اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

ویرایش ۲۰۲۰ شاخص نوآوری جهانی منتشر شد/ نوآور ترین اقتصادهای جهان کدامند؟

مؤسس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری با تشریح نتایج ویرایش ۲۰۲۰ شاخص نوآوری جهانی، گفت: شاخص نوآوری جهانی سالانه عملکرد نوآوری بیش از ۱۳۰ کشور را در سطح جهان رتبه‌بندی می کند.

ویرایش ۲۰۲۰ شاخص نوآوری جهانی منتشر شد/  نوآور ترین اقتصادهای جهان کدامند؟

جعفر مهراد مؤسس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، گفت: در رتبه بندی سال ۲۰۲۰ سه کشور نوآور جهان براساس منطقه‌بندی به این ترتیب است. در منطقه آمریکای شمالی ایالات‌متحده و کانادا، در ناحیه اروپا سوئیس، سوئد و بریتانیا، در آسیای شرقی، آسیای جنوب شرقی و اقیانوسیه سنگاپور، کره‌جنوبی و هنگ کنگ(چین)، در منطقه آفریقای شمالی و آسیای غربی رژیم صهیونیستی، قبرس و امارات متحده عربی، در آمریکای لاتین و منطقه کارائیب شیلی، مکزیک و کاستاریکا، در آفریقای زیر صحرا آفریقای جنوبی، کنیا و تانزانیا و در ناحیه آسیای مرکزی و جنوبی به ترتیب هندوستان، جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان نوآور ترین اقتصاد‌های سال ۲۰۲۰ شاخص نوآوری جهانی است.

وی ادامه داد: در رتبه‌بندی اقتصادهای نوآور بر حسب درآمد در گروه درآمدهای بالا سه کشور نوآور شامل سوئیس، سوئد و ایالات متحده، در گروه درآمدهای بالای متوسط کشورهای چین، مالزی و بلغارستان، در گروه درآمدهای پایین متوسط ویتنام، اوکراین و هندوستان و در گروه درآمدهای پایین شامل کشورهای تانزانیا، روآندا و نپال است.

مهراد گفت: در سال ۲۰۲۰ رتبه‌بندی شاخص نوآوری جهانی نشان می‌دهد که جغرافیای نوآوری در حال جابه‌جایی است. طی سال‌ها چین، ویتنام، هندوستان و فیلیپین کشورهایی‌اند که در شاخص نوآوری به پیشرفت‌های قابل‌توجهی دسترسی پیدا کرده‌اند. این چهار کشور اکنون در بین ۵۰ کشور نوآور جهان قرار دارند.

مؤسس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری تصریح کرد: سوئیس، سوئد و آمریکا در رأس جدول کشورهای نوآور جهان قرار دارند. سپس، انگلستان، هلند، دانمارک، فنلاند، سنگاپور، آلمان و کره‌جنوبی به ترتیب رتبه‌های چهارم تا دهم کشورهای نوآور جهان را در اقتصادهای با درآمد بالا که تعداد آنها در مجموع ۴۹ کشور است، به خود اختصاص داده اند.

مهراد افزود: اقتصادهای برتر در شاخص نوآوری جهانی عمدتاً شامل کشورهایی با درآمد بالاست. چین در این میان یک استثنا است که موفق به کسب رتبه ۱۴ اقتصاد های نوآور جهان شده است.

وی تاکید کرد: به طورکلی، در ویرایش ۲۰۲۰ شاخص نوآوری جهانی رتبه ۱۳۱ کشور جهان ارائه شده است.

به گفته مهراد، در بین کشورهای اسلامی رتبه کلی مالزی ۳۳، امارات متحده عربی ۳۴، ترکیه ۵۱، تونس ۶۵، عربستان سعودی ۶۶، جمهوری اسلامی ایران ۶۷، قطر ۷۰، برونئی دارالسلام ۷۱، مراکش ۷۵، قزاقستان ۷۷، کویت ۷۸، بحرین ۷۹، اردن ۸۱، جمهوری آذربایجان ۸۲، عمان ۸۴، اندونزی ۸۵، لبنان ۸۷، ازبکستان ۹۳، قرقیزستان ۹۴ و مصر ۹۶ گزارش شده است. رتبه تعدادی از سایر کشورهای اسلامی نیز در فاصله ۱۰۰ تا ۱۳۱ قرار دارد.

مؤسس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری تصریح کرد: در این ویرایش رتبه جمهوری اسلامی ایران در گروه درآمدهای متوسط به بالا قرار گرفته است که رتبه کلی و جهانی آن ۶۷ و در جمع کشورهای آسیای مرکزی و جنوبی دارای رتبه دوم است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر، جمهوری اسلامی ایران برحسب شاخص‌های هفتگانه این رتبه‌بندی به این ترتیب است. رتبه کلی ایران در بین ۱۳۱ کشوری که در ویرایش حاضر نام آنها دیده می‌شود ۶۷، در شاخص نهادها ( محیط سیاسی، مقررات و کسب و کار ) با کسب امتیاز ۴۶/۶ رتبه ۱۲۰، در شاخص سرمایه انسانی و پژوهش با کسب امتیاز ۳۶/۶ رتبه ۴۶، در زیرساخت‌ها با کسب امتیاز ۳۹/۷ رتبه ۶۹، پیچیدگی بازار با کسب امتیاز ۳۸/۸ رتبه ۱۰۸، در پیچیدگی کسب‌وکار با کسب امتیاز ۱۷/۹ رتبه ۱۱۲، در بروندادهای علمی و فنی با کسب امتیاز ۲۳ رتبه ۵۹ و در بروندادهای خلاق با کسب امتیاز ۲۸/۷ رتبه ۴۸ است.

مهراد اضافه کرد: در این گزارش برای نخستین بار برای ۱۰۰ کشور جهان خوشه‌های برتر علم و فناوری تعریف شده است. شدت علم و فناوری (سهم پتنت‌ها و انتشارات علمی نسبت به جمعیت) اساس رتبه‌بندی خوشه‌ها است. در این بخش، بسیاری از خوشه‌های اروپایی و آمریکایی فعالیت‌های علمی و فناورانه بیشتری را نسبت به خوشه‌های کشورهای آسیایی نشان می‌دهند. رتبه خوشه تهران در این بین ۴۳ است.

مؤسس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری گفت: کیفیت نوآوری در ویرایش ۲۰۲۰ رتبه‌های متفاوتی را نسبت به رتبه‌های کلی که برای ۱۳۱ کشور جهان تعریف شده است نشان می‌دهد. از نظر کیفیت نوآوری در گروه لازم درآمد بالا ده کشور برتر شامل ایالات‌متحده، سوئیس، ژاپن، آلمان، هلند، بریتانیا، سوئد، کره‌جنوبی، فرانسه و کانادا است.

وی افزود: با اقتصاد های با درآمد متوسط ده کشور نخست از جهت کیفیت نوآوری به ترتیب شامل چین، هند، روسیه، برزیل، مالزی، مکزیک، ارژانین، آفریقای جنوبی، ترکیه و تایلند است.

مهراد توضیح داد: شاخص نوآوری جهانی نخستین بار در سال ۲۰۰۷ منتشر شد. ارزیابی عملکرد نوآوری به عنوان بخشی از "راهبرد سیاست اقتصادی" هدف اصلی این رتبه‌بندی اعلام شده است.

مؤسس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری اظهارداشت: موضوعِ امسال شاخص نوآوری جهانی "کدام کشور در نوآوری سرمایه‌گذاری خواهد کرد" تعیین شده است. شاخص نوآوری جهانی توسط سازمان جهانی مالکیت معنوی انتشار می‌یابد.
انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول