اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

روایتی از نماد شهر ایلام/ قلعه عظیمی که بر شهر سایه افکنده است + تصاویر

کوه قلاقیران با ارتفاع 2152 متر یکی از کوه‌های زیبا و نماد طبیعی شهر ایلام است؛ در بالای کوه قلاقیران، قلعه عظیمی به نام قلعه قلاقیران وجود دارد که در سال 1382 در آثار ملی به ثبت رسیده است.

روایتی از نماد شهر ایلام/ قلعه عظیمی که بر شهر سایه افکنده است + تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، استان ایلام بنا به اسناد تاریخی فراوان، بخشی از کشور عیلام باستان بوده ‌است که در حدود سه هزار سال پیش از میلاد منقرض شده؛ ایلام در سال ۱۳۴۲ در تقسیمات کشوری به استان تبدیل شده‌ است.

این استان صدها اثر تاریخی دیدنی و ماندگار دارد که قلاقیران تنها بخشی از جاذبه‌ها و پتانسیل‌های ناشناخته این استان محروم است؛ این کوه در ۳ کیلومتری شهر ایلام قرار دارد؛ ارتفاع کوه قلاقیران 2152 متر است.

در دامنه کوه قلاقیران، جنگل بلوط وجود دارد؛ قلاقیران مسیر دشواری دارد که در صورت گذر از آن، چشم‌انداز فوق‌العاده شهر ایلام و جنگل‌های نزدیک آن قابل مشاهده است که روح را می‌نوازد؛ در زبان کردی ایلامی واژه«قلا» به معنی قلعه است.

قلعه قلاقیران به ثبت ملی رسیده است

عبدالمالک شنبه‌زاده مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام، گفت: کوه قلاقیران علاوه بر جاذبه طبیعی یکی از آثار باستانی نیز هست؛ یکی از قلعه‌های دوران ساسانی به نام قلعه قلاقیران در بالای کوه وجود دارد که به ثبت ملی رسیده است. 

وی افزود: دسترسی به بالای کوه امکان پذیر نیست و دارای شیب بسیار زیادی است و نمی‌تواند به مکان گردشگری تبدیل شود؛ دامنه کوه در حال حاضر به عنوان یک فضای جنگلی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما امکانات رفاهی وجود ندارد به همین دلیل این مکان هنوز برای گردشگران سایر نقاط کشور ناشناخته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام، گفت: برای ایجاد امکانات رفاهی نیاز به بخش خصوصی است که فعلا شرایط برای حضور بخش خصوصی مهیا نیست؛ فراهم کردن زیرساخت‌ها و ایجاد امکانات رفاهی و سرمایه گذاری جز اولویت‌های دوم یا سوم ما است.

الگوبرداری طرح میدان آزادی از کوه قلاقیران 

جمال شیخی کارشناس آثار باستانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام، گفت: در بالای کوه قلاقیران بقایای از دوران اشکانی یا ساسانی به جا مانده است که به طور کامل کاوش نشده است؛ با توجه به اطلاعات و یافته‌های معماری این اثر احتمالا بقایای یک قلعه است.

وی افزود: این اثر تاریخی که قلعه قلاقیران نامیده شده که در سال ۱۳۸۲ در آثار ملی به ثبت رسیده است؛ در دامنه جنوبی این کوه یک محوطه وجود دارد که نزدیک به ۱۰۰ هکتار است؛ این محوطه که به صورت دیوار کشی و سنگ چین است مقداری از آن مدفون شده است و این محوطه نیز در سال 1382 در آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

این کارشناس آثار باستانی، گفت: با توجه به مواد و مصالح به کار رفته در ساخت این اثر می‌توان گفت این محوطه با قلعه روی کوه هم دوره است؛ چون ما براساس شواهد سطحی حرف می‌زنیم و متاسفانه چون آثار تاریخی موجود در این کوه کاوش میدانی باستان شناسی نشده است نمیتوان درباره‌ی ماهیت کاربری این آثار احضار نظر کرد.

وی تصریح کرد: با توجه به گفته‌هایی که بین عوام و مردم جا افتاده گفته می‌شود طرح میدان آزادی تهران از  کوه قلاقیران الگوبرداری شده است؛ اما نمی‌توان با قاطعیت در این مورد سخن گفت.

کوه قلاقیران نماد شهر ایلام است

این کوه زیبا از لحاظ مردم شناسی از موقعیت بسیار مهمی برخوردار است و یکی از مکان‌های خاص این استان محسوب می‌شود؛ در واقع کوه قلاقیران نماد شهر ایلام به شمار می‌آید؛ در بسیاری از نمادها و لوگوهای شهر ایلام مانند آرم شبکه استانی، سازمان تاکسی رانی و… از این کوه استفاده شده ‌است.

گزارش: فاطمه فتاحی

انتهای پیام/ 9708/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول