اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

افتتاح سد «کلقان» بستان‌آباد با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس جمهور

سد کلقان در شهرستان بستان‌آباد با حضور رئیس جمهور به‌صورت ویدئوکنفرانس افتتاح شد.

افتتاح سد «کلقان» بستان‌آباد با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس جمهور

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، یوسف غفارزاده در مراسم افتتاح این سد کلقان بستان آباد اظهار داشت: سد خاکی با هسته رسی کلقان در شهرستان بستان‌آباد با مخزنی به حجم 22 میلیون متر مکعب و حجم تنظیمی سالانه به میزان 24 میلیون متر مکعب به ارتفاع 65 متر و طول تاج 520 متر افتتاح می‌شود.

وی همچنین یادآور شد: این سد آب شرب شهرستان‌های بستان‌آباد، چاراویماق و بیش از 100 روستای مسیر خطوط انتقال و آب خام تصفیه‌خانه شهرستان هشترود را مجموعاً به حجم 10.5 میلیون متر مکعب در سال تأمین خواهد کرد.

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان‌شرقی دیگر اهداف این سد را تأمین آب مصرفی صنایع شهرستان بستان‌آباد و تبریز به حجم 3.4 میلیون متر مکعب در سال، تأمین آب کشاورزی بهنگام  یک‌هزار 100 هکتار از اراضی تراس رودخانه کلقان به حجم 7.2 میلیون متر مکعب در سال و تنظیم حقابه محیط زیست رودخانه به حجم 3.2 میلیون متر مکعب در سال برشمرد.

وی در خصوص اثرات اقتصادی- اجتماعی احداث این سد گفت: این سد موجب مهار سیلاب‌های منطقه، ایجاد اشتغال، جلوگیری از مهاجرت و ایجاد مهاجرت معکوس، افزایش سطح بهداشت عمومی، بهبود شرایط اقتصادی ساکنان منطقه و افزایش تولید، امکان ایجاد مراکز تفریحی و گسترش صنعت گردشگری و جذب گردشگر در منطقه، رونق اقتصادی و احداث کارخانجات صنعتی در شهرک‌های صنعتی خواهد شد.

گفتنی است، این سد در فروردین ماه 1396 و علی رغم عدم تکمیل، سیلاب قابل ملاحظه‌ای با دبی حدود 130 مترمکعب در ثانیه در منطقه را با آبگیری اولیه پیش از موعد کنترل نموده و موجب جلوگیری از خسارات احتمالی آن شد.

انتهای پیام/60002/س/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول