اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

ادعای آمریکا در مورد احداث پایگاه‌های نظامی چین در تاجیکستان

وزارت دفاع آمریکا در گزارش اخیر خود تاجیکستان را در ردیف کشورهایی قرار داده که احتمالا چین می‌خواهد در خاک آنها پایگاه نظامی تاسیس کند.

ادعای آمریکا در مورد احداث پایگاه‌های نظامی چین در تاجیکستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، وزارت دفاع آمریکا از احتمال احداث پایگاه نظامی چین در قلمرو تاجیکستان خبر داد.

در متن گزارش سالانه پنتاگون به کنگره آمده است: چین به احتمال زیاد می‌خواهد برای ارتش مردمی آزادی‌بخش در خاک میانمار، تایلند، سنگاپور، اندونزی، پاکستان، سریلانکا، امارات متحده عربی، کنیا، سیسیل، تانزانیا، آنگولا و تاجیکستان امکانات لجستیک ایجاد کند.

همانگونه که از این گزارش بر می‌آید، کارشناسان آمریکایی معتقدند که هدف پکن تبدیل شدن به یک قدرت تأثیرگذار جهانی ضمن گسترش زیرساخت‌های اساسی ارتش و نیروی دریایی در خارج از کشور است.

«امریا بابایف» معاون ریاست اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه تاجیکستان این ادعا را بی‌پایه خواند و اظهار داشت: بین «دوشنبه» و «پکن» در این مورد هیچ مذاکراتی صورت نگرفته است.

شایان ذکر است که در حال حاضر در قلمرو تاجیکستان پایگاه نظامی 201 روسیه مستقر است.

تاکنون روسیه در مورد ادعای آمریکا در این زمینه واکنش رسمی نداشته است.

گفتنی است که در سال 2016 میلادی، چین با سرمایه‌گذرای 19 میلیون دلاری در پایتخت تاجیکستان «کاخ افسران» را احداث و همچنین برای تقویت مرز 1400 کیلومتری این کشور با افغانستان سرمایه‌گذاری کرده است.

بر این اساس، در مناطق همجوار تاجیکستان با افغانستان احداث 3 دفتر فرماندهی، 4 مرکز دیدبانی مرزی، 4 پاسگاه و یک مرکز آموزشی برنامه‌ریزی شده است.

علاوه بر این در ماه نوامبر سال 2019 میلادی در تاجیکستان با پشتیبانی مالی چین مرکز مبارزه با تروریسم، افراط‌گرایی و جدایی‌خواهی افتتاح شده است.

پنتاگون همچنین مدعی شده که «پکن» در تلاش است طی 10 سال آینده کلاهک‌های هسته‌ای خود را دو برابر افزایش دهد.

همچنین بر اساس این گزارش، هدف چین تبدیل شدن به یک قدرت عظیم جهانی بوده و خود را رقیب آمریکا می‌داند و در تلاش این است که نیروهایش را در سطح بین‌المللی توسعه دهد.

این در حالی است که سخنگوی وزارت امور خارجه چین گزارش پنتاگون را مغرضانه و ادعا در مورد قصد این کشور برای افزایش دو برابری کلاهک‌های هسته‌ای را پی‌پایه و به دور از حقیقت خوانده است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول