اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

نشانه‌های افول آمریکا از نگاه رایزن اسبق ایران در سازمان ملل

رایزن فرهنگی اسبق ایران در سازمان ملل در پیش همایشی با موضوع افول آمریکا به بررسی بحران داخلی و کاهش قدرت نرم ایالات متحده و تأثیر آن بر انتخابات پیش‌روی این کشور پرداخت.

نشانه‌های افول آمریکا از نگاه رایزن اسبق ایران در سازمان ملل

به گزارش گروه بین‌الملل خبر‌گزاری فارس، دکتر «محسن اسلامی»، مدیر گروه روابط بین‎الملل دانشگاه تربیت مدرس و رایزن فرهنگی اسبق جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در هشتمین پیش همایش بین‌المللی «افول آمریکا؛ روند گذشته و تحولات آینده» به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی در این پیش همایش که با عنوان «افول آمریکا در آیینه بحران‎های جاری» به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی و با حضور جمعی از اساتید و پژوهشگران این حوزه برگزار شد، به بحران‌هایی که آمریکا در داخل و خارج با آنان مواجه است اشاره کرد و گفت با توجه به افول قدرت نرم ایالات متحده، این کشور در صدد ایران‌هراسی و چین هراسی است.

دکتر اسلامی در این باره گفت: «دست و پنجه نرم کردن آمریکا با بحران داخلی از یک سو و درگیری‎های این کشور در عرصه بین‌المللی از سوی دیگر، چالش‌های جدی را برای قدرت نرم ایالات متحده به همراه آورده است.»

وی در ادامه گفت: «آمریکا اکنون درگیر بحران داخلی است و با توجه به کاهش قدرت نرم این کشور، در صدد چین هراسی و ایران هراسی است. اگر ترامپ انتخابات را ببازد، به بایدن نباخته بلکه به اعتراضات خیابانی، تبعیض، بی‌عدالتی و ضعف در مدیریت کرونا باخته و با این اوصاف، انتخابات پیش‌رو بسیار سرنوشت ساز خواهد بود به این جهت که یک فرهنگ جدید و یک سری مؤلفه‌ها به درون جامعه آمریکا نفوذ پیدا می‌کند.»

این کارشناس امور بین‌الملل با اشاره به بحران کرونا و دیگر بحران‌هایی که دولت ترامپ با آن مواجه بوده پیش‌بینی کرد که پیروزی ترامپ در انتخابات قطعی نیست.

وی گفت: «بحران‌های اقتصادی آمریکا ناشی از وقایع ماه‌های اخیر، در حال بروز هستند و اگر لابی رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی نباشد، با بروز این مشکل ممکن است بحران تازه‌ای برای ترامپ ظهور کند.»

دکتر اسلامی افزود: «اگرچه تا پیش از شیوع ویروس کرونا همه عوامل به نفع ترامپ بود، اما قطعا با نمایان شدن ناتوانی او در کنترل و مهار این بیماری کار بسیار سخت‌تری را پیش‌رو خواهد داشت. ترامپ در انتخابات  ۲۰۱۶ آراء خوبی دریافت کرده بود و دلیل آن، فضای جامعه آمریکا علیه سیاستمداران بود که ترامپ به عنوان یک تاجر خود را فردی نشان داد که می‌خواهد این فضا را اصلاح کند؛ اما اکنون این نگرش آمریکایی‌ها در جریان کرونا جابه‌جا شده و مانند گذشته نمی‌توان به قاطعیت گفت ترامپ رأی می‌آورد. این تغییر در نگاه آمریکایی‌ها می‌تواند منجر به یک شگفتی شود.»

دکتر اسلامی با اشاره به رقابت بایدن و ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا گفت: «با انزوای اخیری که آمریکا در شورای امنیت تجربه کرد، باید منتظر برگزاری مناظرات جنجالی و پرحاشیه انتخاباتی بین ترامپ و بایدن در روزهای آینده باشیم. از آن سو در جبهه دموکرات‌ها نیز بایدن با این که ۷۴ درصد آرا را دریافت کرد و کاندید حزب شد، اما با چالش‌هایی مواجه است، از جمله اینکه بخشی از آراء به سوی سندرز رفت.»

وی افزود: «این موضوع نشان می‌دهد در درون حزب دموکرات برخی معتقدند که سندرز شخص شایسته‌تری برای سکان‌داری ایالات متحده است. ۲۶ درصد رأی که توسط سندرز دریافت شده ممکن است در آخرین لحظه‎ها زمینه‎ساز معامله‎ای میان سندرز و بایدن شود و این کار در آخرین لحظه‌ها انجام شود؛ در این صورت انتخابات اخیر یکی از حساس‌ترین انتخابات قرن تلقی می‌شود.»

اسلامی همچنین درباره نظرسنجی‌های انجام شده پیش از انتخابات آمریکا گفت: «نمی‌توان به صورت قطعی به این آمارها استناد کرد. بخشی از رأی دهندگان به اصطلاح خجالتی، در نظرسنجی شرکت نمی‌کنند و در رأی‌گیری‌ اصلی ممکن است به میدان بیایند؛ در دوره پیشین، افرادی بودند که به ترامپ رأی دادند اما در نظرسنجی‌ها شرکت نکردند.»

همایش بین‌المللی «افول آمریکا؛ روند گذشته و تحولات آینده» به همت پژوهشکده مشترک شهید صدر (ره) دانشگاه جامع امام حسین (ع) و دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، و با همکاری بیش از بیست دانشگاه و نهاد پژوهشی در تاریخ ۶ آبان ماه برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در فراخوان مقالات، به تارنمای همایش به نشانی www.usdecline.info  و صفحات مجازی دبیرخانه همایش در رسانه‌های اجتماعی به آدرس @usdecline مراجعه نمایند.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول