اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

بازپس گیری ۳۶۰ هکتار از زمین‌های تصرف شده منطقه بهرام گور در نی‌ریز

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس با اشاره به بازپس گیری ۳۶۰ هکتار از زمین های تصرف شده منطقه بهرام گور، گفت: تصرف اراضی منطقه بهرام گور در شهرستان نی‌ریز، غیرقانونی و نوعی دست‌اندازی به طبیعت است.

بازپس گیری ۳۶۰ هکتار از زمین‌های تصرف شده منطقه بهرام گور در نی‌ریز

به گزارش خبرگزاری فارس از‌ شیراز به نقل از اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان فارس، حمید ظهرابی با اشاره به تلاش عده‌ای برای تغییر کاربری منطقه بهرام گور، تصرف اراضی منطقه بهرام گور در شهرستان نی‌ریز را غیرقانونی و نوعی دست اندازی به طبیعت قلمداد و تاکید کرد : محیط زیست به هیچ وجه اجازه تصرف نمی‌دهد و تا بازگشت اراضی تصرف شده به منطقه و رفع کامل این مسئله، موضوع را پیگیری می‌کند.
 
وی افزود: فردی حدود ۳۰ هکتار از این اراضی را تصرف و در این مجموعه، مستثنیات ایجاد کرده است و به تازگی نیز با تشکیل کمیسیونی قصد افزایش محدوده تصرف به ۶۸ هکتار را داشته است.
 
ظهرابی گفت: این کمیسیون به صورت مقدماتی بدون حضور نماینده محیط زیست تشکیل شده اما به صورت کارشناسی تصمیم گرفته اند که سطح مستثنیات را افزایش دهند که این موضوع با مخالفت شدید محیط زیست مواجه شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس با تاکید بر اینکه اجازه نمی‌دهیم اراضی منابع ملی در منطقه بهرام گور، تغییر کاربری پیدا کند، اعلام کرد: این واگذاری‌ها در سال‌های گذشته نیز غیرقانونی بوده، این در حالی است که اراضی منابع ملی تحت حفاظت محیط زیست بر اساس قانون، غیر قابل واگذاری است.
 
وی بیان کرد: اراضی واگذار شده باید به محیط زیست برگردد و افرادی که برای فعالیتهای صنعتی و اقتصادی در منطقه بهرام گور مجوز داده اند، نیز باید پاسخگو باشند.
 
ظهرابی اظهار داشت: با پیگیری محیط زیست، باغ‌های ساخته شده در منطقه بهرام گور تخریب و رفع تصرف شده و دستگاه صادر کننده مجوز نیز به پرداخت خسارت محکوم شده است.
 
گفتنی است؛ منطقه حفاظت شده بهرام گور در شرق استان فارس و شمال شرقی شهرستان نی ریز قرار دارد. وسعت این منطقه ۴۸۰ هزار هکتار و دارای آب و هوای گرم و خشک است. این محدوده از سال ۱۳۵۱ با عنوان منطقه حفاظت شده «بهرام گور» تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست فارس قرار گرفته است.

  بهرام گور تنها منطقه‌ای در کشور به شمار می رود که جمعیت قابل ملاحظه و پویایی از گورخر ایرانی را در خود جای داده است. حضور دیگر گونه‌هایی نظیر کاراکال، زاغ بور، هوبره، جبیر و... ارزش اکولوژیکی این زیستگاه پهناور را دوچندان می‌کند.

انتهای پیام/ س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول