اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

قیمت کود شیمیایی در آستانه فصل کشت 10 برابر شد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم گفت,: در آستانه فصل کشت قیمت کود شیمیایی تا 10 برابر افزایش یافته که تهدیدی برای امنیت غذایی کشور است.

قیمت کود شیمیایی در آستانه فصل کشت 10 برابر شد

محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم  در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با بیان اینکه قیمت کود شیمیایی در آستانه فصل کشت پائیزه 5 تا 10 برابر شده گفت: قیمت هر کیسه سوپر فسفات 330 هزار تومان، دی آمونیام فسفات 450 هزار تومان، کلرو پتاسیم 500 هزار تومان و سولفات پتاسیم 530 هزار تومان توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به واحدهای فروش اعلام شده است.

وی اضافه کرد: این قیمت‌ها نسبت به سال‌های گذشته از 4تا 10 برابر افزایش نشان می‌دهد و مشکلات زیادی را برای کشاورزان در آستانه فصل کشت ایجاد کرده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم با بیان اینکه از 600 هزار تن کود مورد نیاز فسفات و پتاسیم تنها 150 هزار تن در داخل کشور تولید می‌شود، گفت: از 3 میلیون تن کود مورد نیاز اوره 2.4 میلیون تن در داخل کشور به عمل می‌آید اما افزایش قیمت این قبیل محصولات تهدیدی برای تولید محصولات کشاورزی است. 

* یارانه کود شیمیایی حذف شد 

حسینی با بیان اینکه بر اساس تبصره 14 قانون بودجه یارانه برای کود شیمیایی پیش‌بینی شده بود،‌گفت:‌دولت در سال 99 یارانه کودهای شیمیایی را حذف کرده است که در این زمینه کمیسیون کشاورزی و کمیسیون برنامه و بودجه باید به آن بپردازند و دولت هم در این زمینه پاسخگو باشد.

وی  ادامه داد: حذف ارز 4200 تومانی و اختصاص ارز نیمایی هم به بالا رفتن قیمت کود کمک کرده است. از سوی دیگر یارانه آن نیز حذف شده و بنابراین مجموع این‌ها باعث بالا رفتن چند برابری قیمت کود شیمیایی شده است.

* مسیر اشتباه دولت در تولید کالاهای اساسی 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم با بیان اینکه مقام معظم رهبری به تولید کالاهای اساسی در داخل کشور تاکید کرده است، گفت: با این وجود دولت مسیر اشتباهی را در برنامه‌ها و سیاست‌های تولید کشاورزی دنبال می‌کند که حذف ارز دولتی و نیز یارانه از کود شیمیایی از جمله آن است که موجب بالا رفتن قیمت شده است. 

حسینی همچنین گفت: فصل کشت پاییزه چند روز آینده آغاز می‌شود. دولت باید هر چه سریع‌تر کود مورد نیاز کشاورزان را تامین کرده و از افزایش بی‌حد و حصر قیمت آن جلوگیری  کند. همچنین دولت باید ناهماهنگی بین شرکت‌های پتروشیمی را در تحویل کود به کشاورزان برطرف کند. 

وی تاکید کرد: به دولت توصیه می‌شود بذر و نهاده کشاورزان را در سال جاری به موقع تامین کند که در غیر این صورت تهدیدی بر تولید محصولات استراتژیک به ویژه گندم و جو خواهد بود.همچنین کمیسیون برنامه و بودجه پرداخت یارانه کود شیمیایی را بر اساس تبصره 14 قانون بودجه اعمال کند.

این نماینده مجلس دهم در پایان تاکید کرد:‌علیرغم اینکه امسال تولید گندم و جو به لطف پرداخت‌های مناسب دولت که تقریبا با میانگین یک ماهه انجام شد و همچنین بارندگی‌های مطلوب افزایش خوبی داشت. اما بالا رفتن بیش از اندازه قیمت کود، سم و بذر تهدیدی بر امنیت غذایی و همچنین تولید کالاهای اساسی به حساب می‌آید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول