اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

چرا غرب درباره اویغورها داد و فریاد می‌کند اما درباره یمن و میانمار ساکت است؟

رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی در انگلستان علت پرداختن گسترده آمریکا و غرب به مسأله اویغورها در چین و سکوت‌شان درباره کشتار میانمار، فلسطین و یمن را تبیین کرد.

چرا غرب درباره اویغورها داد و فریاد می‌کند اما درباره یمن و میانمار ساکت است؟

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، دانشجویان بسیجی در کارگروه جهان اسلام بسیج دانشجویی دانشگاه شریف با مسعود شجره رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی در انگلستان که سابقه حضور در اردوگاه های مسلمانان اویغور را هم داشته، گفت‌وگو کردند.

شجره در این گفت‌وگو که با موضوع شناخت اویغورها، نسبت حکومت مرکزی چین با آنان و راه حل این مسئله صورت گرفت در پاسخ به سوال مجری نشست درباره تاریخچه، محل سکونت، گرایش‌های مذهبی مسلمانان چین به‌ویژه اویغورها گفت: مساله اویغورها یک مساله تاریخی است؛ یعنی واقعا اینها گروهی نیستند که از بین به اصطلاح چینی ها بیایند و اسلام را بپذیرند. اینها یک گروه مستقلی بودند و طبق قوانین چین هم اینها استقلالشان تا یک اندازه ای جزو سازماندهی خود چین شناخته شده و بخاطر همین است که جزو اقلیت ها شناخته می‌شوند. البته مسلمان های دیگری هم هستند که در اصل چینی الاصل هستند و در جاهای مختلف چین زندگی می‌کنند و تعداد خیلی زیادی هم هستند.

وی ادامه داد: چین نه روی تمام مسلمین بلکه بر مسلمین ایغور خیلی تمرکز دارد. چون بعد از انقلاب در چین و به اصطلاح سازماندهی چین به صورت جدید، به یک سری از قسمت های چین مقداری استقلال داده شد که بیایند و به چین بپیوندند، یکی از این گروه‌ها اویغور بودند و می‌شود گفت که در حدود 99 درصد یا حتی ۱۰۰ درصد از مردم این منطقه ایغورهایی بودند که همه مسلمان بودند و خیلی هم از جنبه های اجتماعی و فرهنگی به ترکمن ها نزدیک هستند. یک مقدار زیادی هم شبیه هستند به ما ایرانی ها. مثلا نوروز را جشن می‌گیرند.

رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی در انگلستان افزود: اشکالی که الان پیش آمده فقط به خاطر اسلام هراسی نیست. اسلام هراسی یک نقش بزرگی دارد در برنامه ای که چین برای آن در آن منطقه برنامه ریزی کرده است.

وی افزود: یک احساس خطری که همیشه در چین وجود داشته این بوده است که شاید گروه ایغورها جدا شوند و متاسفانه امریکا و غرب هم روی این مساله دست گذاشته و فعالیت‌هایی را آغاز کرده‌اند.

شجره در ادامه در پاسخ به این سوال که شاید برای خیلی از فعالین دانشجویی اولین آشنایی با واژه اوگور یا همون اویغورها، از قضیه سوریه شروع شد، از بعضی تکفیری هایی که در جسر الشغور سوریه و در ادلب سوریه حضور داشتند و در نتیجه یک پس زمینه تکفیری در ذهن خیلی هایی که وارد این فضا شدند به وجود آمد. اما خیلی سوال ها پشت این قضیه هست که اینها نماینده چند درصد جمعیتی از اویغورها هستند؟ آیا مقبول هستن برای مردم اویغور؟ گفت: ما باید یک نگاهی کنیم به فرهنگ چین که اصولا ضد دین بوده و تا یک اندازه ای هنوز اون هویت ضد دینی خودش را حفظ کرده است.

وی ادامه داد: البته الان این وضعیت خیلی بهتر شده است ولی باز یک حالت ضددینی در چین وجود دارد. نه فقط بر علیه اسلام،‌ حتی بر علیه مسیحیت و ادیان دیگر. چون یک پایه خیلی سفت و سخت کمونیستی و مائوئیستی دارد.

شجره اظهار داشت: مساله تکفیری‌ها و به اصطلاح بهانه تکفیری ها که الان هم چین و البته یک عده ای هم بین مسلمین دارند از آن استفاده می‌کنند، حقیقتا واقع بینانه نیست. ما در حدود ۲۰ سال پیش، گزارش هایی درباره تبعیض هایی که علیه اویغورها انجام می‌شد تهیه کردیم. مسائل مختلفی وجود داشت، یکی بحث بی عدالتی هایی که به اویغورها می‌شد.

رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی در انگلستان ادامه داد: بعد برنامه ریزی‌هایی بود که چین داشت، مانند اینکه مردم نقاط دیگر چین را تشویق کنند که بروند به قسمتی که اویغورها هستند تا درصد اویغورها را پایین بیاورند. یعنی در حقیقت کاری که مستعمرین همه دنیا انجام می دهند که یک جایی را تحت کنترل خود در بیارورند.

شجره اظهار داشت: مردم چین اجازه دارند فقط یک فرزند داشته باشند و بیشتر هم سعی می‌کنند این فرزند پسر باشد، ولی اقلیت‌هایی مثل اویغور در چین اجازه دارند که بیشتر از یک فرزند داشته باشند. درصد دخترها نسبت به پسرها در چین خیلی غیر طبیعی است. یعنی مقداری کمبود خانم‌ها و زن ها و دخترها هست.به همین دلیل چینی ها  دخترهای اویغور که خیلی درصدشان بیشتر بود را به بقیه جاهای چین به عنوان همسر بردند.

وی افزود: ما یک نفر را در حدود ۱۸ سال پیش فرستادیم به آن منطقه. نزدیک به دو سال آنجا ماند و تحقیق کرد و ما نتیجه این ها را چاپ و ارائه کردیم و در همون موقع هم ما ما متوجه شدیم که آمریکا دستی در این کار دارد.

شجره تاکید کرد: تعداد تکفیری هایی که در سوریه از اویغورها هستند خیلی محدود است. ما یک عده محدود اروپایی، آلمانی و اشخاصی از مناطق دیگری هم داریم که به آنجا آمدند و تکفیری شدند و این درست نیست چون چند نفری تکفیری هستند بگوییم باید با تمام مردم این منطقه برخورد و رفتار های غیر انسانی شود.

شجره تصریح کرد: ما مسلمانان هیچ وقت نمی‌توانیم یک قومی را و حتی یک خانواده را به خاطر خطای یک شخص محکوم کنیم. بنابراین این یک بهانه ای است که هم در چین از آن استفاده می‌شود هم خارج. البته وجود تعدادی تکفیری در میان ایغورها را نمی‌توان منکر شد. ما این مساله را در خود ایران، عراق و سوریه و توی اروپا و همه جا داریم اینکه ما با این تکفیری ها چگونه رفتار کنیم؟ ولی در کل راهش این نیست که با همه به خاطر چند نفر برخورد کنیم. ما این کار را نه در ایران می‌کنیم برای مقابله کردن با اینها نه جاهای دیگر.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که انتخاب خانم‌های اویغور برای مردان مناطق دیگر در چه قالبی انجام می شود؟ گفت: یک مقداری اجباری و یک مقداری هم برنامه ریزی هایی هست که براساس آن اشخاص را برای این کار تشویق می‌کنند. یعنی به آنها کار و موقعیت می‌دهند ولی در هر صورت این باعث شده تا یک عده ای از خانم ها خودکشی کنند. به خاطر این که واقعا برای ازدواج داشتند مجبور می‌شدند. 

شجره افزود: واقعا باید قبول کرد در هرجای دنیا باشد هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد یک گروهی بخواهند جدا شوند و بخواهند اسلحه بردارند و شروع کنند به جنگیدن. چین هم حق دارد این کار را نکند. یعنی برنامه ریزی کند ولی متاسفانه در برنامه چین، اسلام هراسی دخول کرده است. یعنی گفته شده چون اینها مسلمان هستند دارند این کارها را می‌کنند، این فلسفه پیاده شده و این فلسفه هم غلط است. این طرز تفکر روز به روز برای چین دردسرهای بیشتری ایجاد می کند و مسائلی که چین واقعا حق دارد نگرانی داشته باشد.

رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی در انگلستان گفت: ما پیشنهادی که کردیم و این پیشنهاد را هم حتی به سرانی در ترکیه، مالزی، ایران، اندونزی مطرح کردیم این بود که این کافی نیست که ما به چین فقط بگوییم که این کار شما غیرانسانی است و این کار را نکنید. ما باید  به عنوان دوست راه حل بدهیم. به عنوان یک نفر که با آنها یک سری شراکت هایی برای مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی داریم.

وی ادامه داد: همچنین پیشنهاد ما این بود که به چینی‌ها منتقل کنیم که ما هم با تکفیری ها مشکل داریم و با اون هایی که امریکا درست‌شان کرده که بیایند در کشور ما هرج و مرج راه بیاندازند؛ ولی ما می دانیم چگونه با اینها رفتار کنیم و این رفتاری که برگردیم بگوییم این پایه اصلی‌‌اش اسلام است و اسلام باید زده شود، اشتباه است و به چین بگوییم ما حتی حاضریم یک تیم که روی این کار تخصص دارند، بفرستیم با شما همکاری کنند که این مساله حل شود و اشکال فاصله بین مردم عادی آنجا و دولت چین کمتر شود.

شجره تصریح کرد: زمانی که رهبر معظم انقلاب رئیس جمهور بودند، سفری داشتند به منطقه اویغورها. جمعیتی که برای استقبال از ایشان آمدند، بی سابقه بود. یعنی عشق و علاقه ای که آنها نشان دادند به انقلاب و به حضرت آقا، بی سابقه بود. ما نباید اینها را قاطی کنیم با یک عده تکفیری که دست نشانده امریکا هستند و دارند دستور امریکا را برای جداسازی در همه جاهای دنیا پیاده می کنند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا در عمل برای مسلمانان اویغور کاری انجام شده، گفت: ببینید سه راه هست برای این کار. یکی اینکه که ما مثل امریکایی ها و صهیونیستی ها شویم. یعنی شروع کنیم به داد و فریاد کردن و می‌دانید، این اصلا هیچ راهبردی ندارد غیر از این که چین روز به روز حساس تر شود.

شجره اظهار داشت: فلسفه و مکانیزمی که ما می‌خواهیم استفاده کنیم برای کمک به اویغورها، خیلی فرق می کند با حرکاتی که ما انجام میدهیم برای کمک به کشمیر، یا کمک به فلسطینی ها. چون فلسطینی ها و کشمیری ها اگر غرب با ظالمین آنها همراهی نمی‌کرد این وضع و موقعیت را نداشتند.

وی افزود: بنابراین راه حل این است که تفکرات عمومی را در غرب و جاهای دیگر بالا ببریم، نشان بدهیم که چه ظلمی میشه و جلو گیری کنیم از کمک هایی که غرب داره میکند برای ادامه این ظلم. این یک تفکر عاقلانه و عقلانی هست. اما اصلا چنین چیزی در چین وجود ندارد. یعنی چین احتیاج به کمک غرب و امریکا و صهیونیست ها ندارد که کارهای وحشیانه انجام بدهد. و این سر و صداها غیر از این که چین را بیشتر حساس کند و حرکت هایش را بر علیه آن مردم بیگناه بیشتر کند هیچ ثمره دیگری ندارد.

رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی در انگلستان اضافه کرد: دلیلی که امریکا و صهیونیست ها و غربی ها اینگونه درباره ایغورها داد و فریاد می‌کنند و درباره میانمار، فلسطین و یمن صحبت نمی کنند، درست به خاطر دشمنی‌ای است که با چین دارند و می‌دانند این کارها باعث می‌شود یک حالت سرطانی درون چین به وجود بیاد.

وی افزود: راه دوم این است که مثل بعضی از سیاست مداران از جمله آقای اردوغان در ترکیه، هر چند وقت یک دفعه یک داد بزنیم، سر و صدا و داد و فریاد به اصطلاح سیاسی بکنیم و بعد برگردیم رابطه حسنه مان را با چین انجام بدهیم. این هم هیچ کمکی غیر از این که یک عده مردم خودمون از نظر تبلیغاتی تشویق شوند کار دیگری انجام نمی‌دهد.

شجره تصریح کرد: راه سوم که دارد پیاده می‌شود این است که در کانال های دیپلماتیک این دیگر جا افتاده و جزو پروتکل هاست، که وقتی با یک کسی می‌نشینند ، ۲۰ دقیقه اول درباره مسائل حقوق بشر و چیز هایی که با هم اختلاف دارند صحبت می‌کنند بعد که ۲۰ دقیقه تمام شد، می گویند خب آن را کنار بگذاریم و برسیم به اصل مطلب. این هم واقعا هیچ دردی را دوا نمی‌کند.

وی اضافه کرد:  ما باید بیاییم به یک صورت فعال وارد این مساله بشیم. به چین بگوییم شما دوست ما هستید، ما به عنوان دوست، به عنوان همراه، به عنوان همفکر، مدیون این هستیم که به شما حقیقت را بگوییم. حقیقت این است که این راهی که شما می‌روید غیر از این که خودتان را ابزار غرب کنید و اجازه بدهید غربی ها به شما صدمه بزنند چیز دیگری نیست.

شجره گفت: باید به چین بگوییم که شما دو تا مساله مهم دارید. یکی تکفیری ها هستند و یک مساله آنهایی که می خواهند جدا شوند و بگوییم که اگر در مملکت ما هم کسی بخواهد چنین کاری کند و بازیچه غرب شود ما هم جلوگیری می کنیم و الان هم داریم جلوگیری می کنیم. ما می دانیم چگونه رفتار کنیم ولی شما از نظر اینکه با مسلمان ها چگونه رفتار کنید، کمبود تجربه دارید و ما حاضریم یک تیم از ایران، از ترکیه با مثلا از مالزی بفرستیم، که همکاری کنند و نگذارند ارگانها و عناصر تکفیری و عناصر جداسازی که امریکا و صهیونیست ها دارند تقویت‌شان می‌کند فعالیت کنند.

وی افزود: تنها کار مثبت این مساله سومی هست که گفتیم و این مساله ای نیست که درباره‌ش تبلیغات عام بکنیم. این یک مساله ای هست که باید به صورت روابط حسنه ای انجام شود بخاطر این که ما می‌خوایم مشکلات را برای هر دوی‌مان رفع بکنیم.

علاقه‌مندان می‌توانند فیلم این گفت وگو را در ادامه یا در کانال تلگرامی "جهان اسلام دانشگاه شریف" با آیدی @omatvahedeh مشاهده کنند.

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول