام یکی از این راه های ارتباطی است.

به همین بهانه و در خصوص لایف استایل و فعالیت سوئیت هوم و اثراتی که می توانند این گروه بر کاربران معمولی داشته باشند، ساعتی به بحث و گفت و گو نشستیم. آنچه از نظر می گذرانید، حاصل گفت و گوی ما با وی است.

**سابقه سوئیت هوم ها به چه زمانی بر می گردد، در این خصوص برای مان توضیح می دهید؟

- برای پاسخ به این پرسش ابتدا پرسشی مطرح می شود که لایف استایل و سبک زندگی افراد چیست؟ در واقع علایق، تمایلات و خواسته ها برای آنها در نظر گرفته می شود.

غرق شدن در این شبکه ها و لحظه لحظه زندگی خود را با آن پر کردن کار صحیحی نبوده اما به فراموشی سپردن آ ن نیز نیکو نیست. ما باید بتوانیم تولید کننده شبکه های اجتماعی باشیم. تا حضور ما از گذشته پر رنگ تر احساس شده و از آسیبهای اجتماعی نیز جلوگیری شود.

 

به عنوان مثال فردی در گروهی قرار دارد که طبقات اجتماعی، قشر بندی اجتماعی، وضعیت اقتصادی و مالی و حتی سطح سواد اجتماعی اش مورد دقت قرار می گیرد، به ویژه تأثیر پذیری افراد از نظر جغرافیایی که در آن زندگی می کنند و فرهنگ و آداب و رسوم و خرده فرهنگ ها، اما آنچه که برای ما مهم است این بوده که در این شرایط، هریک از افراد لایف استایل متفاوتی داشته باشند و لایف استایل افراد بستگی به چیدمان خانه، نوع لباس، آرایش، پیرایش، تفریحات وشغل آنها دارد و همه این عوامل در سبک زندگی افراد بسیار مؤثر است. 

 

همه انسان ها آرزوی زندگی سرشار از آسایش را دارند

همه انسانها در حالت عادی زندگی خود را در سلامت عقل و روان، زیبایی را دوست دارند و دل شان می خواهد که در یک محیط آرام و سرشار از آسایش زندگی کنند.

شبکه های اجتماعی بذات ماهیت بدی را ندارند، بلکه ما آنها را هدایت می کنیم. حضور در برخی از شبکه های اجتماعی مجازی با یک نوع بی قاعدگی بدون پشنوانه همراه است که شاید هویت ما را دچار تزلزل کنند. پس انتخابی صحیح می تواند در این زمینه راهگشا باشد.

 

اما آیا این مسأله برای همه مهم است؟ در اینجا بحث قشر بندی اجتماعی به کارمان می آید و طبقات و شأن اجتماعی افراد مهم است، البته فراوانی اطلاعات و ارتباطات می تواند نقش تسهیل کنندگی را داشته باشد.

ارتباطات انسان های امروزی به دلیل مشغله های کاری کاهش یافته است 

از جهت دیگر انسان های امروزی به سبب مشغله کاری ارتباطات میان فردی آنها روبه کاهش رفته است و ارتباطات خود را در فضای اجتماعی گسترش می دهند و اینستاگرام یکی از این راه های ارتباطی است.

لایف استایل افراد بستگی به چیدمان خانه، نوع لباس، آرایش، پیرایش، تفریحات وشغل آنها دارد و همه این عوامل در سبک زندگی افراد بسیار مؤثر است. 

 

در سال٢٠٢٠ اینستاگرام الگوریتمی را توسط هوش مصنوعی برای کاربران خود قرار داده که توسط آن کاربران خود را مدیریت می کند، به صورتی که شاید با یک فرد یکبار در ماه و یا یکبار در فصل ارتباط داشته باشیم و تأثیر گذاری و تأثیر پذیری که اتفاق می افتد، بستگی به غالب مغلوب بودن افراد دارد.

 

از جهت دیگر اینکه اگر افراد در بازدید اول به عنوان سرگرمی دنبال این موضوع باشند، در دفعات بعدی این اینستاگرام است که برای فرد تصمیم گیری می کند که دنبال چه موضوعی باشد؛ بنابراین این شبکه ها می توانند هم بار آموزشی و هم غیر آموزشی را به دنبال داشته باشند و الگو پذیری یکی از تاثیر گذارترین عوامل به شمار می رود.

واقعی بودن زندگی سوئیت هوم ها بستگی به استفاده افراد دارد، برخی افراد از این فضا برای درآمد زایی استفاده می کنند که این امر مطلوب است، اما برخی دیگر فعالیت های شان تنها نمایشی است که البته باید گفت آسیب پذیری فعالیت این گروه از افراد بیشتر است.

در مثالی ساده می توان گفت که استفاده از اینستاگرام یکی از راه ها و رسیدن به هدف است، یعنی شما بر اساس فالورهای خود می توانید اسپانسر جذب کنید و این اسپانسرها می توانند هم به شما کالا هدیه دهند و یا می توانند وجه را پرداخت کنند؛ شما در این نقطه دو سود برده اید، اول آنکه با کالای لوکس منزل، محل کار یا شرکت خود را تزیین کرده اید و محبوببیت خود را توسط چیدمان عالی بالا برده اید و هم اینکه به فروشنده سود رسانده اید؛ این مسأله می تواند تمامی مشاغل را در برگیرد.

** بنابراین در سوئیت هوم ها افراد با جذابیت های تصویری ترغیب می شوند...

- در سوئیت هوم ها افراد به دلیل جذاببیت های تصویری به سمت آن ترغیب می شوند؛ لذا خواهان به دست آوردن آن هستند و البته باید گفت که همیشه متضرر اقتصادی هستند، زیرا برای رسیدن به آن تلاش می کنند، اما دسترسی به آن کم یا امکان پذیر نیست.

 

ملت ما دارای ویژگی های ناب و فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی است و با توجه به آموزه ها و شرایط اجتماعی و شرایط مذهبی موجود که در جامعه ما وجود دارد و با توجه به رفتار و منش افراد که در زندگی آنها تاثیر گذار است، می توانیم آنها را بر این اصول منطبق کرده و رفتار کنیم، زیرا در غیر این صورت حاصلی جز عقب ماندگی برای ما دارا نخواهد بود.

حضور افراد خانواده دائما در فضای مجازی است و ارتباط افراد خانواده کاسته می شود، سطح توقعات افراد تغییر یافته و دیگر با سبک و رفتار اجتماعی و آداب و رسوم ما همخوانی ندارد.

در اینجا احساس بر عقل غلبه می کند و آنچه مورد توقع قرار می گیرد، کاذب است، زیرا فرد دچار دوگانگی می شود و این با اصل موضوع متفاوت است.

** بهنظر شما جامعه نیازی به حضور صحیح در شبکه های اجتماعی دارد؟

- بله کاملا همینطور است؛ جامعه ما نیازمند حضور صحیح در شبکه های اجتماعی است؛ استفاده از شبکه های اجتماعی به عنوان پدیده نو و تأثیر گذار در جامعه برای ما می تواند هم مزیت بوده و هم به عنوان یک دغدغه به شمار بیاید؛  ملت ما دارای ویژگی های ناب و فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی است و با توجه به آموزه ها و شرایط اجتماعی و شرایط مذهبی موجود که در جامعه ما وجود دارد و با توجه به رفتار و منش افراد که در زندگی آنها تاثیر گذار است، می توانیم آنها را بر این اصول منطبق کرده و رفتار کنیم، زیرا در غیر این صورت حاصلی جز عقب ماندگی برای ما دارا نخواهد بود.

 

 انسان های امروزی به سبب مشغله کاری ارتباطات میان فردی آنها روبه کاهش رفته است و ارتباطات خود را در فضای اجتماعی گسترش می دهند و اینستاگرام یکی از این راه های ارتباطی است.

 

غرق شدن در این شبکه ها و لحظه لحظه زندگی خود را با آن پر کردن کار صحیحی نبوده اما به فراموشی سپردن آ ن نیز نیکو نیست. ما باید بتوانیم تولید کننده شبکه های اجتماعی باشیم. تا حضور ما از گذشته پر رنگ تر احساس شده و از آسیبهای اجتماعی نیز جلوگیری شود.

**تا چه اندازه زندگی سوئیت هوم هایی که در فضای مجازی شاهد هستیم، واقعی است؟

- در پاسخ به این پرسش باید گفت که واقعی بودن زندگی سوئیت هوم ها بستگی به استفاده افراد دارد، برخی افراد از این فضا برای درآمد زایی استفاده می کنند که این امر مطلوب است، اما برخی دیگر فعالیت های شان تنها نمایشی است که البته باید گفت آسیب پذیری فعالیت این گروه از افراد بیشتر است.

**بنظرشما بیشترین مصرف کنندگان از فضای مجازی چه کسانی هستند؟

- این فضا فراگیر شده است و افراد زیادی در این فضا قرار دارند و با اهداف مختلف از آن استفاده می کنند، البته این جمله غلط را باید اصلاح کنیم مبنی بر اینکه فردی که از فضای مجازی مجازی استفاده نمی کند، از دنیا عقب است. این جمله کاملا اشتباهی بوده چراکه شاید آن شخص اصلا نیازی به حضور در این فضا و استفاده از آن را نداشته باشد و این موضوع بحث فرهنگ و سواد رسانه ای را به میان می آورد.

استفاده از اینستاگرام یکی از راه ها و رسیدن به هدف است، یعنی شما بر اساس فالورهای خود می توانید اسپانسر جذب کنید و این اسپانسرها می توانند هم به شما کالا هدیه دهند و یا می توانند وجه را پرداخت کنند؛ شما در این نقطه دو سود برده اید، اول آنکه با کالای لوکس منزل، محل کار یا شرکت خود را تزیین کرده اید و محبوببیت خود را توسط چیدمان عالی بالا برده اید و هم اینکه به فروشنده سود رسانده اید؛ این مسأله می تواند تمامی مشاغل را در برگیرد.

 

همچنین رژیم مصرف افراد در همه وسایل و امکاناتی که دارند، اعم از خوراک، پوشاک، وسایل خانه، نوع خرید خانه، نوع چیدمان و در ادامه وسایل کودک به ویژه نوع و مدل و سبک مهمانی؛ همه اینها در این سوئیت هوم ها و روش هایی که ارائه می دهند، تجملاتی بوده و امری نادرست بوده که ممکن است منجر به تغییر سبک زندگی شود.

 

** راهکاری در این زمینه برای مان می فرمایید؟

- راهکاری که در این زمینه می توان ارائه داد، بستگی به مخاطبی دارد که از این فضا استفاده می کند و تأثیر راهگشای آن پیش از اینکه برای عموم مردم باشد، قابلیت این تأثیر را دارد که افراد به سمت مصرف گرایی و تجمل گرایی پیش می روند و بر این تصور هستند که اگر اینگونه زندگی نکنند، انسان خوشبختی نیستند؛ درصورتی که این امر با مدل فرهنگی جامعه متفاوت است. این گروه از افراد پویایی زندگی را جز با تجمل گرایی نمی دانند، در صورتیکه اینگونه نیست.

**بنظر شما چرا برخی از کاربران خصوصی ترین لحظه زندگی شان را در فضای مجازی به اشتراک می گذارند؟ 

- نوع روابط، شکل روابط و ارتباطات افراد در حال حاضر برای کسب درآمد خاص یا تفریح برای اینکه نشان دهند از دیگران عقب نمانده اند یا به نوعی ارتباطات شان کم یا حذف نشده است.

جامعه ما نیازمند حضور صحیح در شبکه های اجتماعی است؛ استفاده از شبکه های اجتماعی به عنوان پدیده نو و تأثیر گذار در جامعه برای ما می تواند هم مزیت بوده و هم به عنوان یک دغدغه به شمار بیاید.

 

آنها از طریق رفتار، پوشش و ماشین، به نوعی خود را به نمایش می گذارند که البته این موضوع شامل تمامی افراد نمی شود. ما نمی توانیم به زور یا سلیقه کشی، فرد را مجبور به استفاده از آن محیط کنیم، بلکه افراد به دلیل جاذبه های رسانه به آن سمت بیشتر ترغیب می شوند.

** می توان گفت که ذات شبکه های اجتماعی بد است؟

- شبکه های اجتماعی بذات ماهیت بدی را ندارند، بلکه ما آنها را هدایت می کنیم. حضور در برخی از شبکه های اجتماعی مجازی با یک نوع بی قاعدگی بدون پشنوانه همراه است که شاید هویت ما را دچار تزلزل کنند. پس انتخابی صحیح می تواند در این زمینه راهگشا باشد.

بنظر شما چگونه می توان سوئیت هوم را در مسیر درست هدایت کرد؟

- اگر می خواهیم در این محیط نقشی داشته باشیم باید به تولید محتوای مناسب بپردازیم، با محتوایی که مدنظرمان است؛ محتوایی ایرانی، اسلامی و محتوایی مبتنی بر زندگی ساده تولید کنیم و با سبک درست و تصویرآرایی زیبا، مخاطب شناسی خوبی داشته باشیم تا بتوانیم مخاطبان بسیاری را جذب کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول