به گزارش خبرگزاری فارس، همزمان با هفتمین روز از درگذشت مرحوم میلاد حاجی زاده از بازیگران و دستیارکارگردانان فقید تئاتر کشورمان مراسمی با عنوان «وداع با رفیق صحنه ها» عصر روز جمعه چهاردهم شهریورماه در قالب جلسه نمادین دفاع از پایان نامه این هنرمند در سالن انتظار تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.
این مراسم با همراهی تعدادی از دوستان و کارگردانانی که مرحوم حاجی زاده طی سال های گذشته با آنها در تالارهای مختلف شهر تهران در قالب دستیار کارگردان، مدیرتولید و بازیگر همکاری داشت به میزبانی تئاتر شهر و مشارکت اداره کل هنرهای نمایشی، کانون دستیاران کارگردان خانه تئاتر، انجمن هنرهای نمایشی ایران، مرکزهنرهای نمایشی حوزه هنری، انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، دبیرخانه جشنواره تئاتر مقاومت و مرکز تئاتر مولوی طراحی و برنامه ریزی شده بود.
زنده یاد میلاد حاجی زاده روز شنبه هشتم شهریور ماه در سن 27 سالگی دار فانی را وداع گفت. پیکر این هنرمند طی روزهای گذشته با انتقال به زادگاهش در منطقه پارس آباد مغان به خاک سپرده شد.
در ابتدای این مراسم پس از قرائت آیاتی از قرآن کریم توسط جواد تمدنی ( مدیر روابط عمومی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس) ، مجری برنامه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم حاجی زاده اعلام کرد: این برنامه علاوه بر اینکه مراسمی برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره میلاد حاجی زاده است، در قالب جلسه نمادین دفاع از پایان نامه این هنرمند فقید پیش روی شما دوستان و علاقه مندان میلاد قرار گرفته؛ مرحوم حاجی زاده وی تصمیم داشت طی روزهای گذشته از پایان نامه خود در مقطع کارشناسی بازیگری دفاع کند بنابراین تصمیم بر این شد تا برنامه امروز در قالب یک جلسه دفاعیه پیش روی مخاطبان قرار گیرد.
پس از ارائه این توضیحات بود که سعید اسدی (مدرس دانشگاه و مدیر مجموعه تئاتر شهر)، رحمت امینی ( مدرس دانشگاه و کارگردان تئاتر) و عبدالرضا اکبری (بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون) در قالب عنوان نمادین «هیات داوران» در جایگاه داوری حضور پیدا کردند. این در حالی است که عرفان صفری از دوستان و همراهان صمیمی میلاد حاجی زاده به نیابت از وی و به رسم معمول برگزاری جلسات دفاع از پایان نامه دانشجویی، چکیده ای از پایان نامه را همراه با دلنوشته ای در یادبود میلاد حاجی زاده قرائت کرد.
میلاد علاوه بر اینکه «حاجی زاده» بود، یک «بزرگ زاده» هم بود
رحمت امینی در ابتدای این بخش از برنامه ضمن قدردانی از حضور پرشور دوستداران و خانواده مرحوم حاجی زاده در این برنامه پیرامون ویژگی ها اخلاقی این هنرمند فقید گفت: میلاد علاوه براینکه حاجیزاده بود، بزرگ زاده بود و حال که پدر او را میبینم، شرافت او را بیشتر درک میکنم. من چندین کار را با او همراه بودم ولی هیچ گاه بیادبی از او ندیدم. او بلند پرواز بود اما نه در خیالاتش. کما اینکه تا همین حالا که تنها ۲۷ سال داشت، در بیش از ۱۰۰ نمایش حضور داشته است.
وی ادامه داد: مرگ تلخ است و آن هم برای میلاد عزیزمان که تصمیم برای بلند پروازی های زیادی داشت. او پایان را برای ما باز گذاشته است و حال میتوانم فکر کنیم اگر او زنده بود چه کارهایی میتوانست انجام دهد. مرگ عزیز دوستداشتنی مثل میلاد واقعا سخت است. من به پایاننامه او ۲۰ میدهم و اطمینان دارم که ارشد و دکتری را هم اخذ میکند.
به زودی نام میلاد روی پوسترهای زیادی قرار می گیرد
سعید اسدی نیز پس از صحبت های امینی بیان کرد: برای من به عنوان یک معلم دانشگاه و هم رییس مجموعه تئاتر شهر افتخار است که در این مراسم حضور دارم. نام میلاد حاجیزاده در قلب همه ما میماند و از یاد ما فراموش نخواهد شد. اگر به پوستر دیوارهای تئاتر شهر نگاه کنید، نامهای بزرگ زیادی را میبینید. باید به پدر مادر میلاد نیز بگویم که به زودی نام میلاد روی پوسترهای زیادی قرار خواهد گرفت که باعث افتخار است.
وی با اشاره به شرایط سخت زندگی مردم در روزهای کرونایی افزود: ما همه میمیریم و در این موضوع تردیدی نیست. تفاوت جامعه هنری با دیگر جوامع این است که ما مرگ را نمیچشیم بلکه مرگ ما را میچشد. در واقع مرگ برای ما پایان نیست. جلسه پایان نامه میلاد هم پایان او نیست. امیدوارم خداوند به خانواده عزیز او صبر اعطا کند.
هنوز مرگ میلاد را باور نکردم
عبدالرضا اکبری نیز در ادامه اظهار داشت: هنوز مرگ میلاد را باور نکردم و فکر میکنم هروقت قرار باشد کاری را آغاز کنم، باید به میلاد زنگ بزنم تا کارها را راه بیاندازد. میلاد با پشتکارش همه ما را متعجب میکرد. به هر حال نمیتوانم نبود او را باور کنم. میلاد عزیزم نمرهات ۲۰ است.
توحید معصومی نیز در ادامه این مراسم گفت: میلاد برای همه ما حق رفاقت را تمام و برایمان برادری کرد. داشتن این میزان صفات خوب جای تشکر بسیار از پدر و مادرش دارد.
با رفتن میلادها کار سختی در این دنیا داریم
سوسن پرور از بازیگران شناخته شده تئاتر و تلویزیون کشورمان نیز در ادامه این برنامه گفت: میلاد جان راس ساعت ۷ آفیشم کرده بودی و راس ساعت اینجا بودم. امروز وقتی آمدم و این میزان جمعیت را با وجود کرونا دیدم، فکر کردم تئاتر روی صحنه است. در صورتی که اگر الان تماشاگران تئاترها را ببینیم، یک سیام این جمعیت نیست. پس یادآور میشوم چیزی که تماشاگر دارد انسانیت آدمهاست.
وی افزود: چیزی که در این حادثه برایمان دردناک است، هنرمند بودن میلاد نبود، انسانیتش بود. میلاد بامعرفت بود و خیلی زیاد میتوانستیم روی او حساب کنیم. کاش دنیا جای بهتری برای زندگی شود اما با رفتن میلادها کار سختی در این دنیا داریم.
قدردانی از هنرمند جوانی که محبوب دل تئاتر شد
اتابک نادری کارگردان مراسم ویژه برنامه «وداع با رفیق صحنه ها» نیز در بخش دیگری از مراسم گفت: ما با برگزاری این برنامه میخواستیم دل خودمان را آرام کنیم. من به تازگی مادر را از دست دادم و بعد هم عزادار ماه چهره خلیلی شدیم. همین الان هم در اینجا صحبت میکنم بین جمعیت به دنبال میلاد میگردم.
وی با اشاره به اینکه امروز باید برای قبولی میلاد حاجی زاده با نمره بیست به جهت دفاع از پایان نامه اش باید او را با تمام وجود تشویق کرد، افزود: من درهر برنامه و اجرایی که حضور داشتم ، میلاد کنارم بود. او مثل پسرم و دست راستم بود. همیشه هر چیز به او میگفتم، میگفت:«نگران نباش». این بچه از نقطه صفر مرزی بدون هیچ پارتی به تهران آمد و محبوب دل تئاتر شد.
این برنامه معرفت و مرام میلاد حاجی زاده است
علی بهرامی تهیه کننده رادیو و از دوستان نزدیک میلاد حاجی زاده نیز در این مراسم گفت: از همه دوستانی که این مراسم را به یاد میلاد عزیز برگزار کردند بسیار ممنونم و قطعا در این شرایط باید از خانواده مرحوم حاجی زاده نیز قدردانی کرد که اگر امروز شاهد یک برنامه باشکوه برای میلاد عزیزمان هستیم نتیجه تربیت و فرهنگی است که درخانواده آغاز شده و این می تواند برای همه ما نکته ارزشمندی باشد.
وی افزود: اگرچه برای برخی از دوستان این مساله سنگین تمام شده بود که چرا این مراسم در تئاتر شهر باید برگزار شود که من باید به این عزیزان بگویم: این مراسم به لطف و همراهی تعدادی از دوستان میلاد صورت گرفته، و با اینکه مجموعه های مختلف دولتی در حوزه تئاتر صمیمانه همراه این برنامه بودند اما می توان گفت که چنین برنامه ای حاصل یک اتفاق و اقدام خودجوشی بوده که با مساعدت مدیریت تئاتر شهر در اینجا میزبان شما عزیزان بوده است. این برنامه واقعا وابسته به هیچ نهاد و ارگانی نیست. این برنامه باشکوه ، نتیجه مرام و معرف و مسلک ارزشمند میلاد حاجی زاده است.
ردیف هفتاد و دوم سلام ...!
بخش دیگری از مراسم به اهدای لوح قدردانی کانون دستیاران کارگردان خانه تئاتر اختصاص داشت که در این بخش علی نصر عضو هیات مدیره کانون ضمن اهدای لوح قدردانی این مجموعه، به نمایندگی از اعضای کانون متنی را قرائت کرد.
در این متن آمده است: «ردیف هَفتاد و دوم سلام... / این دَست نوشته بَر فَراز پُشت بام این شَهر و نِگاه به ماه و تَک ستاره درخشانی که با فاصله از آن در آسمان می درخشد برای تو نوشته شده است.
دور به وُسعت مسافتِ میانمان، نزدیک، اما به اندازه تَپشِ قلب هامان برای تو. آن تَک ستاره عجیب تو را به یادِمان می آورد، دِرخششی که لایق آن بودی و هستی، فاصله گرفته ای از ما ولی تلالو حضورت برایمان همچنان مَلموس است. دِرخشش ات می توانست جاری باشد در زمین و آنچه که دوست می داشتی؛ دستیار کارگردان، مدیر تولید، بازیگر، کارگردان و در یک کلام هُنر. صَد اَفسوس که در آسمان جاری شدی و حَسرت شماره عضویت هَفتاد و دو که یادآور میلادِ تو و (اشاره به عکس میلاد در سالن) «میلادِ ما» بود را برایمان بِجا گذاشتی.
ردیف هَفتاد و دوم، تو در آسمان سُکنی گزیدی و حالا بالاتر از این هُنر می دِرَخشی. همچنان بِدرَخش و بِدان با نگاه به آسمان تو را به یاد خواهیم آورد؛ و رَدیف عضویت هَفتاد و دو تا اَبَد به یاد تو خالی خواهد ماند.»
روایت پدر از کوچ پسر هنرمندش در تهران
پدر مرحوم میلاد حاجیزاده هم در بخش پایانی مراسم گفت: از همه تشکر میکنم. میلاد سوم راهنمایی که بود به تهران آمد و گفت من را یک مدرسهای ببرید که بازیگری یاد بگیرم. در آن زمان هرکاری کردیم نتوانستیم کاری پیش ببریم. آن زمان هیچکس دست میلاد ما را نگرفت. هنرمندان بسیاری در نقاط مختلف ایران داریم که میتوانند به جاهای بالایی برسند. امیدوارم برای آنها شرایط بهتری فراهم شود. میلاد از صفر شروع و کار کرد و به جایی رسید که حالا جلسه پایاننامه کارشناسیاش برگزار شد.
هیوا امینی و فریده قربانی دانش از همکاران مرحوم حاجی زاده در حوزه تئاتر نیز طی برگزاری این مراسم دلنوشته ای را برای قدردانی از این هنرمند جوان تئاتر قرائت کردند. این در حالی است که به همت این دو هنرمند تابلوی عکسی از میلاد حاجی زاده برای مراسم تهیه شده بود که در پایان برنامه پس از امضای حاضران به خانواده وی اهدا شد.
قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید نیلی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و کورش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری نیز در پایان این مراسم هر کدام جداگانه لوح قدردانی را به خانواده مرحوم میلاد حاجی زاده تقدیم کردند.
*برنامههای تئاتر مستقل تهران اعلام شد
«تئاتر مستقل تهران» این روزها مجموعهای از فعالیتهای فرهنگی – هنری شامل برگزاری نشستهای هفتگیِ «اسطورهخوانی»، «تاریخ شفاهی تئاتر ایران»، اکران «فیلمتئاتر» و میزبانی از گروههای تئاتریِ برگزیده استانی را در برنامه دارد.
این روزها دو نمایش «نوشت سر» به نویسندگی و کارگردانی محمدنیما مظاهری و «سِون سی» نوشته علی دلپیشه به کارگردانی مجتبی راوش در تئاتر مستقل تهران روی صحنه رفتهاند.
«نوشت سر» ماجرای زوجی را روایت میکند که در روزی خاص قصد دارند به یک سفر مهم بروند، درست در همان روز مشکلی برای مرد پیش میآید و این زوج حالا ۴ ساعت فرصت دارند مشکل را حل کنند. این نمایش هر روز ساعت 18 میزبان علاقهمندان هنرهای نمایشی است.
«سِوِن سی» یکی دیگر از آثار روی صحنه در این مجموعه فرهنگی- هنری نیز با استفاده از ظرفیتهای موجود در مکتب سورئالیسم، ماجرای خانوادهای در دوران معاصر را روایت میکند. در خلاصه داستان نمایش آمده: «وسایل را بار زدهاند، خانه خالی است و ماشین آماده حرکت است ولی یک چیز در این بین درست نیست ...»
این نمایش پس از دریافت جوایز متعدد از هر دو جشنواره استان «فارس» و «اهواز» در زمینههای نمایشنامه نویسی، کارگردانی، بازیگری، طراحی صحنه و نور، در شیراز روی صحنه رفت و با استقبال مخاطبان و رسانهها مواجه شد. علی دلپیشه، فائزه یوسفی، حامد شریفپور، خالق استواری و امید دانشوران در این نمایش ایفای نقش میکنند. نمایش «سِوِن سی» تا بیست و هشتم مرداد ماه هر شب ساعت 21 میزبان علاقهمندان به هنرهای نمایشی است.
تئاتر مستقل تهران در ادامه نیز برای میزبانی از گروه نمایش «غرب حقیقی» نوشته سام شپارد و کارگردانی امید سعیدپور طی روزهای آینده برنامهریزی میکند. «غرب حقیقی» پیش از این دو دوره اجرای موفق را در شهر تبریز تجربه کرده و با استقبال مخاطبان مواجه شده است.
نمایش به ماجرای فروپاشی ساختار شخصیتی و رفتاری آدمها در شرایط بیرحمانه ناکامیهای اجتماعی و افول ارزشهای والای انسانی میپردازد. این اجرا با مواجه دو برادر با رفتارها و علایق متفاوت شروع شده و در جریان داستان، دگردیسی آنها را به نمایش میگذارد.
گروه اجرایی در حال حاضر مراحل پایانی آمادهسازی را طی میکند و نمایش از 30 شهریور در تئاتر مستقل به صحنه میرود.
علاوه بر اجرای آثار نمایشی، برپایی مجموعه نشستهای رایگان مرتبط با زمینه هنرهای نمایشی نیز در دستور کار تئاتر مستقل تهران قرار دارد که طی آن صدرالدین زاهد، بازیگر، کارگردان و از اعضای شناخته شده «کارگاه نمایش»، جمعهها در کافه بام تئاتر مستقل میزبان نشست «تاریخ شفاهی تئاتر ایران» است. زاهد در این مجموعه نشستها که با همراهی هنرجویان و علاقهمندان برپا میشود، از تجربههای حرفهای خود در تئاتر دهههای چهل و پنجاه شمسی میگوید.
کافه بام تئاتر مستقل همچنین، هر هفته شنبهها از جلسههای «اسطورهخوانی» با حضور سیاوش پاکراه، نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر میزبانی میکند. این سلسله نشستها که تا کنون با استقبال همراه بوده، ساعت 21 روز یاد شده برگزار میشود.
جلسههای اکران «فیلم تئاتر» نیز که از مدتی پیش در کافه تئاتر مستقل آغاز شده همچنان برقرار است و طبق برنامه نمایش «اپراتور نسل چهارم» به کارگردانی باقر سروش از 16 تا 21 شهریور ماه برای علاقهمندان نمایش داده میشود.
*حقایقی درباره یک ماهی مرده در دیوار چهارم اجرا می شود
حقایقی درباره یک ماهی مرده عنوان نمایشی است که اجرایش از ۱۳ شهریور در مجموعه تئاتر دیوار چهارم آغاز شده و تا ۱۳ مهر ساعت ۲۱:۳۰ به روی صحنه می رود.
در یادداشت کارگردان آمده است: زندگی انسان معاصر غالباً سرشار از انواع تعامل و ارتباط است، این همزیستى و تسامح در گونه ها متفاوت و به اشکال گوناگون و با کشمکش هاى متفاوت از قبیل انسان با خود، دیگرى، جامعه و محیط صورت مى پذیرد.
نمایش حقایقى درباره یک ماهى مرده به قلم محمد چرمشیر و به طراحى و کارگردانى على روان بُد، جستارى بر همین دیالکتیک است و با شیوه ى نگارش متن اصلى در تضاد مى باشد. در متن اصلى نمایش به صورت مونولوگ نوشته شده و در شیوه اجرایى اثر سعى بر آن شده تا با ٤ بازیگر حیاتى جدید به اثر اضافه کنیم.
در این شیوه سعى بر آن شده تا با بهره گیرى از فضاى چند رسانه اى و انواع مدیا در حدود مشخص استفاده زیادى داشته باشیم. هم چنین براى جایگاه مخاطبان نیز به تئاتری نیاز داشتم که در آن درام داستانى تابع رابطه دیگری میشود که رابطه چشمی ( تئاترون) و معنای ضمنی واژه این نمایش است. داستان نمایش حقایقى درباره یک ماهى مرده پیرامون تعریف یک کلمه، ما بین تولد و مرگ است که ما آن را ورود و خروج ماهى یا (زندگى) مى نامیم.
در پایان امیدواریم تا بتوانیم بعد از ٧٠٠٠ ساعت تلاش بى وقفه براى شکل گیرى این اثرِ متفاوت و جذاب، تجربه اى جدید براى مخاطبان همیشه حامى و اهل تأمل تئاتر رقم بزنیم و در این ایام با حفظ اصول بهداشتى و رعایت پروتکل ها چراغ تئاتر را در حد وسع و توان ناچیزمان زنده نگاه داریم.
عوامل این اثر هنری عبارتند از : نویسنده: محمد چرمشیر، تهیهکننده، طراح و کارگردان: علی روانبُد، دستیار کارگردان و برنامهریز: میثم پاکدامن، بازیگران: مرجان پورمحمودی، امیر شریعت، ابوالفضل سلحشور، میترا مسائلی، با صدای: سجاد افشاریان، کاری از: گروه تئاتر ما، موسیقی: گروه nyctophobist، نوازندگان: کیانوش آقاجانی، ایمان بیات، کیمیا ناظری، هلیا رضایی، منشی صحنه: ملیکا احمدعلیخان
مهندس نور و صدا: محسن سید عُلیا، زهرا رضاسلطانی، طراح صحنه و لباس: علی روانبد، طراح گریم: نیلوفر مرسلوند، مجریان گریم: مهسا سرفراز، صنم براتی، مهدی حسن خانی، ساخت مجسمه: مهسا سرفراز، مدیر صحنه: بنیامین صیادی نیا، دستیار صحنه: پریسا امامی، دیاکو حسامی، تیم تبلیغات: گروه تبلیغات ما، سرپرست گروه تبلیغات: میثم پاکدامن، عکاسان: احسان زارع، شادی اصغری
گرافیست، طراح پوستر و بروشور: متین خیبلی،ساخت تیزر: میثم پاکدامن، بنیامین صیادی نیا، احسان زارع،موشن گرافی: بنیامین صیادی نیا، تبلیغات مجازی: باربد طولابی، ضبط نریشن: استودیو دیوار، علی بحرینی، مشاور رسانه ای : محمد حسین عبداللهی.
انتهای پیام/