اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

سیدافقهی تشریح کرد: ضرورت لغو پیمانی که لبنان را به سمت قهقرا، ناامنی و منازعات سیاسی برده

تحلیلگر مسائل غرب آسیا با بیان اینکه پیمان طائف لبنان را به سمت قهقرا و منازعات سیاسی و ناامنی برده، بر لغو این پیمان تاکید کرد و پرسید: آیا مافیای سیاسی و اقتصادی منتسب به گروه ۱۴ مارس اجازه می‌دهند نفوذ سنتی و ریشه‌دار خودشان را در این سیستم طائفه‌گری از دست بدهند؟

سیدافقهی تشریح کرد: ضرورت لغو پیمانی که لبنان را به سمت قهقرا، ناامنی و منازعات سیاسی برده

«سید هادی سیدافقهی» تحلیلگر مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس درباره تحولات اخیر لبنان به خصوص دومین سفر امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه به بیروت عنوان کرد: بعد از سفر اول ماکرون به فرانسه، گویا تلاش‌هایی صورت گرفته تا به یک نخست‌وزیر تعادلی برسند، یعنی اینکه نه صد در صد نسبت به ۱۴ مارس سمپاتی داشته باشد و نه به جریان هشت مارس و یا همان مجموعه حزب‌الله، امل و محور مقاومت.

وی افزود: در این راستا گویا یکی از نزدیکان آقای ماکرون با آقای مصطفی ادیب که سفیر لبنان در برلین بوده تماس‌هایی برقرار کرده و ایشان را برای پیشنهاد و تصدی پست نخست‌وزیری آماده می‌کند.

سیدافقهی بیان کرد: از سوی دیگر چون فرانسه با اکثر جریانات سیاسی منتسب به ۱۴ مارس ارتباطات نزدیک داشته و حتی روی برخی از آنها اشراف آمرانه و ناهیانه داشته است، اکثر گروه‌های ۱۴ مارس موافقت خودشان را با نخست‌وزیری آقای مصطفی ادیب اعلام کردند، به جز یکی دو جریان از جمله جریان سمیر جعجع و فالانژیست‌های لبنان و همچنین جریان گروه لبنان قوی که آقای جبران باسیل داماد میشل عون عهده‌دار این جریان است و آنها در این زمینه تحفظ داشتند.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا اضافه کرد: آقای جنبلاط از جریان سوسیالیست ترقی‌خواه این کاندیدا را تایید کرده، ولی گفتند که ما در دولت شرکت نمی‌کنیم، همچنین آقای سعد الحریری نیز چنین موضعی را اتخاذ کرده است.

به گفته سیدافقهی این‌ موضوع نشان می‌دهد که ماکرون توانسته اینها را تا حدودی به خط بکشد و موافقت آنها را جلب کند.

*مصطفی ادیب یک شخصیت تازه کار 

این کارشناس مسائل منطقه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر اکثریت قریب به اتفاق جریان‌ هشت مارس یعنی حزب‌الله لبنان، سازمان امل و دیگر گروه‌های منتسب به محور مقاومت و هشت مارس آقای مصطفی ادیب را تایید کردند.

وی ادامه داد: خود آقای مصطفی ادیب در اولین مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد که ما نیاز به وحدت ملی، وفاق ملی و تشریک مساعی همه گروه‌ها داریم. من می‌خواهم یک کابینه فناوران و تکنوکرات تشکیل دهم، ما با مشکلات عدیده و سنگینی روبرو هستیم.

سیدافقهی، مصطفی ادیب را یک شخصیت تازه کار خواند که کار اجرایی سنگینی نکرده است.

*آنهایی که خشم خودشان را پنهان نکردند

وی افزود:‌ از سوی دیگر شاهد بازتاب این حرکت از سوی برخی کشورها بودیم که بالاخره ماکرون موفق می‌شود آقای مصطفی ادیب را به پیشنهاد گروه‌های مختلف برای پست نخست‌وزیری کاندید کند، ولی برخی از کشورها ملاحظه کاری کردند و تایید نکردند، حتی برخی در مطبوعاتشان خشم خودشان را نشان دادند، مثل سعودی‌ها و رژیم صهیونیستی که آیا ماکرون موفق می‌شود اصلاحات جدی را در لبنان ایجاد کند آیا یک نوع تحمیل است یا تهدید و یا یک نوع کمک به لبنان است.

*ماکرون درباره حزب‌الله لبنان چه گفت؟

وی یادآور شد: نکته‌ای در این زمینه حائز اهمیت است و آن، موضع حزب‌الله و موضع متقابل فرانسوی‌ها به حزب الله لبنان است که در چندین نوبت هم در لبنان و هم در فرانسه از ماکرون می‌پرسند چه موضعی درباره حزب الله دارید و آیا خواهان خلع سلاح لبنان نیستید و حزب‌الله خطری برای امنیت لبنان ندارد؟ که  ماکرون موضع تندی در این زمینه می‌گیرد و می‌گوید حزب‌الله به عنوان یک واقعیت بزرگ و موثر در عرصه سیاسی لبنان قابل محو و انکار نیست.

به گفته سیدافقهی گویا صحبت‌ها و ملاقات‌هایی هم نماینده حزب الله آقای محمد رعد با ماکرون داشته و یکسری توافقات ضمنی کردند.

وی خاطرنشان کرد: مهم این است که این توافقات مشروط نیست، یعنی این چنین نیست که امانوئل ماکرون چیزی را به حزب الله تحمیل کرده و آنها بپذیرند. ماکرون پذیرفته که نمی‌شود حزب الله را از صحنه سیاسی حذف کرد. حتی از سلاح حزب‌الله از ماکرون پرسیدند که پاسخ داد این مسئله اولویت‌دار ما نیست.

*منتظر چینش کابینه باشیم

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا خاطرنشان کرد: باید منتظر باشیم که اولا مصطفی ادیب چه کابینه‌ای را چینش خواهد کرد؟ دوما آیا آمریکا، عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی کارشکنی خواهند کرد یا خیر؟

وی افزود:  مصطفی ادیب فعلا در حال رایزنی با احزاب و گروه‌های مختلف است که کابینه‌ای از فناوران را تشکیل دهد. منتظر هستیم ببینیم که هم عکس العمل داخلی لبنان چیست و هم اینکه چقدر مصطفی ادیب از عهده مشکلات فرارو و پرونده‌های سنگین از جمله مسئله کرونا و محاصره و تحریم‌هایی که آمریکا تحمیل کرده و همچنین مسئله بحران اقتصادی، مطالبات مردم با این وضع دلار و لیر لبنان برمی‌آید و اینکه آیا می‌تواند کاری از پیش ببرد.

وی اضافه کرد: قول‌هایی که فرانسه داده و اینکه اگر اصلاحات انجام نشود، کمک‌ها به لبنان سرازیر نخواهد شد مسائلی است که باید منتظر باشیم و ببینیم. اینکه اولا ترکیب کابینه چطور خواهد بود و کمک‌های اقتصادی چقدر جدی خواهد شد.

به باور این تحلیلگر مسائل غرب آسیا مسئله مهم الان بازسازی بندر بیروت است. چرا که ۷۰ درصد مسائل اقتصادی، اجتماعی و خدمات زیر ساختی لبنان را این بندر مدیریت می‌کرد.

* پیمانی که لبنان را به سمت قهقرا و منازعات سیاسی و ناامنی برده

وی همچنین در ادامه این گفت‌وگو درباره پیمان طائف و مواضع ایران، حزب‌الله و فرانسه در این خصوص نیز خاطرنشان کرد: عربستان سعودی با اشراف و اعمال نفوذ آمریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و خود سعودی‌ها که امروز دستشان در همکاری با رژیم صهیونیستی رو می‌شود، در طائف عربستان یک پیمانی بستند که نظام طائفه گری و سهم خواهی سیاسی در آن پیمان منعقد شد.

این کارشناس مسائل منطقه گفت:‌ این پیمان باید لغو شود، چون چیزی که همواره باعث بحران، منازعات سیاسی و ناامنی، درگیری و تشنج بوده و لبنان را به سمت قهقرا برده است همین نظام طائفه‌گری است.

سیدافقهی اضافه کرد: براساس پیمان طائف، حتما رئیس جمهور باید مسیحی مارونی باشد، نخست‌‌وزیر باید سنی و رئیس پارلمان باید شیعه باشد، این وضعیت را متاسفانه در عراق هم می‌بینیم اینکه رئیس جمهور کُرد،‌ نخست‌وزیر شیعه و رئیس پارلمان باید سنی باشد.

وی افزود: مخصوصا دول غربی این سیستم طائفه‌گری را دنبال می‌کنند که همواره کشورها در حالت بحران و ناامنی و منازعات سیاسی به سر ببرند.

این تحلیلگر مسائل منطقه تصریح کرد: حق لبنانی‌هاست که یک حکومت مدنی تشکیل دهند، این خواست مردم لبنان، رئیس جمهور و احزاب مستقل مثل حزب الله و امل است، منتها آیا واقعا مافیای سیاسی و اقتصادی که عمدتا منتسب به گروه ۱۴ مارس هستند، اجازه خواهند داد این نفوذ سنتی و ریشه‌دار خودشان را در این حکومت و سیستم طائفه‌گری که سالیان سال است حفظ کرده‌اند، از دست بدهند. آیا اجازه خواهند داد چنین حکومت مدنی تشکیل شود یا خیر؟

به گفته سیدافقهی همه اینها بستگی به زورآزمایی دو طرف موافق و مخالف تشکیل دولت مدنی دارد.

به گزارش فارس، پیمان طائف در ۲۲ اکتبر ۱۹۸۹ با میانجی‌گری عربستان سعودی در شهر طائف و در پایان جنگ داخلی لبنان منعقد شد. براساس این پیمان مقرر شد تا پست ریاست ‌جمهوری در دست مسیحیان مارونی، نخست‌وزیری در دستان اهل سنت و ریاست پارلمان بر عهده شیعیان و معاون نخست‌وزیر هم از بین مسیحیان ارتدکس انتخاب شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول