اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

«مردی که پوست خود را فروخت» در «ونیز» اکران می‌شود/ جشنواره‌ای سیاسی‌تر از سال‌های قبل+عکس

«مونیکا بلوچی» در کلیپی از درام «مردی که پوست خود را فروخت» از «کوثر بن هنیه»، که برای اولین بار در جشنواره فیلم ونیز پخش می شود، یک پناهنده سوری را شرمنده می‌کند.

«مردی که پوست خود را فروخت» در «ونیز» اکران می‌شود/ جشنواره‌ای سیاسی‌تر از سال‌های قبل+عکس

خبرگزاری فارس ـ گروه سینما ـ علیرضا سپهوند: هفتاد و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم ونیز اولین رویداد مهم سینمایی است که پس ازبحران جهانی کرونا به صورت فیزیکی از تاریخ ۲ تا ۱۲ سپتامبر (۱۲ تا ۲۲ شهریور ۱۳۹۹) برگزار می‌شود. فهرست فیلم های هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم «ونیز» با حضور سه فیلم از سینمای ایران در بخش رقابتی و افق ها اعلام شد.

 

فیلم «خورشید» جدیدترین ساخته مجید مجیدی یکی از فیلم های بخش رقابتی جشنواره ونیز خواهد بود که برای کسب جایزه شیر طلایی این رویداد سینمایی رقابت خواهد کرد و دو فیلم «جنایت بی دقت» به کارگردانی شهرام مکری و «دشت خاموش» از احمد بهرامی نیز نمایندگان سینمای ایران در بخش افق های جشنواره ونیز هستند. 

این اولین جشنواره بین‌المللی فیلم از زمان شیوع ویروس کرونا است. این رویداد با جشنواره های سال های پیشین تفاوت دارد و به خاطر پیشگیری از شیوع کرونا، پروتکل های بهداشتی در آن دقیقا رعایت می شوند. مهمانی‌ها ممنوع و فاصله‌گیری اجتماعی ضروری است، برای ورود به محل جشنواره، دمای بدن اندازه‌گیری می‌شود و پوشیدن ماسک برای همه اجباری است و مهمانان حاضر باید آزمایش کرونا بدهند.

 

امسال «تیلدا سوئینتن» هنرپیشه برنده اسکار و «آن هوی» کارگردان هنگ کنگی، جایزه افتخاری شیر طلایی هفتاد و هفتمین جشنواره ونیز را دریافت خواهند کرد.

 

کیت بلانشت مهم‌ترین و سرشناس‌ترین چهره‌ جشنواره امسال است. او ریاست هیات داوران این دوره از جشنواره «ونیز» را بر عهده دارد. مت دیلن، هنرپیشه آمریکایی، پدرو آلمادووار، کارگردان اسپانیایی و الیور استون، کارگردان سرشناس از دیگر هنرمندان سرشناس حاضر در جشنواره امسال هستند.

 

«ورونیکا فرانز» کارگردان و فیلمنامه نویس اتریشی، «جوانا هاگ» کارگردان و فیلمنامه نویس انگلیسی، «نیکولا لاجیویا» نویسنده ایتالیایی، «کریستین پتزولد» فیلمساز آلمانی، «کریستی پوییو» کارگردان رومانیایی و «لودیواین سانیه» بازیگر فرانسوی دیگر اعضای تیم داوری بخش رقابتی ونیز ۷۷ را تشکیل می دهند که مسئولیت انتخاب برنده شیر طلای بهترین فیلم، شیر نقره ای جایزه بزرگ هیات داوران، شیر نقره ای بهترین کارگردانی، جوایز بهترین بازیگر مرد و زن جشنواره، جایزه هیات داوران و جایزه مارچلو ماستریانی ویژه بهترین هنرپیشه نوظهور مرد یا زن را بر عهده دارند. 

 

و اما جشنواره فیلم ونیز ۲۰۲۰ به طرز غافلگیرکننده ای سیاسی است و با مستندهایی چون «من گرتا هستم» با موضوع محیط زیست، و فیلم بلند سینمایی «کجا می روی آیدا؟» (Quo Vadis, Aida?) از «یاسمیلا زبانیچ» آغاز شده است.

«کشتار سربرنیتسا»، و درام حقوق مدنی رجینا کینگ با عنوان «یک شب در میامی» در مرکز رویداد سینمایی ونیز قرار گرفته که اینچنین عناوینی در سال های قبل معمولا در روزهای آغازین جشنواره تحت الشعاع  زرق و برق فرش قرمز قرار می گرفت.

 

جنگ داخلی در سوریه کماکان در جریان است، وضعیت پناهجویان جنگ و تقاطع و نقطه برخورد تجارت کشورهای توسعه یافته جهان اول با درد و رنج کشورهای جهان سوم روایتی است که در فیلم «مردی که پوست خود را فروخت» اثر جدید «کوثر بن هنیه» بانوی کارگردان تونسی به تصویر کشیده شده و در کانون توجه قرار گرفته است. این فیلم روز شنبه برای اولین بار در اوریزونتی ونیز اکران خواهد شد.

 

در این فیلم «سَم علی» مردی سوری است که می خواهد به معشوقه اش در پاریس بپیوندد که یکباره خود را گرفتار در مخمصه ای در لبنان می یابد. دیدار اتفاقی با یک هنرمند مشهور راهی برای خروج  او فراهم می کند.

 

او پوست خود را می فروشد و اجازه می دهد نقاش آمریکایی پشت علی را به یک اثر هنری خال کوبی شده تبدیل کند!

 

به یکباره این پناهنده بدون مدارک هویتی و ارزشمند برای مهاجرت، به کالایی فوق العاده ارزشمند در بازار هنر تبدیل می شود.

 

در فیلم «مردی که پوست خود را فروخت»، «حسام چادات» در نقش علی، «کوئن دی بوو» در نقش هنرمند نقاش و «مونیکا بلوچی» در نقش ثریا والدی، گالری دار اشرافی بازی می کنند.

 

در کلیپ اختصاصی فیلم، ما علی را می بینیم که یک نمایش هنری جذاب را انجام می دهد، اما صاحب گالری (مونیکا بلوچی) که فکر می کند علی فقط آنجا است تا بتواند از بوفه آزاد شود، شرمنده او می شود.

«کوثر بن هنیه» ابتدا با مستندسازی کار خود را شروع کرد و فیلم های «چالش تونس» در سال ۲۰۱۳ و «زینب از برف متنفر است» در سال ۲۰۱۶ را خلق کرد. سپس در سال ۲۰۱۷ با فیلم بلند «زیبایی و سگ ها» در بخش «نوعی نگاهی» جشنواره «کن» حضور یافت. «مردی که پوست خود را فروخت» اولین فیلم بلند این کارگردان است که در جشنواره فیلم «ونیز» شرکت می کند.

 

شرکت های «Tanit Films »«Kwassa Films» و «Cinétéléfilms» با مشارکت «Laika Film & Television» و «Twenty Twenty Vision Filmproduktion» و شبکه های تلویزیونی «ZDF» و«Arte» تولید این فیلم را بر عهده داشته اند. شرکت «Bac Films» فرانسه نیز فروش جهانی آن را در اختیار دارد.

جشنواره فیلم ونیز از ۱۲ الی ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ در شهر ونیز کشور ایتالیا برگزار می گردد. این جشنواره نه تنها قدیمی‌ترین رویدادهای سینمایی جهان است بلکه پس از سال‌ها برگزاری همچنان جایگاه خود را به عنوان یک جشنواره معتبر و تاثیرگذار درعرصه جهانی حفظ کرده است.

 

جشنواره ونیز نخستین بار در سال ۱۹۳۲ میلادی برگزار شد و در کنار جشنواره‌هایی چون «کن» و «برلین» از مهمترین رخدادهای سینمایی اروپا و جهان به شمار می‌آید.

این جشنواره در طول سال‌های جنگ دوم جهانی برگزار نمی‌شد و در برخی سال‌ها، بخش مسابقه آن فعال نبوده است. جایزه اصلی جشنواره ونیز، شیر طلایی نام دارد. همچنین در این جشنواره، جایزه‌ای به نام جایزه «انسانیت» وجود دارد. این جایزه که مبلغ آن ۵۰ هزار دلار است، به سینماگران و بازیگرانی اهدا می‌شود که خود را وقف فعالیت‌های انسان‌دوستانه می‌کنند.

 

همچنین جایزه «جام روباه» به بهترین هنرپیشگان زن و مرد اهدا می‌شود. از سال ۲۰۰۲ به بعد جایزه «سان مارکو» برای بهترین فیلم بخش ضد جریان اختصاص داده شد. از طیف وسیعی برنامه های جداگانه از جمله نمایشگاه بین المللی هنر ونیز نیز تاسیس شده است.

جشنواره بین المللی موسیقی معاصر ونیز، جشنواره بین المللی تئاتر ونیز، نمایشگاه بین المللی معماری ونیز و جشنواره بین المللی کودکان و نوجوانان کارناوال ونیز به صورت جداگانه به صورت زیرمجموعه جشنواره های ونیز برگزار می شوند.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول