اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

معاون وزیر کشور: 18 هزار «پروژه عمرانی» به بهره برداری رسید/ حقوق پرسنل شهرداری‌ها «افزایش» یافت

معاون عمرانی وزیر کشور گفت: در هفته دولت بیش از ۱۸ هزار پروژه عمرانی در کشور به بهره برداری رسید که حاکی از اهتمام جدی برای تکمیل پروژه‌ها و روند مطلوب توسعه حوزه عمرانی است.

معاون وزیر کشور:  18 هزار «پروژه عمرانی» به بهره برداری رسید/ حقوق پرسنل شهرداری‌ها «افزایش» یافت

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، مهدی جمالی نژاد معاون عمرانی وزیر کشور روز پنج شنبه (۱۳ شهریور) در همایش شهرداران استان کرمانشاه با بیان اینکه علیرغم وجود تنگناهای اقتصادی و تحریم های ظالمانه روند اجرای پروژه های عمرانی در کشور با سرعت مناسبی پیش می رود؛ اظهار داشت: در سه سال اخیر کشور ۲۳ بحران بزرگ را پشت سر گذاشته و روند توسعه نه تنها متوقف نشده؛ بلکه با شتاب بیشتری در حال حرکت است.

وی افزود: در هفته دولت بیش از ۱۸ هزار پروژه عمرانی در کشور به بهره برداری رسید که حاکی از اهتمام جدی برای تکمیل پروژه‌ها و روند مطلوب توسعه حوزه عمرانی است.

رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیارهای کشور تقویت نقش و جایگاه شهرداری‌ها را یکی از سیاست‌های مهم وزارت کشور دانست و بیان داشت: به منظور انتظام بخشی به نیروی انسانی و ساختار شهرداری‌ها موضوع افزایش حقوق و مزایای شهرداران و کارکنان شهرداری که نسبت به سایر دستگاه حقوق کمتری دریافت می‌کنند در دستور کار قرار گرفت و بعد از ۱۲ سال با مصوبه اخیر هیأت وزیران حقوق و مزایای آنها افزایش یافت، همچنین موضوع تبدیل وضعیت کارکنان نیز در حال انجام و پیگیری است.

جمالی نژاد که در جمع شهرداران استان کرمانشاه سخن می‌گفت به لزوم ایجاد نظام اجرایی شفاف، پاسخگو و مسوولیت پذیر در شهرداری‌ها اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: شفاف کردن نظام درآمدی شهرداری‌ها از سیاست‌های اصلی است و تحقق این مهم افزایش اعتماد عمومی، افزایش سرمایه اجتماعی و مشارکت مردم در اجرای امور می‌شود که به تبع تسهیل و تسریع برنامه توسعه شهری را نیز در پی خواهد داشت.

وی تصریح کرد: چنانچه مردم نسبت به شهر احساس تعلق کرده و سرمایه‌های اجتماعی بالا برود، همکاری مردم هم در بحث پرداخت عوارض و کمک به امور شهر افزایش می‌یابد.

جمالی نژاد با بیان اینکه اگر اعتماد بین مدیران و مردم از بین برود تمام اقدامات عمرانی بی فایده خواهد بود، افزود: اگر مردم نسبت به مدیران اعتماد داشته باشند و به شهر خود عشق بورزند بدون شک شهر در راه توسعه پیش خواهد رفت. 

وی با تاکید بر اینکه باید به دنبال آشتی مردم با شهرداری باشیم، گفت: شهرداری با توجه به اینکه یک سازمان هزینه درآمد محسوب می‌شوند همواره مورد اتهام قرار خواهد گرفت از این رو شهرداران باید زمینه ساز ایجاد اعتماد بین مردم با این سازمان باشند؛ ضمناً افزایش رضایتمندی مردم سبب شکل گیری اعتماد اجتماعی، احساس عدالت و احساس مسوولیت می‌شود و از سرمایه‌های مهم برای انجام کاراست که این روزها در بعضی از استان‌ها شکل گرفته است.

رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری‌های کشور حرکت به سمت تقویت نهضت پاسخگویی را در شهرداری‌ها یک ضرورت اعلام کرد و گفت: پاسخگو بودن نظام شهری با تلاش شهرداران محقق می‌شود و باید اهتمام جدی در این زمینه وجود داشته باشد.

معاون عمرانی وزیر کشور پیشروی به سمت شهر الکترونیک را سیاست مهم دیگر شهرداری‌های کشور دانست و افزود: کرونا علیرغم معضلاتی که به همراه داشت، در بحث ارتقا زیرساخت‌های الکترونیک و تسریع در ایجاد شهر الکترونیک نقش موثری داشت و باید از این فرصت استفاده کرده و به این روند سرعت بدهیم.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با تاکید بر اینکه بسیاری از وظایف شهرداری‌ها برون سپاری شود، گفت: ‌حضور بخش خصوصی در کنار شهرداری‌ها می‌تواند بسیاری از زیر ساخت‌ها را ارتقا دهند، امروزه نظافت و پاکیزگی شهرها بسیار اهمیت دارد و شهرداران تلاش کنند حضور بخش خصوصی را در توسعه زیرساخت‌ها و عمران شهری افزایش دهند.

جمالی نژاد توجه شهرداری به بخش‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در شهرها را یادآور شد و افزود: ارتقا آموزش شهروندی در تمام حوزه‌های شهری سبب کاهش هزینه‌ها می شود و از طرفی شهرداری‌ها باید یاد بگیرند که در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی هم ورود کنند، چرا که ارتقا فرهنگ شهر و نیز کاهش آسیب‌های اجتماعی موجب کاهش هزینه‌های شهرداری ها شده و از طرفی با افزایش حس تعلق شهروندان به شهر، به ارتقا درآمدهای شهرداری‌ها کمک می‌کند.

معاون عمرانی وزیر کشور ادامه داد: شهرداری‌هایی که تاکنون تسهیلات نگرفته‌اند، پروژه‌ای مشارکتی که محرک توسعه در شهرها باشد را انتخاب کنند تا بتوانیم برای تخصیص اعتبار و کمک به آن برنامه ریزی کنیم و به یقین برای کاهش بروکراسی اداری و تشریفات زاید شخصاً ورود پیدا خواهم کرد و در کمترین زمان ممکن امور را انجام خواهیم داد.

وی همچنین گفت: برای تامین خودروهای موردنیاز شهرداری‌های کم برخوردار یک سوم بودجه را وزارت کشور، یک سوم بودجه را استانداری‌ها و یک سوم بودجه را سازمان‌های همیاری شهرداری تامین خواهند کرد.

جمالی نژاد افزود: همچنین اگر شهرداری‌های استان پروژه های عمرانی دارند که تا پایان عمر دولت به بهره برداری می رسد، این آمادگی را داریم که در فازهای مختلف پیشرفت پروژه کمک‌های بلاعوض ارائه دهیم.

رییس سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور با اشاره به کمبود تجهیزات و ماشین آلات در شهرداری‌های استان، گفت: در حال حاضر ۱۳۰۰ شهرداری و ۳۷ هزار دهیاری در کشور داریم و سالانه تنها حدود ۲۵۰ دستگاه ماشین آلات خریداری می‌شود و توزیع این تعداد میان این همه شهرداری و دهیاری قطعا کار دشواری است و نهایتا به هر استان چند دستگاه تعلق گیرد.

وی افزود: در همین راستا تفاهم نامه‌ای با برخی استان‌های محروم از جمله سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی منعقد کردیم که بر اساس آن سازمان شهرداری ها یک سوم، استانداری یک سوم و شهرداری هر شهر یک سوم اعتبار برای خرید ماشین آلات شهرداری مربوطه اختصاص دهند.

جمالی نژاد تصریح کرد: این آمادگی را داریم که در استان کرمانشاه هم این تفاهم نامه را به امضا رسانده و برای هر شهرداری که پای کار بیاید و درخواست بدهد، از این طریق ماشین آلات خریداری کنیم.

انتهای پیام/ح/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول