اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

نگاهی به ابتکارات مداحان بسیجی کرمان؛ از راه‌اندازی حسینیه مجازی تا نذر رهایی زندانیان

مداحان بسیجی استان کرمان در محرم امسال با توجه به محدودیت‌های کرونایی دست به ابتکارات جالبی زدند که از جمله آن می‌توان به راه‌اندازی حسینیه مجازی و سوق دادن نذورات مردمی به ستاد دیه برای رهایی زندانیان جرایم غیرعمد اشاره کرد.

نگاهی به ابتکارات مداحان بسیجی کرمان؛ از راه‌اندازی حسینیه مجازی تا نذر رهایی زندانیان

خبرگزاری فارس _کرمان، مهسا حقانیت؛ در محرم امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و ایجاد محدودیت برای برگزاری آیین‌های عزاداری و تهیه و توزیع نذورات هر ساله شاهد اتفاقات جالب و تاثیرگذاری از سوی عاشقان اباعبدالله‌الحسین (ع) در استان کرمان هستیم.

سینه‌سوختگان آقا امام حسین (ع) در محرم امسال هرچند نتوانستند آن مراسم بزرگ و پرشور حسینی هرساله را در جای‌جای استان کرمان برگزار کنند، اما با اقدامات خیرخواهانه و خداپسندانه‌ای که انجام دادند نه تنها شور حسینی بلکه شعور حسینی را بیش از پیش به نمایش گذاشتند.

 

 

در این میان مداحان بسیجی استان کرمان از قافله خدمت عقب نماندند و حتی یک گام جلوتر از بقیه برداشتند و علاوه بر انجام وظیفه اصلی خودشان که نوحه‌خوانی و روضه‌خوانی‌ست برای دستگیری از نیازمندان هم پا به عرصه گذاشتند.

دستگیری از نیازمندان مورد تاکید مکتب حسینی و مکتب سلیمانی

مسؤول بسیج مداحان استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله‌الحسین (ع) اظهار کرد: محرم امسال حال و هوای خاصی را در بحث برگزاری مراسم اباعبدالله‌الحسین (ع) با توجه به لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی داشتیم.

مجید منصوری بیان داشت: با عنایت سیدالشهدا (ع) مراسم محرم امسال در سراسر استان کرمان با شور و اشتیاق مردم و دوستداران آقا امام حسین (ع) و با رعایت مسائل بهداشتی به نحو مطلوبی برگزار شد.

 

وی ادامه داد: نکته‌ای که در محرم امسال با سال‌های قبل متفاوت بود، همدلی و دستگیری از نیازمندان بود که این مهم در مکتب اباعبدالله‌الحسین (ع) و مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی مورد تاکید است و دستگیری از نیازمندان و کمک به دیگران یک توصیه و راه و روشی است که در مکتب حسینی و مکتب سلیمانی وجود دارد.

مسؤول بسیج مداحان استان کرمان عنوان کرد: محرم امسال با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر ادامه داشتن کمک‌های مومنانه شاهد این امر هستیم که خیران، هیئتی‌ها و بانیان مجالس عزای امام حسین (ع) حماسه خوبی را در این زمینه خلق کردند و 40 هزار پرس غذا در سراسر استان کرمان تهیه و بین نیازمندان تقسیم و توزیع شد.

منصوری با اشاره به اینکه برنامه‌های بسیج مداحان استان کرمان در چند مرحله اجرا شده است، ابراز داشت: هیئتی‌ها و بانیان مجالس عزای سیدالشهدا (ع) در دهه نخست ماه محرم برنامه‌ریزی‌هایی را انجام دادند و کارهای خیلی خوبی انجام شد که تهیه و توزیع بیش از 2 هزار بسته معیشتی که هر کدام معادل 300 هزار تومان بود ازجمله این اقدامات است و این بسته‌ها در اختیار نیازمندان قرار گرفت.

 

نذرهایی که ضامن رهایی زندانیان شد

وی همچنین توزیع بیش از صدها هزار ماسک توسط هیئتی‌ها بین عزاداران حسینی را از دیگر اقدامات صورت گرفته در دهه نخست محرم ذکر کرد و افزود: امسال با توجه به وضعیتی که به وجود آمده بود و مردم نمی‌توانستند، نذورات خود را مانند سال‌های قبل داشته باشند بنابراین با مشورتی که با ستاد دیه استان کرمان داشتیم این نذورات به سمت ستاد دیه و آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد سوق پیدا کرد.

منصوری ابراز داشت: در دهه نخست محرم 400 میلیون تومان از نذورات هیئتی‌ها و بانیان مجالس اهل بیت (ع) برای آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد استان کرمان هزینه شد و این روند همچنان ادامه دارد.

 

 

وی اضافه کرد: یکی از کارهایی که در دهه محرم امسال صورت گرفت، تهیه مواد ضدعفونی و توزیع در مجالس اهل بیت (ع) بود و هیئتی‌ها مسائل بهداشتی را مدنظر قرار دادند و جا دارد از هیئتی‌ها و بانیان مجالس عزاداری که به عشق سیدالشهدا (ع) برنامه‌ریزی‌های خوبی در این زمینه داشتند و یک قدم برای رضایت خدا و سیدالشهدا (ع) برداشتند، تشکر و قدردانی کنم و امیدوارم این حرکت خداپسندانه مورد رضایت خدا و امام حسین (ع) باشد.

1600 مداح کرمانی بسیجی هستند

منصوری از عضویت یک هزار و 600 نفر نوحه‌خوان، روضه‌خوان و مداح در بسیج مداحان استان کرمان خبر داد و بیان داشت: بیش از 300 نفر از بانوان نیز عضو بسیج مداحان استان کرمان هستند.

وی با تاکید بر اینکه هر یک بسیجی یک هیئتی هم هست، تصریح کرد: شخصی که در مجموعه و نهاد مقدس بسیج خدمت می‌کند، روحیه هیئتی را هم دارد و برنامه‌های محرم امسال با حضور هیئتی‌ها و بسیجی‌ها برگزار شده است.

مسؤول بسیج مداحان استان کرمان ابراز داشت: همایش ذاکران و مداحان توسط بسیج مداحان قبل از محرم برگزار شد و نشست‌هایی را با مداحان با موضوع رعایت مسائل بهداشتی داشتیم.

 

منصوری با اشاره به تولید اپیلیکشن‌های محتوایی از سوی بسیج مداحان استان کرمان ادامه داد: با صدا و سیما هماهنگی‌هایی را انجام دادیم و مداحان در برنامه‌ها حضور پیدا کردند.

ذکر نام و یاد اهل بیت (ع) در حسینیه مجازی کرمان

وی از راه‌اندازی حسینیه مجازی سخن به میان آورد و افزود: این برنامه فرهنگی با حضور مداحان به صورت مجازی برگزار شد و سخنرانان و مداحان در حسینیه مجازی شرکت کردند و به مداحی و مرثیه‌سرایی پرداختند و این برنامه‌ها از طریق شبکه‌های اجتماعی پخش شد.

منصوری با بیان اینکه ویژه‌برنامه نقش مداحان در دفاع مقدس در دستور کار بسیج مداحان استان کرمان قرار دارد، اظهار داشت: یادواره شهدای مداح «شهید شول» در سیرجان و «شهید بافنده» در رفسنجان برگزار می‌شود.

وی همچنین از حضور مداحان در برنامه حسینیه سیار در شهرک‌ها و درب منازل شهدای گرانقدر و اجرای مداحی‌های چند دقیقه‌ای خبر داد و یادآور شد: سرکشی و دیدار با خانواده معزز شهدای مداح جزو این ویژه‌برنامه است.

انتهای پیام/80019/ب/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول